Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett

Var det jeg var redd for mtp. stikkontaktene til amerikanerne :). Så L og N er fullstendig likegyldig her i landet?
 
Stort sett likegyldig siden vi har lite 400 V her i landet, har du det må du følge systemet, blå på N og ikke innom bryteren osv. gjør du ikke det, da skjer det ingenting annet enn at evt. elektriker som kommer etter lurer på hvilken tulling som har vert her :)
Som elektriker hadde jeg fast vane å bruke blå på N selv om den ikke var der (230 V system) bare tull å ha to forskjellige vaner.
Har ikke sett US systemer heller hvor dette betyr noe for funksjonen, men amerika er så mye at det ikke er godt å vite.
 
sånn har jeg koblet min (hvis det er noe hjelp), gjør som oddvar; N=blå, L=brun og gul/grønn er jord
nå leter jeg bare etter en egnet boks å montere det i. Biltema har en stor nok koblingsboks men den koster 249,-, mer enn kontrolleren :nosmile:

edtit: glemte å legge ved bildet :p
 

Vedlegg

  • 17012011165.jpg
    130,4 KB · Sett: 1.116
tomv skrev:
sånn har jeg koblet min (hvis det er noe hjelp), gjør som oddvar; N=blå, L=brun og gul/grønn er jord
nå leter jeg bare etter en egnet boks å montere det i. Biltema har en stor nok koblingsboks men den koster 249,-, mer enn kontrolleren :nosmile:

edtit: glemte å legge ved bildet :p

Har du artikkelnummer til boksen på Biltema?
Jeg har vært på Biltema, Clas Ohlson, Jula ++ for å finne boks, uten å finne noe egnet, utover matbokser for tømrere..., og vurderer å gå inn i Elfa sin nettjungel om jeg ikke finner noe snart.
 
tomv skrev:
Lars skrev:
Har du artikkelnummer til boksen på Biltema?
350016 eller 350014
http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks/

jeg vil ha såpass stor for å få felt inn stikkontaktene i den, men hvis du bare skal ha boks for kontrolleren så går det jo fint å bruke en av de mindre.

Jeg har kjøpt inn tilsvarende for montering i boks, da jeg ønsker ledningkaos, og at det er lett å pakke den bort når den ikke er i bruk:
- Dobbel stikkontakt (Clas Ohlson: 32-5439) til varme
- Enkel (32-5440) til kjøling
- Inntak for strøm ( 22-863, hm ser nå at den er beregnet opp til 6A, så mulig jeg må droppe den)
- Hovedbryter (22-1114-1)
- Toppklemmer (36-3050)
Skal ta en tur på Biltema og sjekke om den boksen duger til mitt bruk også, ..når bilen er friskmeldt igjen.
 
på brygging.net så fant jeg link til denne:
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_15&products_id=15
Har bestilt et par slike for å se om de passer, istedet for min umiddelbare ide om å montere kontakter rett på boksen så tenkte jeg å henge kontakter på ca slik:
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_5_27_17&products_id=46 Skal ikke henge på en powerstrip da, risikerer å drepe dingsen med engang, men enkle kontakter.

Rota bort linken, men mener Fei hadde en slik på brygging.net
 
Jeg kjøpte med de tilhørende boksene du refererer til, men det var ikke mye plass i de, og ihvertfall ikke mulighet for stikkontakter. Noe av grunnen til at jeg ønsker stikkontakter, er i tillegg til å unngå ledningkaos, å slippe å tenke på at koblingene løsner over tid.
 
Ja, du må ha strekkavlastning på ledningene :)

Skal titte mer etter en annen bokstype etterhvert, må bare ha noe å starte med.
Har også lett litt etter stikkontatker og slikt, og vil ha noe annet enn normale Elko kontakter, tenkte på sånne som du har i rævva på pc'n, men ble litt usikker på om det er så smart, de er fine til strøminngangen, men er de så smarte til utstyret?
 
Jeg har kjøpt et par kontakter for inntak av strøm, men da jeg skulle finne artikkelnummeret i går (se noen poster lengre opp), oppdaget jeg at det sto 6A på den, og det kan være litt lite, ihvertfall til eventuell varmeovn. Og, som du jo sier er det et inntak, ikke uttak. Spørs om det ikke blir Elfa for min del, om ikke den Biltemaboksen funker da.
 
tomv skrev:
sånn har jeg koblet min (hvis det er noe hjelp), gjør som oddvar; N=blå, L=brun og gul/grønn er jord
nå leter jeg bare etter en egnet boks å montere det i. Biltema har en stor nok koblingsboks men den koster 249,-, mer enn kontrolleren :nosmile:

edtit: glemte å legge ved bildet :p

Kan du ikke legge ut et bilde av hvordan dette er med boksne åpen? og lukket?, lurer litt på hvor stor den boksen er til å huse både koblinger og uttak?
 
