Forskjell på å knuse malt sjøl og kjøpe ferdigknust?

Heisann!

Lurte litt på om jeg etterhvert skulle investerte i en maltmølle for å knuse egen malt hjemme, da jeg leser flere steder det gir bedre smak.

Har det så mye å si på smak?
Og holder maltet lengre om det oppbevares uknust?
Hva er generelt fordelene ved å knuse sjøl med egen mølle?
 
Heisann!

Lurte litt på om jeg etterhvert skulle investerte i en maltmølle for å knuse egen malt hjemme, da jeg leser flere steder det gir bedre smak.

Har det så mye å si på smak?
Og holder maltet lengre om det oppbevares uknust?
Hva er generelt fordelene ved å knuse sjøl med egen mølle?
Enig med @loebrygg. Noen - tilhengerne av en bryggepraksis som legger vekt på å redusere all påvirkning av oksygen også på den varme sida - mener at maltet skal kvernes like før bruk for å minske oksideringa som skjer når kornet åpnes, men det har jeg lita tru på spiller noen rolle. Jeg har prøvd det en god del, og er ikke i stand til å merke at det gjør noen forskjell, i alle fall.

Uknust malt har bedre holdbarhet, ja. Men knust malt holder i flere måneder, minst, om du oppbevarer det godt. Antakelig en fordel om det pakkes lufttett. Hel malt holder i årevis, og jeg har ingen skrupler med å bruke det etter at utløpsdatoen på sekken er passert.

Ved sida av at du har full kontroll med knusinga, synes jeg den store fordelen med å kverne sjøl er at jeg kan brygge hva jeg vil når jeg vil uten å måtte til en butikk. Det gir meg frihet, rett og slett, og jeg kunne ikke tenke meg å kvitte meg med kverna.

Dette forutsetter jo at du har et maltlager. Om du bare brygger nå og da, og ikke har så lang vei til butikk, er det kanskje ikke noe stort poeng i å kverne sjøl. Ølet blir jo ikke bedre av det.
 
Jeg støtter alle argumentene til Finn. Det er faktisk så enkelt. Det viktigste er plass og behov. Dersom du ikke har behov for å ha et maltlager, så dropper du det. Dersom du heller ikke har plass til 1-3 store sekker, og 5-10 kilosposer med spesialmalt, er det trolig ikke verd det.
... men det er jo artig da... og det skal man ikke ta lett på når vi snakker om en hobby.
 
Her styres maltlageret med jernhånd så det er per i dag bare 93kg malt og 21 forskjellige :) Litt større problemer med impulskontrollen på humlesiden til tider.... :p
 
Redd for at det kan bli en liten kornsilo i kjellern ja!
Faren er reell, men gevinsten er verdt risikoen:). Det gjelder bare å bruke huet når en vurderer hva en trenger. Litt inspirasjon kan du kanskje finne i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/maltlager-hva-bor-jeg-ha.38006/

Basismaltet er sjelden problemet. Det er spesialmaltet som skaper rot og behov for unødvendig mye hylleplass.

Jeg trur vi lett henger oss opp i at vi må ha et bestemt malt for å brygge et bestemt øl vi har finni oppskrifta til. Og etter et par år sitter vi med 30-40 ulike malttyper som vi egentlig ikke har noen ordentlig ide om hva kan brukes til. Siganturen Matmonsen i Dag og Tid - Dagfinn Nordbø - er en klok mann. Han sier noe vesentlig: Ei oppskrift er berre ein ide.

Tenk på at ølet ditt for det første ikke vil bli helt som det ølet du har fått tak i oppskrift på, uansett. Og for det andre: Er det så farlig? Du trenger ikke akkurat de malttypene som står i oppskrifta for å brygge noe som er nær nok. Og hvis du holder deg med et lager av noen relativt få malttyper som til sammen dekker spekteret av malttyper sånn noenlunde, så har du en fair sjanse til å lære dem å kjenne såpass godt at du veit hva de gjør med ølet du skal brygge. Da kan du i stedet for å følge ei oppskrift slavisk prøve å få tak i den ideen som ligger bak bruken av maltsortene i den - og så kan du realisere den på din måte med de maltypene du har, og som du kjenner.

Jeg har altfor mange malttyper liggende og slenge, og det hender jeg ser på noen av dem og tenker hva i alle verden jeg skal med dette. Kjøp deg kvern, men unngå å havne der:).
 
Jeg har gjort tabben og kjøpt kvern. Velger likevel kun ha kvanta av basemalt og kjøpe inn spesialmalt til hvert brygg. For min del er kvern primært for å vite at alt knuses med samme åpning. Har gitt meg mer reproduserbare resultater.
 
Jeg har gjort tabben og kjøpt kvern. Velger likevel kun ha kvanta av basemalt og kjøpe inn spesialmalt til hvert brygg. For min del er kvern primært for å vite at alt knuses med samme åpning. Har gitt meg mer reproduserbare resultater.
Om du hadde 3-4 krystall/karamell-malt og ditto røsta malt, kunne du faktisk brygge det meste. Men bor du i rimelig nærhet til en bryggeforetning, er det jo en grei strategi du har laga deg.
 
Tilbake
Topp