Forskjell i størrelse på corneliuskoblinger?

Er det en ørliten forskjell i størrelsen på den grå og den sorte tilkoblingen? Jeg får gass inn til å sitte greit, men det er kul i h*** å få koblet på ut-siden. Lurer på om jeg har blandet litt når jeg hadde det fra hverandre for rengjøring.
 
Du har ikke kobla den første feil da? Jeg får greit på gass-hurtigkoblinga på øl ut-ventilen, men motsatt passer ikke. Dette gjelder enkelte brukte fat jeg har kjøpt og som ser ut til å ha vært i tysk tjeneste.
 
Jeg sleit lenge med å få på en kobling på corneliusfatet engang, før jeg oppdaga at jeg hadde forsøkt å sette på feil kobling til feil ventil. Og sleit enda lenger med å få den løs igjen. Så hos meg er det absolutt en forskjell. Sannsynligvis for at man ikke skal gjøre nettopp den feilen...
 
Det er forskjellige størrelser på gass og væske koblingene på et cornelius fat. Man kan fint koble gass på væskekoblingen men ikke motsatt.
 
Kan være O-ringen på ventilen som er ukurrant/inntørket. Prøv å smøre med silikonfett eller tilsvarende. Har sett at på enkelte fat er ene ventilen tung å få på, men det løser seg gjerne ved bytte av O-ring og/eller smøring.
 
Mulig det. Når vi bytter O-ringer så smører vi alltid med silikonfett. Har sett at noen brukt fat vi har fått ble levert med ukurrante O-ringer, og da blir det supertregt.
 
Tilbake
Topp