Forslag til humlekombinasjoner

Sitter med 300g Talus som jeg byttet til meg.

Skal være veldig geraniol-rik slik at den skal egne seg godt til biotransformasjon.

Noen med vellykkede kombinasjoner her?
 
Da er både Monroe og Jester testet, i henholdsvis en blonde ale og en bitter. Begge ble vellykkede, og fikk svogernes ”seal of approval” på Sjusjøen i helgen. Men liberale mengder i hopstand til tross, så synes jeg ikke humlene gjorde så mye av seg. Har en følelse av at det like gjerne kunne vært brukt EKG eller en annen engelsk humle.
Litt samme erfaring. Helt grei humle i europeisk stil med en touch av sitrus. Neppe noe jeg kjøper igjen. Så sant den ikke dukker opp til en veldig fordelaktig pris. Litt synd fordi jeg var veldig fornøyd med label her.
1660849810325.png

Merkelig. Jeg hadde 2,67g/L på 75 grader i 20min når jeg testet Monroe for ett par måneder siden. Ekstremt mye aroma/smak-utbytte for mengden opplevde jeg det som, men smaken falma ganske fort fant jeg ut etterhvert …
Jeg hadde like i underkant av 2 g/l i WP. Tilsatt ved kokeslutt. Første brygg på grainfather slik at jeg plundret litt med kjølingen. På slutten var den knappe 66°. Usikker på hva temperaturen var under selve WP, jeg tipper rundt 70°.
 
Jeg har lite kontroll på de kjemiske prosessene her, men forsøker å få med meg litt.

Janish publiserte tidligere en artikkel om humler på varmside.

Her kom spesielt Idaho 7 veldig godt ut.
http://scottjanish.com/survivables-unpacking-hot-side-hop-flavor/

Likevel har den ikke helt fått fotfeste her på forumet. Er det noen som har testet denne på varmside slik Janish foreslår?

Idaho 7 er spesielt rik 4 komponenter som er gunstige på varm side.

Geraniol is the one caveat in that it’s tested in beer pre-fermentation but can decrease during fermentation. The reason is it’s converted (biotransformed) into beta-citronellol (lime-like)

Specifically, the synergy between 4MMP and linalool, geraniol, and β-citronellol enhanced tropical characteristics.

Testing hops for a combination of monoterpene alcohols (linalool and geraniol), thiols (3MH), and hop-derived ester (2MIB), you can see why I was likely so bullish on Idaho 7!

Men samme undersøkelsen fra Yakima viser at Talus (HBC692) og Loral har enda mer linalool and geraniol.

Er det noen som har testet Idaho7, Talus og Loral som humlebase på varmside?

Eller tenker jeg helt feil her? Jeg finner svært få treff på nett når jeg søker etter oppskrifter og disse humlene i kombinasjon. Siden dette er enkel tilgjengelig informasjon fra Janish får det meg til å tenke at dette kanskje ikke er en veldig god kombinasjon likevel?

Er det noen som har testet?
 
Jeg har lite kontroll på de kjemiske prosessene her, men forsøker å få med meg litt.

Janish publiserte tidligere en artikkel om humler på varmside.

Her kom spesielt Idaho 7 veldig godt ut.
http://scottjanish.com/survivables-unpacking-hot-side-hop-flavor/

Likevel har den ikke helt fått fotfeste her på forumet. Er det noen som har testet denne på varmside slik Janish foreslår?

Idaho 7 er spesielt rik 4 komponenter som er gunstige på varm side.







Men samme undersøkelsen fra Yakima viser at Talus (HBC692) og Loral har enda mer linalool and geraniol.

Er det noen som har testet Idaho7, Talus og Loral som humlebase på varmside?

Eller tenker jeg helt feil her? Jeg finner svært få treff på nett når jeg søker etter oppskrifter og disse humlene i kombinasjon. Siden dette er enkel tilgjengelig informasjon fra Janish får det meg til å tenke at dette kanskje ikke er en veldig god kombinasjon likevel?

Er det noen som har testet?
Brukt Idaho7 i hopstand på en mexicansk lager og NEIPA for en stund siden. Begge ble ganske bra, lageren hold seg frisk/fruktig lenge.
Usikker på hvilken effekt Idaho7 hadde i NEIPAen da det var en del andre humler i tillegg :)
 
Jeg har lite kontroll på de kjemiske prosessene her, men forsøker å få med meg litt.

Janish publiserte tidligere en artikkel om humler på varmside.

