Formler for beregning av IBU

Gahr

Norbrygg-medlem
Det finnes flere formler for beregning av bitterenheter. Daniels, Tinseth og Rager er kanskje de vanligste å bruke, og jeg har inntrykk av at flere og flere etterhvert bruker sistnevnte. I artikkelen Eduard la ut om emnet her på forumet mener jeg å huske at Rager også kom ut som den i gjennomsnitt mest nøyaktige. Selv har jeg lenge brukt Greg Noonans tall fra "New Brewing Lager Beer" i mine utregninger, men ser det kanskje som praktisk at man bruker noe flere andre også bruker. Nå er jeg av den lett gammeldagse sorten som liker å gjøre alle utregninger som angår ølet mitt for hånd, altså med penn og papir, og lurer derfor på om noen har tallene/formler for hvordan Rager beregner utbyttefaktoren for humletilsetninger (ved forskjellige koketider og stamvørterstyrker)? Og videre: Er det en ide for Norbrygg å "standardisere" ibu-tallene i oppskriftene som leveres inn? Altså at man velger en bestemt formel man skal gjøre beregingene med ved innlevering av oppskrifter til NM og juleølkonkurransen?
 
Jeg vet ikke om alle har mulighet til å beregne en viss standardtype av IBU. Når jeg bruker Beercalc så kan jeg velge mellom standard og Tinseth. Da må jeg velge Tinseth, for den tar høyde for at jeg (ennå) koker brygget konsentrert med humle for så å vanne det ut i gjæringskaret. Originalformlen tar ikke hensyn til at man da trenger mer humle. Men det ville kanskje vært mulig å legge til en sånn pull-down box i påmeldingsskjemaet slik at man i det minste kan angi hvilken metode man har brukt.
 
Apropos Rager sin formel:

(ikke-metrisk):

JackieRagerIBU.gif


Se denne siden: http://www.rooftopbrew.net/ og så velger du IBU calculator på høyre siden.

Metrisk:

[tt][size=10pt]IBU = (GRAMS OF HOPS) * %UTILIZATION * %ALPHA * 1000
      ------------------------------------------------
                VOLUME(litres) * (1 + GA)[/size][/tt]

og GA (Gravity Adjustment)

[tt][size=10pt]GA = (BOIL_GRAVITY - 1.050)
    ----------------------
            0.2[/size][/tt]

Se http://members.fortunecity.com/draughtsmen/learn.htm
 
Tror det er ok med pull-down box.

Selve IBU-formelen til Rager er grei nok, den er relativt lik de fleste andre, men det jeg lurer på er hvordan han kommer fram til utbyttefaktoren sin. Det er vel den som skiller de forskjellige metodene fra hverandre.
 
Tror jeg har funnet det ut, men det var en smule kronglete:

U = 18,11 + 13,86 x hyptan[(minutter - 31,32) / 18.27]

Litt stress (i alle fall uten en vitenskapelig kalkulator)...
 
Du som liker å holde regneferdighetene vedlike, kjøp denne boken hos Amazon: Standards of Brewing: Formulas for Consistency and Excellence

En kar som jeg kjenner, som driver med å lage bryggeprogramvare fikk denne slik at han kunne putte formlene i programmet sitt.
 
På iPhone har jeg et program som heter BrewMath
Under Bitterness satt jeg inn følgende: pellets, loose, 5% alfa, 50g
60 minutter, 20 liter og OG 1.060.
Eduard skrev:
Du som liker å holde regneferdighetene vedlike, kjøp denne boken hos Amazon: Standards of Brewing: Formulas for Consistency and Excellence

En kar som jeg kjenner, som driver med å lage bryggeprogramvare fikk denne slik at han kunne putte formlene i programmet sitt.
Tinseth: IBU 29 HBU 8,8
Daniels: IBU 31,4, HBU 8,8
Rager: IBU 40,4, HBU 8,8
Garetz: IBU 26,6, HBU 8,8
Ganske stor forskjell på en enkel humletilsetting!
janh
 
PS
Jeg vet ikke hvorfor det sitatet dukket opp der( i innlegget ovenfor). Skrevet via iPhone så jeg har nok ikke helt kontroll over fingertuppene mine.
janh 
 
Som skaptysker (ordensmenneske) vil jeg se det som en fordel om Norbrygg standardiserte hvilken form for utregning man brukte for IBU. Men så vet man jo at folk ikke liker å endre på hvordan de jobber og hvilke standarder man forholder seg til, og da må jeg jo revurdere tankegangen litt.
 
Jeg vet ikke om det er mulig å standardisere hvilken form man bruker, men jeg kan lage en ekstra 'dropdown' i påmeldingsskjemaet slik at man kan velge ut hvilken formel man bruker, dersom man i det hele tatt vet hvilken som brukes. Uansett, så kan man selv beregne IBU ved å legge inn oppskriften i den programvaren man selv bruker ;).
 
Uten at jeg har satt meg alt for godt inn i disse formlene for å beregne IBU har jeg et spørsmål.
De fleste formlene ser ut til å beregne hva ibu blir, ut fra endel parametere - hva gjør man når man vet hvilken ibu man ønsker å oppnå, men ikke mengden humle man skal benytte?

