Gahr
Norbrygg-medlem
Det finnes flere formler for beregning av bitterenheter. Daniels, Tinseth og Rager er kanskje de vanligste å bruke, og jeg har inntrykk av at flere og flere etterhvert bruker sistnevnte. I artikkelen Eduard la ut om emnet her på forumet mener jeg å huske at Rager også kom ut som den i gjennomsnitt mest nøyaktige. Selv har jeg lenge brukt Greg Noonans tall fra "New Brewing Lager Beer" i mine utregninger, men ser det kanskje som praktisk at man bruker noe flere andre også bruker. Nå er jeg av den lett gammeldagse sorten som liker å gjøre alle utregninger som angår ølet mitt for hånd, altså med penn og papir, og lurer derfor på om noen har tallene/formler for hvordan Rager beregner utbyttefaktoren for humletilsetninger (ved forskjellige koketider og stamvørterstyrker)? Og videre: Er det en ide for Norbrygg å "standardisere" ibu-tallene i oppskriftene som leveres inn? Altså at man velger en bestemt formel man skal gjøre beregingene med ved innlevering av oppskrifter til NM og juleølkonkurransen?