Forskjell på Cara Gold malt og Crystal malt

Jeg skal brygge en American Pale Ale og hadde i utgangspunktet planer om å brygge etter denne blandingen:

- Pale malt 5 kg 6 EBC
- Pilsen malt 5 kg 3,5 EBC
- Crystal 0,5kg 120 EBC

Det viste seg at de ikke hadde Crystal i butikken, men de sa at Cara Gold EBC 120 var det samme som Crystal EBC 120. Greit nok at fargen blir lik, men hva kan jeg forvente av forskjeller på smak og annet.

Crystal og Caramel er det samme. Det er bare forskjellig navn på kjært barn. Forskjellen er heller hvordan malteriet lager de.

I ditt eksempel så har kanskje oppskriften brukt Briess malt, (amerikansk), mens du har fra Castle (belgisk)

Crystal og Caramel er det samme. Det er bare forskjellig navn på kjært barn. Forskjellen er heller hvordan malteriet lager de.

I ditt eksempel så har kanskje oppskriften brukt Briess malt, (amerikansk), mens du har fra Castle (belgisk)
Ok, så da vil jeg ikke merke nevneverdig forskjell på sluttresultatet?

Ikke hvis du ikke vet hvordan originaloppskriften smaker ;)

Det er litt foreskjell i prosedyre hvordan man lager caramel og krystall. Men folk bruker uttrykkene om hverandre. Det spørs mest på malteriet, enn om det er "krystall" eller karamell".

Sist redigert:
Ok. Både Pale malt'en og Pilsen malt'en er begge fra det tyske firmaet IREKS. Har ikke erfaring fra dette firmaet, men det er sikkert gode greier. Litt dumt at ikke noe av malten er amerikanske, men humleprofilen blir hvertfall amerikansk med Chinook, Amarillo og Simcoe :)

Tilbake
Topp