Her kom spesielt Idaho 7 veldig godt ut.
http://scottjanish.com/survivables-unpacking-hot-side-hop-flavor/

Likevel har den ikke helt fått fotfeste her på forumet. Er det noen som har testet denne på varmside slik Janish foreslår?

Idaho 7 er spesielt rik 4 komponenter som er gunstige på varm side.







Men samme undersøkelsen fra Yakima viser at Talus (HBC692) og Loral har enda mer linalool and geraniol.

Er det noen som har testet Idaho7, Talus og Loral som humlebase på varmside?

Eller tenker jeg helt feil her? Jeg finner svært få treff på nett når jeg søker etter oppskrifter og disse humlene i kombinasjon. Siden dette er enkel tilgjengelig informasjon fra Janish får det meg til å tenke at dette kanskje ikke er en veldig god kombinasjon likevel?

Er det noen som har testet?
Jeg bruker Idaho7 (nesten) som standard i WP for IPA, APA, og NEIPA. Nå har ikke brygget referanseøl uten, men jeg har inntrykk av at det gir solid effekt.
Har brygget med Talus, men som over … med for all del; var svært fornøyd med ølet.
Har nettopp hentet 2 pakket Loral, og skal teste dem i en hoppy amerikaner .. lager (eller cream/steam … eller kanskje kentucky commin …)
Edit: «kentucky commin»……. :p Lucky typo; skulle selvsagt vært Kentucky Common
 
Sist redigert:
Jeg bruker Idaho7 (nesten) som standard i WP for IPA, APA, og NEIPA. Nå har ikke brygget referanseøl uten, men jeg har inntrykk av at det gir solid effekt.
Har brygget med Talus, men som over … med for all del; var svært fornøyd med ølet.
Har nettopp hentet 2 pakket Loral, og skal teste dem i en hoppy amerikaner .. lager (eller cream/steam … eller kanskje kentucky commin …)
Bruker du kun Idaho7 i WP eller i kombo med andre?
 
Har laget et kjapt utkast til hvordan en Hazy kan se ut med de 3 på varmside.

Kjør på!
Hva med å kutte ut Azacca i tørrhumlingen, bare for å se effekten av disse 3 humlene alene/om de klarer å bære en slik øl?

(Personlig ville jeg utsatt 1. tørrhumlingen til dag 7-8 + halvert sulfatmengdene)
 
Kjør på!
Hva med å kutte ut Azacca i tørrhumlingen, bare for å se effekten av disse 3 humlene alene/om de klarer å bære en slik øl?

(Personlig ville jeg utsatt 1. tørrhumlingen til dag 7-8 + halvert sulfatmengdene)

Dette var et kjapt oppsett kopieret fra en tidligere NEIPA. Ser bryggselv har Idaho og Loral på salg. Brewshop kjører Idaho og Talus, de har derimot Mount Hood som har mye av det samme som Loral. Mulig jeg rasker med meg humle når jeg kjøper. Blir ikke enda, får se om det blir i løpet av neste år.

Har også laget et utkast til WC med disse humlene. Gristen vil nok bli lettet noe.

Det frister også å prøve ett nytt forsøk på Førstereisgutt som var det første ølet jeg brygget.

første forsøk

Justert oppskrift
 
Er det noen som har testet Idaho7, Talus og Loral som humlebase på varmside?
Synes verken min egen Pacific Ale med Vic Secret eller 7 Fjell sin Go' Steming med Idaho 7 har vært noe særlig.

Skal tappe en pale ale i morgen med Loral, Talus og Idaho7 på varmside. Smakte før tørrhumling, den var meget lovende. Tørrhumlet med Vic Secret. Jeg må si jeg gleder meg til dette er ferdig karbonert. Det tegner til en å bli en kanonkombo!

 
DIPA med Columbus, Centennial og Comet. Meget bra. Tas med på Sørlandets Ølfestival for de som skal dit.


Synes verken min egen Pacific Ale med Vic Secret eller 7 Fjell sin Go' Steming med Idaho 7 har vært noe særlig.

Skal tappe en pale ale i morgen med Loral, Talus og Idaho7 på varmside. Smakte før tørrhumling, den var meget lovende. Tørrhumlet med Vic Secret. Jeg må si jeg gleder meg til dette er ferdig karbonert. Det tegner til en å bli en kanonkombo!

Kombinasjonen med Loral, Talus og Idaho 7, ble ikke bedre med Vic Secret. Den er ok, men det er noe med Vic som ikke tiltaler meg. Gjelder både Pacific Ale og denne. Veldig tydelig i Pacific Ale hvor den ble brukt både i WP og som tørrhumle. Smakte nesten harskt. Kjøpt på Petit, luktet veldig godt. Mulig den er fra er mindre bra parti.

