Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett

Genialt  :skitbra:
Men når jeg trykker på linken kommer det opp flere modeller..

Jeg skal altså kontrollere gjæringstemp i en kommende kegerator.  Hvilken modell skal jeg kjøpe?  :attevar:
 
For innbygging må det taes hensyn til varmen den utvikler og evt. ventilering av den slik det er med alt som bygges inn.
Jeg har ikke regulatoren ennå så jeg vet ikke hvor vart det kan bli.
 
Oddvar Demmo skrev:
For innbygging må det taes hensyn til varmen den utvikler og evt. ventilering av den slik det er med alt som bygges inn.
Jeg har ikke regulatoren ennå så jeg vet ikke hvor vart det kan bli.
den ene jeg har, har stått kontinuerlig tilkoblet kegeratoren/gjærings-skapet mitt i 2-3 måneder nå, og er ca like varm som en vekkerklokke :)
tror faktisk mesteparten av varmen er fra displayet.....
 
Hvordan er det med behovet for varmekilde til dere som har erfaring med denne? Det går vel bra til å lage lager, men hva med ale? f.eks å holde en gjæringstemp på 20 grader..
 
Kyrre D K skrev:
Hvordan er det med behovet for varmekilde til dere som har erfaring med denne? Det går vel bra til å lage lager, men hva med ale? f.eks å holde en gjæringstemp på 20 grader..

Det spørs alt etter hvor du gjærer. Selv gjærer jeg i kjelleren, hvor det kan være 10-18 grader (etter årstid), noe som gir en naturlig kjøling, så jeg bedre kan bestemme hvilken gjæringstemperatur jeg vil ha. Kan da f.eks la en ale starte på 18 grader, og eventuelt justere den opp 2-3 grader etterhvert, ved hjelp av varmeplater, ovn eller varmelamper. Brygger kun ales inntil jeg har temperaturstyring og kjøleskap klart.
 
Kyrre D K skrev:
Hvordan er det med behovet for varmekilde til dere som har erfaring med denne? Det går vel bra til å lage lager, men hva med ale? f.eks å holde en gjæringstemp på 20 grader..
denne fungerer til både kjøling og varming. 2 forskjellige kontakter for det, og en felles temperaturgiver.
har ikke fått testet det enda, men skal bruke en slik for mesking, og bruker da varmefunksjonen.
til gjæring kan du i teorien ha både kjøling og varming samtidig for bedre kontroll, men regner med at det gir mye av og påslag.
kontaktene er spenningsløse, så termostaten trenger 220V for drift, men kan likegodt styre et 12V varme/kjøle-element som et 220V element....
 
ok, skal bestille meg en slik jeg også. genialt  :skitbra:
Noen som har testet å gjære ute i f.eks en bod nå som det er kaldt ute. ca 0 grader her.. og bruke varmeplaten til oppvarming.. ? eller har den begrensninger i forhold til hvor kaldt den klarer å varme opp fra?
 
Kyrre D K skrev:
ok, skal bestille meg en slik jeg også. genialt  :skitbra:
Noen som har testet å gjære ute i f.eks en bod nå som det er kaldt ute. ca 0 grader her.. og bruke varmeplaten til oppvarming.. ? eller har den begrensninger i forhold til hvor kaldt den klarer å varme opp fra?

Ja, det er ihvertfall begrenset hvor mye varmeplaten greier å dra opp temperaturen, har opplevd at den klarer rundt 4-5 grader økning i kjellerbod (opp fra 14 til 18-19°C), uten bruk av isolasjon. Jeg er også litt usikker på om det at elementet varmer direkte i bunnen vil kunne skade gjæren (som jo blir liggende på bunnen), blant annet i forhold til gjenbruk. Håper kanskje Troels Prahl kan svare på det på gjærforedraget på Tautra til helga, siden han ikke har svart på det per mail. :)
 
Jeg fikk mine to termostater for litt siden, men stoppet litt opp, etter at jeg skiftet mening angående tilkobling, fikk tak i kontakter og koblinger på Clas Ohlson, men ingen boks å ha det i enda.. Tar gjerne imot gode tips der.

