Forskjell på mesketemperatur BIAB vs. meskekar?

Skal bruke en ny kjele på fredagens brygging. Bruker vanligvis en 15 liters kjele, denne gang oppskalerer jeg til en 36 liter hvor jeg tenker å bruke BIAB. I Beersmith, når jeg bruker vanlig mesk på 2,5 liter pr. kg skal jeg varme opp 7,5 liter vann (på 3 kg. malt) til 72 grader, slik at jeg treffer mesketemperatur på 66,7 grader. Men det jeg stusser over er at med 6 kg malt skal jeg nå varme (ca.) 30 liter vann til 72 grader, for å treffe mesketemperatur på 66,7 grader? Hvordan kan 3 kg medføre en dropp på 4,3 grader i 7,5 liter med vann, mens 6 kg dropper 30 liter det samme?

Anyone?

Kan ikke svare på hvorfor beersmith gir deg disse tallene. Varmetap til meskekar(kjele) og omgivelsene kanskje? Dette er jo rimelig konstant selv om du forandrer malt/vann forholdet.
Praksis for min del har ihvertfall vist at temperaturen synker akkurat 5 C. Da har jeg 28-29 liter vann og ca 6 kg malt.  Sats på det  :skitbra:

Før du køyrer på kan det vere greitt å vite temperaturen på malten til Veggis. Om malten hans er nokre grader varmare enn din, så må du nok kompensere litt for det også. Bruk gjerne denne kalkulatoren: http://rackers.org/calcs.shtml

Eg pleier alltid å ha ei panna kokande vatn og ein truverdig gradestokk på lur i tillegg til kalkulatorar og vitenskap. Ofte trengst det litt justering.

Mye rare meninger og holdninger til BIAB fra folk som ikke bruker det selv, så kansje derfor? Jeg har lest at man får lavere utbytte med BIAB også, men det virker ikke sånn i praksis. Det gjelder å ha stor nok pose, slik at man "kler" kjelen og ikke har en "tepose" hengende midt i.

Trikset med BIAB er å male maltet finere, og kjøre en enkel "batch sparge" på ~ 77 grader. Dvs i utgangspunktet ikke benytte hele vannmengden. Da har jeg fått opp mot 85% effektivitet med BIAB.

Kenneth N skrev:
Trikset med BIAB er å male maltet finere, og kjøre en enkel "batch sparge" på ~ 77 grader. Dvs i utgangspunktet ikke benytte hele vannmengden. Da har jeg fått opp mot 85% effektivitet med BIAB.

Høres spennende ut. Hvordan fordeler du vannet?

Kenneth N skrev:

Eg har oppnådd 83 % effektivitet utan å kverne malten finare. Då meska eg med alt vatnet, m.a.o. brukte eg ikkje skylling.
Slik eg ser det er den største ulempen med BIAB at du får masse trub, dvs at du må brygge eit større volum enn du må på andre måtar for å få same mengde øl på flaske. Men å måtte berekne inntil eit par kilo malt ekstra kostar få kroner, så det er lite å uroe seg over. Men du treng litt større kjele.

FrodeSy skrev:
Før du køyrer på kan det vere greitt å vite temperaturen på malten til Veggis. Om malten hans er nokre grader varmare enn din, så må du nok kompensere litt for det også. Bruk gjerne denne kalkulatoren: http://rackers.org/calcs.shtml

Malttemperaturen i mitt tilfelle er da romtemperatur(ca 20C).  En av fordelen med BIAB mener jeg, er at det er lettere å treffe riktig mesketemperatur pga den store vannmengden. I mitt system synker temp ca 5 C uansett om vannmengden varierer med 2-3 liter og maltmengde fra 5,5 til 6,5kg.

Når det gjelder effektivitet så har jeg sett at jeg må øke mesketiden noe utover 1 time. 80min ser ut til å være tilstrekkelig. Da oppnår jeg en effektivitet på ca 75 uten noe ekstra skylling.

Litt av poenget er jo at biab skal være enkelt. Synes ekstra skylling av maltposen osv i utgangspunktet ikke skal være nødvendig. (kan jo være kjelestørrelsen setter begrensninger)

Her er det mange gode tips og tanker. Hvordan holder du temperaturen jevn over 80 minutter? Tanken var å bare la den stå på platen uten varme (har induksjon) i 60 minutter og ta eventuelt et tap på en grad eller to, samt kjøre skylling. Er det problemer med å forlange meskingen med 20 minutter i forhold til temperaturtap?

Du kan ta kjelen vekk frå plata, sette den på ein handduk. Bruke liggeunderlag inst, deretter ullteppe for så å pakke det heile inn i ei dyne. Då bør du kunne oppnå stabil temperatur. Du kan ev kutte ut liggeunderlaget.
Sjølv har eg berre brukt ullteppe og handdukar utanpå. Det har medført varmetap på eit par grader.

To calculate the required strike temperature to achieve your desired mash temperature, the following equation can be used (adapted from “Brewing”, M Lewis and T Young, Aspen Publishers Inc, 2001, pg 102):
Strike Temp = desired mash temp x (litres water + (0.4 x kg malt)) – (0.4 x kg malt x malt temp)
                                                                      litres water
Kilde: http://www.grainandgrape.com.au/articles_other/AlexT_StrikeTemp.htm
For enkelt å holde mesketemp kan du sette hele gryta i stekeovnen forvarmet til 50-60 grader. Hvis du får plass selvfølgelig...

Kjoygard skrev:
Her er det mange gode tips og tanker. Hvordan holder du temperaturen jevn over 80 minutter? Tanken var å bare la den stå på platen uten varme (har induksjon) i 60 minutter og ta eventuelt et tap på en grad eller to, samt kjøre skylling. Er det problemer med å forlange meskingen med 20 minutter i forhold til temperaturtap?

Har en induksjonsplate med "keep warm" funksjon. Bruker denne på slutten av mesketiden så ikke temperaturen skal synke for mye.  Har ikke da isolert kjelen, men det vil sikkert hjelpe en del. Du vil ha mer å gå på i forhold til temperatur jo større volum. Bruker selv 36 liter kjele. Synker kanskje 2-3 grader men tror ikke det har all verden å si.

Jeg brygger med min egne modifiserte BIAB-måte og det funker fint. Måten jeg har kommet frem til for å treffe riktig temperatur er å varme vannet til mesketemp og ha i malten samtidig som jeg rører og lar varmen stå svakt på (10kw gassbrenner). Da får all malten ca riktig temperatur helt fra starten, i stedet for at de første kg møter alt for høy temperatur. Temperaturfallet fra den kalde malten blir da motvirket av varmetilførselen fra flammen og temperaturen holder seg da på +/- 1 grad i forhold til mesketemp helt fra starten. Det har hjulpet meg med å treffe FG bedre hvert fall. Litt justeringer må uansett til i de fleste tilfeller!

Tilbake
Topp