Forslag til ale oppskrift.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Ja, nå står mitt første ekstrakt brygg , en lager,  i kjelleren og gjærer.
Men jeg kan jo ikke gi meg der!  ;D
Nå lurer jeg på å prøve en ale og trenger innspill fra dere.

Hadde tenkt å bruke 3,6 kg Muntons medium ekstrakt, skulle ikke det rekke til 25 liter?
Som humle tenkte jeg å bruke East Kent Goldings Pellets, skulle ikke det bli bra?
Hvor mye trenger jeg i de forskjellige stadiene?
Hva med gjær? Noen forslag?
Jeg er fersk i gamet, så jeg tar imot alle forslag.

Met 3,6 kg ekstrakt (er det snakk om to bokser med 1,8 kg?) kommer du nok et stykke i vei. Bare disse to gir kanskje litt lav % på 25 liter, litt i underkant av 4 tipper jeg, men likevel brukbart. EKG gjør det bra i nesten enhver engelsk ale, og når det gjelder gjær så kommer det litt an på hva du ønsker deg av øl.

Når det gjelder oppskrift så kan du gjerne prøve beercalc.dk og se hvor høy OG og % du får med ingrediensene dine. Juster så for bitterhumle (koking 90 min) for å få noe mellom 20 og 35, for å gi en anslagsvis grei IBU til det meste av øl. Det som blir til overs kan gjerne brukes som aromahumle og kan kokes i de siste 5 min. Det er bare å kjøre i gang! :D

Hei igjenn.
Takk for svar, og tipset om en fantastisk side.  :skitbra:

Etter litt fundering og justering kom jeg fram til denne oppskriften.

Muntons medium  3600 g
Spraymalt medium 500 g

EKG          60 g    60 min
EKG          25 g    15 min
EKG          25 g      5 min

Gjær  Danstar, Windsor

Skulle gi bitterhet    33
Alkohol                  5,2   
Komentarer?  :jaha:

Jeg kjøpte en gang en sånn 15-kilos dunk med Muntons medium maltekstrakt, og jeg vet ikke om jeg fikk så mye dårligere utgjæring med den enn med den lyse. Om du allerede har ekstrakten, er det bare å kjøre på.

Oppdaget en ting til inne på  beercalc.
Utbytte av humlen reduseres drastisk hvis du koker kun et mindre volum, for så å vanne ut etterpå til ønsket volum.
Stemmer det? :jaha:

Ja, det stemmer.Utbyttet går ned pga tykkere vørter. Dersom du har ei lita gryte så kan det være en ide å dele ekstrakten opp og feks koke i flere kaseroller for å få utbyttet opp.

Vel, gryta er stor nok, det jeg tenkte på var tiden det tok å koke opp.  ;D
Vel, takk for oppklaringen. :biersmile:

Tilbake
Topp