Altså, formel for å beregne mengde humle som skal benyttes for å oppnå ønsket IBU. Det er kanskje ikke mulig, siden humlen får forskjellig utbytte gitt den tid den koker osv...?
Må man bare prøve seg frem med forskjellig variasjoner til man treffer den ibu man ønsker å oppnå?
 
Det man må vite er hvilken utnyttelsesgrad man har på ulike koketider. Man velger så hvor stor mengde smaks- og aromahumle man ønsker å tilsette og regner ut hvor mange IBU disse tilsetningene gir. Deretter kan man "fylle opp" med den mengden bitterhumle man trenger for å oppnå ønsket bitterhet. Putt verdiene inn i følgende formel:

Humlevekt = (Vol x 10 x IBU)/(U x AA)

Hvor
Vol = ferdig vørtervolum i liter
U = utnyttelsesprosenten
AA = alfasyreinnholdet
IBU = ønsket tilført bitterhet
 
Gahr skrev:
Det man må vite er hvilken utnyttelsesgrad man har på ulike koketider.

Ja, har sett dette med utnyttelse - men hva betyr det? Er det snakk om utnyttelsesgrad av humlen, og isåfall, hvordan vet man noe om den?
 
Jeg tar denne tråden opp igjen.. Er det noe nytt? I årets NM f.eks., blir det brukt en standardformel?

Som de sa i episoden "Measuring and Predicting IBUs" fra podcasten Basic Brewing Radio (mulig denne som er nevnt tidligere i tråden?), er det for hver enkelt brygger egentlig likegyldig hva formelen viser så lenge man konsistent bruker den samme formelen. Da danner man seg en egen skala, der du vet hva "dine" 10, 25 og 45 IBU betyr for din gane; uavhengig om dette ligger nært opptil den faktiske konsentrasjonen av iso-alfasyrer eller ikke.

Problemet kommer når du skal prøve ut en ny øltype og du har en stilguide å gå etter. Som de sier på podcasten kan de forskjellige formlene gi opptil 600% forskjell. Så hvis du leser en stilguide som har brukt èn beregningsmetode og du bruker en annen, kan du ende opp med at din IPA får 10IBU istedet for 60 (i verste fall). Noen som har noen tips å komme med her? Jeg har lyst til å prøve meg på et Steam Beer, og har lyst til å klekke ut oppskriften litt på egenhånd. I følge stilguiden jeg har fått pølsefingrene mine i skal denne ha en bitterhet på mellom 30 og 45.

Et enkelt 2-stegs humleprogram med 25 gram Target (11.6%) i 60 minutter og 20 gram EKG (5.5%) i 15 minutter gir 35 IBU (29+6) når jeg regner for hånd (dvs. for kalkulator) og bruker Tinseth, mens Beertools gir 52 IBU, altså utenfor stilguidens rammer. Som eksemplifisert av janh, kan jeg nok forvente at andre formler vil gi flere forskjellige svar.

Hvordan vet jeg hvor mye humle jeg skal bruke for å lage en steam beer som ligger opp mot stilguiden?
 
Du kan se på tidligere brygg som du har brygget før og se på bruk av humle og i hvorvidt de den gang da tilsvarte ditt forventningsmønster i forbindelse med bitterheten, evt sammenlignet med kommersielt tilgjengelig øl. Har du f eks tidligere brygget et brygg som var like bitter som et kommersielt brygg hvorav du vet at den har 30 IBU, så vet du hvor mye humle (vekt og alfa-%) du trengte til å lage nettopp dette brygget. Så kan du bare gå ut ifra humlebruken til brygget du vil lage og bruke like mange bitterenheter (evt ganget med opptil 1,5 for å dekke området mellom 30 og 45 IBU).  :yes:

Jeg håper det var litt tydelig, forklaringen min ser ganske rotete ut.  :roedme:
 
Jeg håper det var litt tydelig, forklaringen min ser ganske rotete ut.  :roedme:
Jeg fikk da litt ut av det :)

Å sammenligne med kommersielle øl er vel en mulighet, selv om 30 IBU ikke alltid smaker som 30 IBU, det kommer jo an på resten av ølen også. Men sammenligner man med en øl i samme stilart så bør man vel ligge bra an.

Ellers er det jo garantert utstyr til å sjekke dette på NTNU, hadde vært rått+ å eksperimentert seg fram til en formel for U i mitt kjøkken. For det er vel det som er problemet her, at så mange faktorer spiller inn på utnyttelsesgraden. Antagelig fungerer Tinseths metode ~100% på Tinseths hjemmebryggeri og Daniels' metode på Daniel's bryggeri. Problemet kommer når dette overføres til andre hjemmebryggerier der ting er annerledes..
 
Sitter og leser i Ray Daniels Designing Great Beers.  :ilike:
Han foreslår å lage et testbrygg på ca OG1040 1 humltilsetning på 60 min kok og beregne IBU.
Være nøyaktig i kokevolum, tid og gram humle. Deretter sendes en prøve inn til analyse for å fastslå nøyaktig IBU.
Da kan man regne ut nøyaktig utnyttelse% på sitt bryggeri.

Er det noen som vet hvor man kan sende en sånn prøve ?

Intressant bok, anbefales


Mvh
Brede
 
En fyr på Northernbrewer-forumet har også skrevet en del som kan være interessant: http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=28&t=72523
 
Tilbake
Topp