Forskjell på pale ale og pilsnermalt

ronny1273

Norbrygg-medlem
Etter en oversvømmelse i kjelleren mens jeg var borte ble begge mine helt fulle maltsekker tømt i hver sin plastkasse med lokk. Sekkene var våte nederst men det viste seg etterpå at sekkene var foret med plast slik at innholdet var uskadd. Problemet er bare at kassene ikke ble merket. Malten er Weyermann Pale Ale, og Premium Pilsner.  Jeg klarer ikke å se forskjell på de to typene. Er det noen som har et godt råd slik at jeg kan finne ut hva som er hva?

Pilsner er vel gjernet hakket lysere, i hvert fall Weyermann sine.
http://www.weyermann.de/usa/produkte.asp?idkat=163&umenue=yes&idmenue=269&sprache=10

Hvis du ikke klarer å se forskjell hadde jeg bare ikke brydd meg noe mer med det, og bare brukt alt som om det skulle vært pilsnermalt og kokt i 90 min  :brygging:

Jeg har brygget god ale på 100% pilsmalt i den tro at det var pale, så det er slettes ikke krise om man bare koker som Runar sier.
Men, hvilke egenskaper har pilsmalt som gjør den bedre egnet til pils enn palemalt?

Takker så mye for innspill. Tror jeg har klart å løse problemet. Jeg veide opp 100 gram av hver sort. Deretter ble malten kvernet og kokt i hver sin kasserolle med en halv liter vann. Når jeg nå har silt innholdet i hvert sitt vinglass mener jeg at den ene er en anelse brun, og jeg satser da på at denne er Pale Ale:)

Tilbake
Topp