Lars skrev:
Jeg har kjøpt et par kontakter for inntak av strøm, men da jeg skulle finne artikkelnummeret i går (se noen poster lengre opp), oppdaget jeg at det sto 6A på den, og det kan være litt lite, ihvertfall til eventuell varmeovn. Og, som du jo sier er det et inntak, ikke uttak. Spørs om det ikke blir Elfa for min del, om ikke den Biltemaboksen funker da.

Skal du ha kontakt på straum ut må du ikkje bruke kontaktar men pinnar på som du kan stikke fingrane borti. Du kan bruke vanleg enkel stikk eventuelt slik som på bilda under der den første er for max 10A, og den neste er for 16A.
 

Vedlegg

  • 112345f.jpg
    112345f.jpg
    5,2 KB · Sett: 785
  • 115563f.jpg
    115563f.jpg
    4,4 KB · Sett: 783
protto skrev:
Lars skrev:
Jeg har kjøpt et par kontakter for inntak av strøm, men da jeg skulle finne artikkelnummeret i går (se noen poster lengre opp), oppdaget jeg at det sto 6A på den, og det kan være litt lite, ihvertfall til eventuell varmeovn. Og, som du jo sier er det et inntak, ikke uttak. Spørs om det ikke blir Elfa for min del, om ikke den Biltemaboksen funker da.

Skal du ha kontakt på straum ut må du ikkje bruke kontaktar men pinnar på som du kan stikke fingrane borti. Du kan bruke vanleg enkel stikk eventuelt slik som på bilda under der den første er for max 10A, og den neste er for 16A.

Hvor fant du disse?
For min del trenger jeg bare inntak, men ønsker at det er beregnet for 10 eller 16A.
 
neslekkim skrev:
på brygging.net så fant jeg link til denne:
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_7_15&products_id=15
Har bestilt et par slike for å se om de passer, istedet for min umiddelbare idé om å montere kontakter rett på boksen så tenkte jeg å henge kontakter på ca slik:
http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_5_27_17&products_id=46 Skal ikke henge på en powerstrip da, risikerer å drepe dingsen med engang, men enkle kontakter.

Rota bort linken, men mener Fei hadde en slik på brygging.net

Jeg kjøpte en slik til min TC-10, men det ble for mange ledninger ut så jeg kjøpte en litt høy oppbevaringsboks. Satt på en enkel stikkontakt på sidene, og inntak strøm bak på boksen.
 

Vedlegg

  • IMG_1161.JPG
    IMG_1161.JPG
    18,4 KB · Sett: 800
Nå begynner vi å snakke! :)
Kan tenke meg noe i den duren, bare ikke gjennomsiktig, og med alle ut- og inntak på baksiden.

protto skrev:

Takk for tips!

Du skulle vel ikke tilfeldigvis kunne veilede en rådvill jeger i jungelen etter en dugelig boks på Elfa også? :)
Er på utkikk etter en boks i hardplast som har plass til 1 dobbelstikk + 1 enkeltstikk + 1 C14 inntak på baksiden, TC-10 og hovedbryter i front.
 
Lars skrev:
Du skulle vel ikke tilfeldigvis kunne veilede en rådvill jeger i jungelen etter en dugelig boks på Elfa også? :)
Er på utkikk etter en boks i hardplast som har plass til 1 dobbelstikk + 1 enkeltstikk + 1 C14 inntak på baksiden, TC-10 og hovedbryter i front.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18702&name=elektroteknikk#toc=18970; Side opp og side ned med boksar i plast og metall. Alle er målsatt trur eg. Ellers har biltema koblingsboksar i relativt stort format som det har vore nevnt tidlegare.
 
Ach, for mange gode tips! :laugh:
Har allerede kjøpt inn stikkontakter for innfelling, så takk til protto for fin veivising inn i Elfajungelen der!
Om jeg snur nå, har jeg andre prosjekt som mangler hus (plastboks), så dette kommer godt med uansett, selv om stikkontaktene skulle bli overflødige. Jeg blir bare frustrert over å prøve å finne frem inne på Elfasidene, utvalget er rett og slett for stort for en enkel sjel.

Samtidig så RuGE sitt oppsett så kompakt og fint ut, at siden jeg allerede har disse boksene, slipper jeg unna billigere med å kjøpe nye stikkontakter (dropper dobbel, og setter heller på en splitt eller skjøteledning når det trengs. Ta gjerne et bilde av baksiden (av boksen..) din også RuGE. :)
 
Tja - bak er det ikke mye å se, men inni derimot......
 

Vedlegg

  • DSCN5899 (640x480).jpg
    187,1 KB · Sett: 657
  • DSCN5898 (640x480).jpg
    173,6 KB · Sett: 622
Tilbake
Topp