Forslag til en god Saison

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Jeg har i det siste begynt å få smaken på Saison. Ikke at jeg har smakt mange typer, men jeg liker typedefinisjonen. Er det noen erfarne saison-bryggere som kan gi meg et par gode forslag til hva jeg bør handle på polet for å gjøre meg mer kjent med stilen?
 
Saison er så mye forskjellig. Men støtter Dupont-forslaget. Og hvis du er i det syrlige hjørnet, så BFM 225.

Har smakt en del norske, og der er det utrolig hit and miss. Og jeg har inntrykk av at det er mer oppskrift enn f.eks IPA, som går mer på prosess.
 
Klassisk saison er pilsnermalt, litt hvete, lav IBU og masse karakter fra gjæringen. Mer prosess enn oppskrift etter min mening :)

(Kan forøvrig noen sørge for at vanlige emojis fra mobilen ikke bare forsvinner på forumet?)

Jeg angret egentlig litt etter at jeg skrev det. Du har jo rett. Jeg tenkte bare på DO forskjeller i IPA'er. "tunnellsyn"
 
Jeg tror egentlig at dette - historisk - er en så vid og uklar øltype at du risikerer å bli alkoholiker før du har fått drukket deg til et rimelig kjennskap til den:).

Alle ølstiler er vel strengt tatt konstruksjoner som i større eller mindre grad gjør vold på virkeligheten - og så vidt jeg skjønner er stilbegrepet "saison" en av dem som gjør det i større grad. (I motsatt ende har du kølsch:) - der er det lite slingringsmonn.)

Men en saison må i alle fall brygges med belgisk gjær, synes jeg. Gjærpreget må være der. Og så tror jeg Dupont har en slags historisk rett på å få lov til å være definisjonsølet - tross alt. Godt er det, også. (Og jeg er egentlig ikke så glad i belgisk øl, sånn stort sett - med unntak for noen av surølene.)
 
En lett sommervariant her, med oppskrift fra BryggSelv, ellers er jeg enig i at Dupont er en alldeles nydelig Saison
 

Vedlegg

  • Flikk Flakk.docx.pdf
    224,1 KB · Sett: 75
En lett sommervariant her, med oppskrift fra BryggSelv, ellers er jeg enig i at Dupont er en alldeles nydelig Saison

"klassisk belgisk gårdsøl" ..... med Citra.

Akk ja.

Jeg mener ikke at folk ikke skal kunne brygge en saison med citra, men man trenger vel ikke kalle dét
"klassisk belgisk gårdsøl". Jeg liker dårlig den typen ødeleggelse av språket.
 
Sist redigert:
Anbefaler sterkt og starte med Dupont ja, dersom målet er å få grep på hva som tradisjonelt sett har ligget i begrepet.

Av norske varianter er Lindheim sin god. Kinn sine også, både Gardsøl og Saison Extra. Men disse kommer et stykke ned på lista, start med eksempler som faktisk kommer fra Belgia, og styr unna amerikanske eksempler - amerikanerne gjør pale ale av alt. Det kan bli godt, men går litt utenom stilen.
 
;)
"klassisk belgisk gårdsøl" ..... med Citra.

Akk ja.

Jeg mener ikke at folk ikke skal kunne brygge en saison med citra, men man trenger vel ikke kalle dét
"klassisk belgisk gårdsøl". Jeg liker dårlig den typen ødeleggelse av språket.
Det var som jeg skrev, en sommervariant og ikke skyt den før den er prøvesmakt, den er faktisk god. Litt utenfor definisjonen av klassisk Saison, men en god humle kan skape litt variasjon i en ellers super øltype. "mange feil har også ført til mye godt øl gjennom tidene";) Men for all del helt enig i at klassisk belgisk gårdsøl er det ikke.
 
;)
Det var som jeg skrev, en sommervariant og ikke skyt den før den er prøvesmakt, den er faktisk god. Litt utenfor definisjonen av klassisk Saison, men en god humle kan skape litt variasjon i en ellers super øltype. "mange feil har også ført til mye godt øl gjennom tidene";) Men for all del helt enig i at klassisk belgisk gårdsøl er det ikke.

Jeg skyter den slett ikke, den er sikkert god, og folk må kombinere stiler så mye de vil for meg. Det jeg reagerer på, er at oppskriften kaller det et "klassisk belgisk gårdsøl". Hvor i all verden skulle belgiske gårdsbryggerier i gamle dager fått moderne amerikanske citrus-humler fra?

Enten er det en del folk som er uvitende om det de holder på med, eller de er bare kyniske, og skriver det som høres bra ut i et PR-perspektiv. Begge deler er ille.
 
Anbefalt gjær:
French Saison M29
Belle Saison

14 dager på 18-21°C. Er ikke det ganske kjølig til å være saison?

Skal du ha litt mer kompleks saison så driter du langt i de to anbefalingene der. Heftige diastaticus-stammer som ikke gir veldig dybde tenker jeg. M29 er vel også kjedeligere enn Belle. Endimensjonalt. Har bare smakt forsåvidt, aldri hatt lyst til å brygge med de selv på bakgrunn av det. Ville selv brukt en fersk gjær enten single strain eller en blend.
 
Sist redigert:
Skal du ha litt mer kompleks saison så driter du langt i de to anbefalingene der. Heftige diastaticus-stammer som ikke gir veldig dybde tenker jeg. M29 er vel også kjedeligere enn Belle. Endimensjonalt. Har bare smakt forsåvidt, aldri hatt lyst til å brygge med de selv på bakgrunn av det. Ville selv brukt en fersk gjær enten single strain eller en blend.

Ja, jeg tror ikke Belle skal kalles kjedelig. Jeg veit ikke om det er sikkert/bekreftet, men jeg har lest at det i utgangspunktet skal være den samme gjæren som Wyeast 3711 French Saison, som kommer fra Brasserie Thiriez.

Jeg har jo hatt mine erfaringer med den:(, men minnes at den ikke laget så gæ'ernt øl. Og om man bare behandler den med nødvendig respekt, så er den kanskje det beste tørrgjæralternativet? Den gjærer altså ut noe sinnssykt - gjerne under 1.000 - men glatter over med å produsere en del glyserol, så vidt jeg har skjønt.
 
Anbefalt gjær:
French Saison M29
Belle Saison

14 dager på 18-21°C. Er ikke det ganske kjølig til å være saison?
Har ikke prøvd oppskrifta, bare en kjøpeflaske fra bryggeriet. Ville nok gått for en Wlp565 og gjæret på 20-25 grader om jeg skulle brygget denne.
 
Tilbake
Topp