Forslag til skyllekjele

Hei,

Har kjøpt Grainfather og er nesten klar for å prøve første brygg i jula :) Men når "alt" var på plass kom jeg på at jeg kun har kjøkkenkjeler, og ingen 15-20L. Noen som har forslag for hva jeg bør gå for her? Noen rimelige og som evt kommer ferdig med kran for slange?

Nei, enkelt å skru av og på. Krane (ventil) får (kjøper) du også på Biltema, eller i bryggebutikken. Jeg monterte termometer også på min.

Hm, jeg opplevde at kranen som fulgte med lakk allerede under første bruk, men kan ha vært et dårlig eksemplar. Dessuten er det ikke så enkelt å kople slange på den.

Du kan sjekke ut Sunwind sin hyttekjele om du har behov for en kjele som kan brukes på induksjon.

Fikk kjøpt en for 750,- på Coop Obs Bygg tidligere i år.

Kjelen er jeg fornøyd med, men krana måtte byttes ut. Krana hadde omtrent ikke gjennomstrømning i det hele tatt. Heldigvis er det veldig enkelt å bytte kran.

Kjøpte Biltema kjelen, men tester den nå. Fylte på 6L vann og satt den på plata. Bunnen popper ut og blir konveks av varmen fra plata! Burde vel ikke være slik?

Stemmer! Den begynte nesten å hoppe litt på komfyren her. Ikke helt heldig. Skal sies at jeg satte plata på maks og ar kun 3/4 av kjelen var dekket av plata, men uansett../

Uansett ja. Virker som at den er helt flat og det bør de ikke være.. Men jeg antar at du ikke betalte altfor mye for den.

Har ingen anelse om dette vil fungere. Men kanskje du kan banke en konkav i den?

Kjøpte Biltema kjelen, men tester den nå. Fylte på 6L vann og satt den på plata. Bunnen popper ut og blir konveks av varmen fra plata! Burde vel ikke være slik?
Min hadde samme fenomenet. Flere som kan bekrefte denne hoppinga av kjelen. Min sluttet med det etter å ha blitt brukt en 8-10 brygg.....

Kjøpte også kran med en drøss av overganger fra biltema, men tett blir den ikke. Måtte bytte ut niplen som satt i, og på de man kjøper er det ikke nødvendigvis plass til o-ring. Hvordan har dere som har samme koblet til krana?

Hvordan har du satt det sammen?

Det skal være nok med mutter - gjennomføring med gjengetape- kjelevegg - oring - mutter - kran.

Men man må tenke litt ellers. Vann/vørter følger gjenger og det må enten tettes med oring eller tape alt ettersom hvor det kan lekke.

Og hvor bor du?

Noe liknende det ja, men siden jeg måtte bytte gjennomføringen så har ikke den spor til o-ringen. Den ligger da oppå gjenger, og den blir da fort skrudd til å sitte utenpå gjengene. Er det gjengetape som er cluet her? Bor i Saltnes, utenfor Moss :)

Gjennomføringen (gjengenippelen) trenger jo ikke spor til oringen? Det er det evt mutteren som kan ha, men er ikke nødvendig.

Post et bilde hvis du kan. Når du først skjønner det så skjønner du det.

F.Eks. Hvis en oring ligger inntil noe som dekker både foran og bak. Så skal det ikke lekke fra oringen. Har du stål mot stål så kan det lekke.

Her ser du den. Ringen kommer over gjengene og da blir det jo ikke veldig tett. Må vel ligge inntil.

Lurer litt på bytte hele kjelen og kjøpe den fra hyttetorget.
IMG_1492.JPG IMG_1493.JPG

Her ser du den. Ringen kommer over gjengene og da blir det jo ikke veldig tett. Må vel ligge inntil.

Lurer litt på bytte hele kjelen og kjøpe den fra hyttetorget.
Vis vedlegget 22389 Vis vedlegget 22390
Hva er det tynne du har mellom oring og kjelevegg? Fjern det. Få oringen helt inntil kjeleveggen. Hvis du ikke får nippelen langt nok inn på krana for å få til dette bygger du heller en buffer inni kjelen for å trekke nippel lenger inn i kjelen slik at oringen er i direkte kontakt med alle naboer på utsiden.

Du kan også klare deg med kjelevegg - oring - kran. Men da kan du få litt mer slark, men det blir tett.

Tilbake
Topp