Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett

Hei.

Jeg vet at temperaturkontrollere har blitt diskutert her på forumet en god del, men utifra det jeg kan huske å ha lest, er det få tråder som setter de forskjellige løsningene opp mot hverandre.

Jeg har altså gått til anskaffelse av Petits varmebrett, men glømte helt å tenke på at denne må styres. For framtidig bruk kunne det også være kjekt å ha en løsning som kan kontrollere kjøling (kjøleskap) samtidig. Hva bør jeg gå for?

Hilsen,
Anders
 
Jeg bruker også UT200, en til varmeplata og en til kjøleskapet/rommet. Men det ser jo ut som den TC-10 boksen klarer begge deler samtidig, så da er det jo i tilfelle en boks spart :)
 
sjekk ut denne. jeg har 2 og er superfornøyd med disse.
billigere enn ut200 også.
http://cgi.ebay.com/Mini-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-Aquarium_W0QQitemZ130443501786QQcategoryZ163866QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4712.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D400163837522%252B270621880358%252B130436661795%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D4920074349648784352
 
Hm, den der så interresant ut, ser du kan koble på både varmekilde og kjølekilde

Kan du skjøte på ledningen for sensoren?
 
Den eBay-termostaten er skremmende lik TC-10. Jeg kjøpte 2 stk TC-10 for å kontrollere varmeplate (fra Petit), varmepærer (fra Forttex, hvor jeg også kjøpte TC-10), varmeovn og kjøleskap. Tenker kun å bruke 1 varmekilde i gangen, men slet med å få varmeplatene til å varme nok i kjølig kjeller, varmepærene tenker jeg å bruke i kjøleskap når det er klart med tiden. Man må koble litt selv, men jeg synes det er overkommelig (nærmer meg mål).

Kan ikke forstå hvorfor man skulle ønske å ha styringen lengre enn 2 meter unna føleren, med mindre man vil ha den i et annet rom/etasje. :)
Vet ikke om det går å bare å skjøte på ledningen.

Jeg har en UT-200 fra før, som jeg bruker både til å måle temperatur ved mesking og skylling, og til kontroll av gjæringstemperatur. Har brukt den mye og er godt fornøyd med den (bortsett fra den jeg kjøpte som byggesett, og måtte gi videre til servicetekniker), men alternativet er altså rimeligere og kan både varme og kjøle, så når jeg "måtte" få tak i flere, var valget enkelt.
 
:)
Mulig 2 meter holder, men jeg regner med jeg vil ta en runde på Elfa og skaffe innbygningsbokser og greier slik at jeg kan få normale strømtilkoblinger utenpå, skru noen kabler er et mindre problem :)
 
neslekkim skrev:
:)
Mulig 2 meter holder, men jeg regner med jeg vil ta en runde på Elfa og skaffe innbygningsbokser og greier slik at jeg kan få normale strømtilkoblinger utenpå, skru noen kabler er et mindre problem :)

Høres ikke dumt ut, si gjerne fra hva du finner (og med artikkelnummer, Elfa kan være en skikkelig jungel å finne frem i).
Det kan fort ende med litt vel mye ledninger, så jeg tror avventer videre kobling inntil dette alternativet er sjekket ut.
Jeg vil uansett ha denne styrings-og tilkoblingsboksen på toppen av kjøleskapet eller annet sted i nærheten av ølet.
Har boksene til TC-10 (må bore hull til ledninger), men forslaget ditt høres bedre ut.
Jeg ønsker da 1 strøm inn (eurokabel, har både kontakt og kabel), 1 kjølekurs ut og 2 varmekurser ut, eventuelt bare 1 varmekurs ut, hvis det gjør noe praktisk/prismessig utslagsgivende forskjell. :)
 
skal sjekke litt hva de har, må bestille denne dingsen først, så jeg kan ta den med dit.
Har vært der før og sjekket litt, masse snadder, har alle tilkoblingsgreier så man kan montere på enten europlugger, eller sånne som man typisk bruker på pc'er ogsåvidere.
 
har sendt avgårde mail til de som selger denne temperaturkontrolleren, for å sjekke dette med kabel til sensoren, samt kostnad ved kjøp av flere, ebay siden hadde ikke noe info om hva det koster om jeg kjøper 2-3 stykker.. (kinastuff, så er vel greit å ah noen reserver)
 
Åh, du sikter til C7? :laugh:

Har bestandig brukt "eurokabel" som betegnelse på C14, men nå er det nye tider! ;D
 
hehe, tror jeg holder meg til pc-kabel og europlugg jeg :), disse kodene der er jo ikke stempla på pluggene engang
 
Jeg bestilte tre stykker, ble litt kødd å bestille så jeg måtte betale i to omganger med to forskjellige valutaer, Ebay er innimellom et mareritt å handle fra :)

Sjekka litt rundt og har kommet fram til at hvis sensoren er høyomig, noe den garantert er, så kan man fint skjøte på ekstra ledning om man trenger, så jeg sjekker trolig mulighetene for å lage en plugg bak boksen for å kunne koble den fra om nødvendig, får se litt hvor mye spitshine man skal legge i det.

Gikk også litt bananas her: http://www.thermoworks.com/ og kjøpt litt forskjellige prober og sensorer for annen måling.. sånn når man først var innom temaet temperaturer..
 
Tilbake
Topp