I dette ølet har noe av samme preget, men ikke på langt nær like mye. Greit øl, men ble litt skuffet etter ølet smakte veldig godt før tørrhumling.

Tas også med på Sørlandets Ølfestival.

Vil forøvrig forsøke samme base med Loral, Talus og Idaho 7 med en annen tørrhumle. Har en del Southern Passion, noen som vet hvor potent og fruktig denne er som tørrhumle? Har lest begge deler.
Lenge siden jeg har smakt en single hop med denne.

 
Sist redigert:
Hat brukt Southern Passion sammen med Citra og Mosaic. Ser at jeg har notert sitrus, tropisk frukt og litt bær. Men fikk også Covid og mistet totalt smakssansen kort tid etter denne ble klar, så har dessverre ikke så mye mer konkret :p
 
Hat brukt Southern Passion sammen med Citra og Mosaic. Ser at jeg har notert sitrus, tropisk frukt og litt bær. Men fikk også Covid og mistet totalt smakssansen kort tid etter denne ble klar, så har dessverre ikke så mye mer konkret :p
Samsvarer med det andre jeg har av informasjon, virker litt fruktig uten noen klar konklusjon på hvordan denne fungerer som tørrhumle.

Jeg skrev følgende på Salikatt SH med Southern Passion.
Ikke like fruktig som DDH Citra, noe mer bitterhet. Ingen alko. Veldig bra men foretrekker DDH Citra
Jeg kjører oppskriften over, det blir nok helt greit. Noe må jeg bruke den humla på uansett.
 
Jeg har brukt like deler Citra, Mosaic og El DOrado i NEIPA som standard. Liker den kombinasjonen. Men antakelig er det mer effektivt å bruke El D bare som tørrhumle. Jeg har ikke prøvd den aleine, men går ut fra at det tropiske elementet i NEIPAene skylder mye til den.
Det er favorittkomboen min også for hazy/NEIPA - ønsket noe tropisk/ananasaktig i tillegg til sikkerstikket citra/mosaic: googlet meg fram til El Dorado og fant gull.

Er fysen på å teste en New Zealand-kombo - feks Nelson Sauvin, Nectaron og Citra som jeg har i fryseren - men hørte i en podcast en brygger som sa at Nectaron fungerer dårlig i hazy/new england. Noen med erfaringer med Nectaron og Nelson Sauvin å dele? Både hazy og west coast?
 
Er fysen på å teste en New Zealand-kombo - feks Nelson Sauvin, Nectaron og Citra som jeg har i fryseren - men hørte i en podcast en brygger som sa at Nectaron fungerer dårlig i hazy/new england. Noen med erfaringer med Nectaron og Nelson Sauvin å dele? Både hazy og west coast?
Har brygget med Waimea, Rakau og Nectaron. Første ølet jeg brygget, det var ikke spesielt godt, men det skyldes nok mest bryggeren :oops: .

Planlegger ny batch med samme humlene for å se hva en mer erfaren brygger kan få til med disse.

Har smakt en hjemmebrygget NEIPA med Galaxy og Nelson, den var meget god.
 
Hat brukt Southern Passion sammen med Citra og Mosaic. Ser at jeg har notert sitrus, tropisk frukt og litt bær.
Loral, Talus og Idaho 7 på varmside. Disse fungerer godt sammen har et par batcher med disse med forskjellige tørrhumler. 100g Southern Passion som tørrhumle, synes denne var skuffende. Litt sitrus og ganske mye gress.


Lurer på om Southern Passion kan fungere bra i en humlepils både på varmside og tørrhumle eller f.eks. en Brooklyn lignende øl.

Noen med erfaringer med Nectaron og Nelson Sauvin å dele? Både hazy og west coast?
Første forsøket med Waimea, Rakau og Nectaron ikke var så bra, samme humlene med med en liten justering og mye mer erfaring. Fantastisk. Masse tropisk, litt appelsin. Kan ikke skjønne annet at dette vil fungere meget godt i en NEIPA.
Brewshop har Rakau og Waimea til svært gode priser, samt Nectaron på lager.

 
Denne tråden kan vel lånes til litt innspill.

Jeg har noe humle i retning pils liggende.
Type Saaz, Hallertau Mittelfrüh, Perle, Tettnang.
Er det noen som har forslag til hva som kan brukes i sammen for å lage noe pils eller lager lignende?
 
Tilbake
Topp