Forskjellige måter og karbonere på fat

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg skal brygge endel øl til bryllupet mitt i sommer, og grunnet litt kapasitetproblemer på kjølerom, så lurte jeg på om det var noen praktisk forskjell på disse variantene. Alle variantene starter med at ølet er ferdig gjæret og hatt over på fat:

1. Fatet kjøles ned til ca. 4.5 grader,1 bar trykk settes på fatet til det er ferdig karbonert. Blir stående kalt i keezeren til fatet er tomt.

2. Fatet kjøles ned til ca. 4.5 grader, 1 bar trykk settes på fatet til det er ferdig karbonert. Fatet kobles fra CO2, og settes tilbake i vanlig romtemperatur. Når det nærmer seg at fatet skal brukes, kjøles fatet ned til 4,5 grader, deretter kobles CO2 tank til og man tapper som vanlig.

3. Kjøler ikke ned fatet i det hele tatt, og setter på 2 bar trykk (2 bar på 20 grader burde ca. tilsvare 1 bar ved 4.5 grader) og lar det stå til det er ferdig karbonert, kobler det fra CO2 og lar det stå i romtemperatur. Når det nærmer seg at fatet skal brukes, kjøles fatet ned til 4,5 grader, deretter kobles CO2 tank til (på 1 bar) og man tapper som vanlig.

Noen spørsmål som er relevante:
- Hvor lang tid kan jeg regne og bruke på å kjøle ned et fat fra 20 til 4.5 grader ved å bare la det stå i en keezer som er 4.5 grader?
- Ved å karbonere på en høyere temperatur og høyere trykk, vil jeg bruke nøyaktig samme mengde CO2?
- Ved å karbonere på en høyere temperatur og høyere trykk, vil tiden det tar og karbonere være den samme som ved en lavere temperatur?
- Noe annet jeg har oversett som er relevant her?

Tusen takk for svar :)
 
Litt rask skribling sier at det er ca 1,6 gram mer co2 i 1 liter headspace ved 2 bar og 20 C enn ved 1 Bar og 4 C. Altså ca ingenting. Hvis jeg har regnet rett.

Der kan du se ;)

Trodde det skulle være mer da, men vet ikke hvor mye headspace du har regnet med.
 
Litt rask skribling sier at det er ca 1,6 gram mer co2 i 1 liter headspace ved 2 bar og 20 C enn ved 1 Bar og 4 C. Altså ca ingenting. Hvis jeg har regnet rett.

Lyst til å skrible ned utregningen her? Eller, vise formelen for co2 forbruk for å oppnå x volumer karbonering?
 
Lyst til å skrible ned utregningen her? Eller, vise formelen for co2 forbruk for å oppnå x volumer karbonering?
Jeg så ikke på co2-volumene i ølet, kun på headspace. Brukte ideell gasslov og beregnet moltallet for begge tilfellene. Co2 har molvekt ca 44 gram.

Ideell gasslov: PV=nRT. Antar V=1L.
R=0,0821 for trykk i atm, volum i liter og temperatur i kelvin.

P=2, T=277 gir n=0,0879 mol
P=3, T=293 gir n=0,1247 mol.

Differansen er 0,0368 mol, som veier ca 1,6 gram.
 
For å trekke nerdingen littegrann i praktisk retning. De 1.6 gramene med ekstra CO2 i headspace - vil ikke de gå inn i ølet når temperaturen senkes? Evt redusere behovet for serverings-CO2 med ca 1.6 gram? (OK da, dette var minst like nerdete).
 
For å trekke nerdingen littegrann i praktisk retning. De 1.6 gramene med ekstra CO2 i headspace - vil ikke de gå inn i ølet når temperaturen senkes? Evt redusere behovet for serverings-CO2 med ca 1.6 gram? (OK da, dette var minst like nerdete).
De vil vel gå inn i ølet som ekstra karbonering, gitt at trykket vedlikeholdes eller er større enn ekvilebrium ved den lavere serveringstermperaturen?
 
Takk for svar! I første omgang er det en Blonde. Jeg synes da ikke 4.5 grader er for lavt, men nå liker jeg lyse øl kalde. Hvilken temperatur pleier du å servere på?
Blonde hadde jeg servert på 10 grader, men du kan fint gå ned til 8 uten å miste mye smak.
 
Sparer du ikke en del tid og arbeid med å naturlig karbonere med 3g/L sukker rett ned i når du flasker fatet?
Fatet må vel forøvrig stå i romtemperatur likt som flasker i en uke ish, så mulig det er litt det samme.
 
Jeg ville også fokusert på hvordan du skal få alle fatene kalde samtidig og holde de kalde i timesvis når bryllupet ditt kommer.... siden den mest opplagte "sette de utendørs" ikke funker spesielt bra om sommeren.
 
Litt lite med 3g/L,jeg ville brukt 6-8g/L.
Kan sette de fatene du ikke får plass til i kjøleskapet i en fryser et par timer før bryllup og deretter pakke dem godt inn i pledd,sovepose eller noe annet som isolere godt. Vil tro de holder seg noenlunde kalde i 5-7 timer.
 
Tilbake
Topp