Forslag til bryllupsøl

Jeg skal lage to øltyper til bryllup, en lys og en mørk. Det er er i slutten av februar så tid er en faktor her. Har en Belgisk Blonde som står på fjerde dagen nå (med Safbrew T-58 så skal være klar ila 2-3 dager).
Jeg trenger imidlertid innspill på den mørke varianten. Den skal være "folkelig"; ikke for tung , ikke for krass i bitterhet m.a.o en øl du kan drikke flere flasker av. Samtidig skal den stå i kontrast til den lyse, altså ha mer kropp, bittherhet og humle/krydder. Jeg tenker litt på en amber eller red ale men har aldri brygget dette selv.

Innspill tas imot med takk!

Brygg mye forskjellig, men pass på at det ikke blir for sterkt. Ha gjerne med noen pils, men det er lite tid..
Av mørke øl kan du brygge en dry stout eller en porter, trenger ikke være så kraftig. En amber som du tenker på er sikkert heller ikke dumt. Hva med en ipa som er litt rød i fargen? Mange har ipa som favoritt.
Den belgiske blonden din bør stå ~14 dager før du tapper den..
Skal selv ha bryllup i sommer så går selv litt rundt og tenker hvilke øl som skal brygges ;)

Foreslår Halvor eller India Red Ale begge finnes i sett, og oppskrift ligger ute hos Bryggselv. Lettdrikkelige og fine. Slipper lang lagringstid før de er gode.

Jeg ville gått for Irish Red ale, den er lettdrikkelig for de fleste og har mer kropp enn den Blonde'n du har brygget.

@Robert W "Brygg mye forskjellig, men pass på at det ikke blir for sterkt. Ha gjerne med noen pils, men det er lite tid.."
Har bare tid til en øltype i tillegg til den lyse da jeg kun har plass til en dunk om gangen i gjæringsskap så må velge med omhu.
@Ekornskurken Syns kanskje India red ale og Halvor blir litt tunge, både IBU ang EBC er en del høyere enn jeg hadde tenkt. Eller for å ta en pratkisk test: Er noen av disse et øl du ville drikke 3 flasker på rappen?

Lurere litt på denne:
http://www.brygging.no/file/andre/irish-red-ale-25-liter.pdf

Noen erfaringer? Den virker lettdrikkelig samtidig som den har fin farge. Mulig jeg øker humlemengden noe..
Ser at wlp 004 er anbefalt. Jeg har ikke brukt flytende gjær før og har ikke lyst til å begynne med starter nå da erfaring tilsier at man sjelden gjør ting perfekt på først forsøk i brygging og jeg er redd for infeksjon -får kun ett forsøk denne gangen :)
Vil det funke å kjøpe to rør/pakker wlp004 og ha rett i vørteren?

anbefaler american westcoast amber, el. en annen amber. Min erfaring er at de fleste liker denne godt, selv de som helst drikker industripils i butikkstyrke.

Klone av London Pride er en vinner. Smakfullt, men allikevel ikke anstrengende å få ned. Serverte den i en 80-årsdag en gang. Fikk meldinger fra folk som sa at de vanligvis ikke likte øl, men som hadde drukket flere flasker. Den får du ferdig på en måned. Har oppskrift hvis du ønsker.

@Ekornskurken Syns kanskje India red ale og Halvor blir litt tunge, både IBU ang EBC er en del høyere enn jeg hadde tenkt. Eller for å ta en pratkisk test: Er noen av disse et øl du ville drikke 3 flasker på rappen?

IRA har jeg drukket 6-7 flasker på rappen, og kunne lett ha fortsatt om ikke jeg vet der er en 3-åring i hus som liker å stå opp i 5-6 tiden om det er barnehage eller ikke... Meget lettdrikkelige!
Men jeg blir ikke fornærmet om du velger noe annet, jeg er jo tross alt ikke invitert til bryllupet!

IRA har jeg drukket 6-7 flasker på rappen, og kunne lett ha fortsatt om ikke jeg vet der er en 3-åring i hus som liker å stå opp i 5-6 tiden om det er barnehage eller ikke... Meget lettdrikkelige!
Men jeg blir ikke fornærmet om du velger noe annet, jeg er jo tross alt ikke invitert til bryllupet!

Hehe, nei men hadde du levert en knakende god oppskrift skal du ikke se bort fra at du hadde blitt det!
IRAen din er sikkert knallgod, jeg skal brygge det en annen gang men denne gangen safer jeg til fordel de som egentlig ikke liker øl i utgangspunket og går for en klassisk Irish red med IBU 25-28 og en god dose karamell. Mulig jeg til og med slenger på litt Citra eller Amarillo på slutten, har tross alt ikke invitert noen irer heller..

Tilbake
Topp