Ellers pratet jeg med Troels Prahl (o store gjærkar på Tautra :)) angående faren for overoppheting av gjæren med slike varmeplater. Han mente det ville være lurt å måle temperaturen over varmeplaten, og hvis den ikke var vesentlig høyere enn noen og 20 grader, ville det ikke være skadelig i forhold til gjenbruk av gjæren, men det gjenstår altså å se.
 
Hei.

Det virker som jeg har fått en defekt kontroller. Det er en STC-1000 kjøpt via lenka til ebay over. Når jeg kobler den til, viser den temperaturen, og kjøle lampa blinker. Opp knappen gjør ingenting, de tre andre viser 10 grader når de trykkes, og slippes igjen. Å holde nede S knappen eller knappen for av/på nede 3 sekunder, som beskrevet i bruksanvisningen gjør ingenting. Etter ei stund lyser kjøle lampa fast, og et klikk fra et rele virker å indikere at den begynner å kjøle.

Jeg har nettopp kontakta selger via ebay. Det blir artig om jeg hører noe. Hvis jeg må sende den tilbake for egen regning, lurer jeg på om jeg rett og slett skal bestille en ny. Det koster nok en del kroner å sende den tilbake til Kina eller Hong Kong. Dette naturligvis kun hvis jeg ikke hører om lignende fra dere andre som har kjøpt.

Hadde jeg bare brygget lager er det vel akseptabelt at den er hardkodet til 10 grader, men det funker ikke noe videre for ales. :(

Andre med lignende erfaringer?
 
Hvis jeg skjønner deg riktig, tror jeg du må lese bruksanvisningen litt mer. For å justere tempen må du holde inne s til du får opp f1 i displayet. Da holder du s inne mens du setter temp med opp eller ned. Etterpå må dette bekreftes med å trykke power knappen.
 
Hvordan funker disse kontrollerne for dere? Er de nøyaktige nok mtp når de slår inn? Sitter å lurer på en ranco 111000 men disse var jo latterlig billige!
 
Jeg har fortex tc 10 og gjærer nå en ipa i kjøleskapet med en lyspære til varme(40w). ca 10 grader i rommet og 18 grader i ølet. Stilt inn slik at lyspæren slår seg på ved 17,9 grader og av ved 18,0. Kan også kalibrere temperaturen, så veldig nøyaktig og greit. Den ebay kontrollen ser ut til å fungere på akkurat samme måten. Løp å kjøp.
Har bare koblet en stikkontakt(hun) til kjøl og en til varme(hun) slik at kontrollen kan brukes til det jeg vil.
 
Jeg prøvde å koble opp min STC-1000 fra ebay i går. Koblet to ledere fra støpselet i den første inngangen, sensoren i den andre, to ledere til en stikkontakt i den tredje (varme) og to ledere til en annen stikkontakt (kjøling) til den fjerde. Jordkablene på de to stikkontaktene surret jeg sammen på jordkabelen fra støpselet og isolerte rundt, utenom termostatboksen.

Boksen så ut til å virke fint, jeg fikk stilt inn temperaturen og variasjonen, og når det var for varmt, begynte det å blinke på "cool"-lyset. Etter ca ett minutt slutta det å blinke, og lyset lyste konstant. Samtidig hørte jeg et klikk. Jeg antar det er strømkursen som slås på etter en "lag"-periode. Dessverre var det likevel ikke strøm i kjølekretsen. Det samme skjedde på varmekretsen når det var for kaldt. Det kan selvsagt hende jeg har koblet noe feil inni stikkontaktene, men kan ikke helt skjønne det heller - det er jo veldig selvforklarende. Noen som har noen idé om jeg gjør noe feil med termostaten?
 
Har lest rundtom på nettet at folk i USA ofte har glemt at det ikke var likegyldig hvilke av lederne man koblet på de forskjellige skruene, dvs. at de hadde en "neutral" og en "active". Om dette gjelder her i landet vet jeg ikke.
 
Det har ikke noe å si hvor du kobler hva, det er til slutt avhengig av hvordan du setter inn støpselety i stikkontakten.

Kan tenke meg at stikkontakten er på begge sider koblet til N ellr L mens den ene siden skal gå direkte til N og den andre til L via bryteren.
Følg skjemaet slavisk.
 

Vedlegg

  • stc-1000.jpg
    stc-1000.jpg
    111,7 KB · Sett: 597
Tilbake
Topp