Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett

RuGE skrev:
Tja - bak er det ikke mye å se, men inni derimot......

Oj bra arbeid, må si du har utnyttet plassen! Ser gjerne hvordan du har koblet til stikkene også, her er det lite slingringsmonn. :)
 
ouch, litt små boksene jeg har kjøpt da ser jeg :)
Elfa katalogen synes jeg er umulig å finne noe i, må vel ta en tur, se om jeg finner noe samme type boks, bare noen cm lengre, slik at det blir plass til å montere uttakene i boksen.

Ledninger hengende med strekkavlastere vil nok være en ok løsning inntil videre også antar jeg.
 
Kanskje ikke så dum den der, skal du henge den på vegg?
Hvis du tar av bakplata på kontrolleren, så er det vel akkurat på håret at du kan montere den så du får displayet i front, eller blir det for trangt?
 
Jeg har ikke tenkt å montere den med det første, men den var billigere enn den uten :)

Har vel godt over 1cm til gode på høyden, så den bør man kunne montere hvor som helst, bør være plass til skjult innstallasjon på stikkontaktene også!
 
Har også bestillt en slik sak, bli jo påvirka her!  Tenker jeg monterer den i en bit plastkanal som skrues fast på gjæringsskapet som bygges i kjelleren.
 
Bård skrev:
Hvor plasserer dere føleren?

Teiper den fast på utsida av gjæringsdunken?

Ja teiper den fast til gjæringsbøtta og isolerer med bobleplast, biltemamatter, liggeunderlag el.l. dette for å få jevnere måling på temperaturen i vørteren. Har ved kontrollmåling målt til mindre enn 0,5 graders forskjell.
 
Martin E skrev:
neslekkim skrev:
Må du ikke lyse i selve ølen da? Kan du lyse på utsiden av dunken?

Temperaturen på dunken er gjerne rimelig lik innholdet siden det er en enkel plastdunk, men oppi dunken er det jo bare skum, og da får jeg dårlig avlesning.
Har testet endel på dette når jeg koker og alt mulig, en fantastisk enhet :)

Har også målt "ute" temperaturen med å sikte på vinduene, blir jo selvsagt endel feil da, men har sluttet med det nå etter alle rundene med Lasermannen i Sverige :)
 
Det virker jo helt incredible! Har du kontrollmålt i f.eks mesk, kokekar osv med konvensjonelt termometer? Er dette like bra som for eksempel termoprober i karene?
 
Jeg har brukt slik til måling av temperatur i fersk betong, og jeg fikk en del feil i forhold til vanlig termometer, spseielt når det var kaldt ute.
 
Ølvind skrev:
Jeg har brukt slik til måling av temperatur i fersk betong, og jeg fikk en del feil i forhold til vanlig termometer, spseielt når det var kaldt ute.

Som jeg kommenterte over, det fungerer dårlig på skum, som nok er tilsvarende for betong vil jeg anta?,fungerer iallefall glimrende på kokende vesker, kjelesiden ogsåvidere, har sjekket med andre måleenheter samtidig.
 
For oss med kjennskap til midtaustenhistorie frå rundt andre verdskrig, sit det litt langt inne å kjøpe noko som heiter Irgun...  :jaha: :eek:
 
Clas Ohlson har også.
Poenget med min er 12:1, mens de andre er ofte 8:1,  dvs, ved 12cm avstand har du 1cm målepunkt, mens de rimeligere har altså 1cm ved 8cm avstand, så lengre unna, dess mer unøyaktig om du har en liten flate du skal måle.
Nå er jo gjærbøtta rimelig stor da. :=)
 
Hopper litt tilbake til selve varmeplatene:

Jeg har altså 2 slike fra Petit, som jeg har brukt noen ganger, den ene til låns fra Ola for å få den testet.

Mine erfaringer etter noen gangs bruk med gjæringsbøtter på ulike ales hvor jeg har ønsket temperaturer i vørteren/ølet fra 18 til 30 grader i kjeller:

+ Platene er veldig enkle i bruk, en enkel plate man setter bøtta på, og en ledning som man setter i støpselet, som fortrinnvis styres av en termostat, men manuell styring vil jo også være mulig, eksempelvis med en skjøteledning man slår av og på ved behov.
+ De dekker godt på gjæringsbøttene (se bilde)
+ De krever veldig lite strøm (25W), en av grunnene til at jeg ønsket å teste dem, og kutte forbruket til en varmeovn på 1000/2000W.

- De klarer bare å dra opp temperaturen med rundt 4 grader uten isolering. Dermed må jeg bruke en varmeovn i tillegg, og selv om det likevel vil være strømsparende, bør det altså 2 termostater til. Om man gjærer på soverom eller liknende, kan det likevel være tilstrekkelig. Isolering eller gjæringsskap vil også kunne hjelpe på dette. Selv liker jeg at bøttene står fritt, så ikke temperaturen spretter like lett i været.
- Jeg har nå målt temperaturen mellom varmeplate og gjæringskar til 38,8 °C og 41 °C, ved gjæring rundt 26 °C grader (tror jeg, glemte å notere dette). Dette var en Saison som ble gjæret fra 20 °C stigende til 30 °C over ca 10 dager, før platene ble koblet fra. Målingen ble gjort to ulike termometer, men begge var konsekvente på begge bøttene, og gir uansett en pekepinn om en temperatur rundt 40°C i bunnen av bøtta. Troels Prahl sa på Tautra at så lenge dette ikke var over 26 °C burde det ikke være noe problem, men her er det altså passert med god margin. Jeg har kontaktet ham om dette, men venter enda på svar. Dette virker ihvertfall å kunne være i forhold til gjæren som ligger i bunnen både underveis i gjæringa, og ved gjenbruk av gjæren.

Andre erfaringer, inkl. bruk med glassballong/better bottle?
 

Vedlegg

  • IMG_1358.JPG
    IMG_1358.JPG
    1 MB · Sett: 642
Lars, hvordan tror du platene stiller mot elektrisk varmeteppe? Ca. samme pris, 60W, isolerer i samme slengen.
 
Bjarte H skrev:
Lars, hvordan tror du platene stiller mot elektrisk varmeteppe? Ca. samme pris, 60W, isolerer i samme slengen.

Godt spurt. :)
Har aldri prøvd, så det hadde vært kjekt å fått info fra andre som faktisk har brukt varmetepper. Ved litt søking, fant jeg at man få tak i dette fra 160-300,- (eller mye mer om man vil), og at de fleste gjerne har mål på 150x70cm, som jo er litt overkill..
Vil likevel tro at de kan gi en jevnere varmefordeling, og dermed trenger kortere intervall med varming (varmeplatene ble stående på veldig mye under saisongjæringen).
Samtidig er det kanskje vanskeligere å få temperaturen til å stoppe i tide, når stormgjæringen tar til, og man sitter med varm isolasjon...

Grove mål på gjæringsbøtte:
Omkrets: 100-107cm (under lokket)
Høyde: 37cm / 31cm over tappekran til lokk
Diameter under: 30cm

Varmeplate: 28,5x28,5cm

EDIT: Småflikk
 
Tilbake
Topp