Vi brygger en trippel med lyst kandissukker i dag. Dette lager vi selvsagt selv. Men hvordan vet jeg hvor mye sukker jeg skal bruke for å lage kandissukkeret?
oppskriften krever 900gram lyst kandissukker. Beersmith sier at dette hever OG fra 1,067 til 1,080.
Dersom jeg skal heve OG tilsvarende med vanlig sukker, så sier Beersmith at jeg trenger 700 gram sukker.
Så i teorien skulle jeg kunne lage kandissukker av 700 gram sukker og alt er ok.
Vekten på kandissukker vil jo variere i forhold til hvor mye vann man koker bort. Så det er jo sukkeret i kandissukker som spiller noen rolle.
MEN. Det forutsetter at kandissukker og sukker er like gjærbart. Er det det?
Alternativt kan jeg jo lage mye, og bruke det for å justere OG.....
oppskriften krever 900gram lyst kandissukker. Beersmith sier at dette hever OG fra 1,067 til 1,080.
Dersom jeg skal heve OG tilsvarende med vanlig sukker, så sier Beersmith at jeg trenger 700 gram sukker.
Så i teorien skulle jeg kunne lage kandissukker av 700 gram sukker og alt er ok.
Vekten på kandissukker vil jo variere i forhold til hvor mye vann man koker bort. Så det er jo sukkeret i kandissukker som spiller noen rolle.
MEN. Det forutsetter at kandissukker og sukker er like gjærbart. Er det det?
Alternativt kan jeg jo lage mye, og bruke det for å justere OG.....