Første all-grain, lite meskespørsmål

Heisann,

Første all-grain coming up!

Har planer om ein pils basert på denne oppskriften

4,8kg pilsnermalt
200g Carapils
20g Northern Brewer 90 min kok
20g Saaz 5 min kok
Saflager s-23, eventuelt W34/70


Skal ende opp med 25 liter ferdig i bøtta, og skal bruke en Coleman Xtreme 36 quart kjøleboks og partiskylling. Skjønner fortsatt ikkje heilt korleis eg skal beregne mendge vann i meskekar ved første runde, og deretter ved skylling....
Siden dette skal koke i 90 min + diverse går vekk til humlegrums ++, så bør eg vel starte med nærmere 30 liter vørter til kok?

LT
 
Tommelfingerregel:
Mesk med 2.5L vann / kg malt.
Skyll med like mye vann som du har tenkt å ende opp med.

Fin oppskrift, men jeg ville ha slengt i litt mer Saaz på slutten ;)
 
Dersom du har både saflager s-23 og  w34/70 ville jeg valgt w34/70. Saflager s-23 har  jeg erfart kan gi litt vel mye fruktighet til en pils, selv ved lave temperaturer.
 
Akkurat.. så da blir det ca 12,5 liter vann sammen med 5 kg malt på 66 grader en times tid, også en runde med skylling med ganske store mendger vann?

Kor lenge skal skyllevatn ligge sammen med malt før avtapning?

LT
 
Akkurat, men da driver vel du med kontinuerlig skylling og ikkje med partiskylling ?

Eg trudde partiskylling var først 2.5 liter vann pr kg i en times tid ved ca 66 grader, også en (eller fleire?) runder med vann som skal ligge i X minutter før det tappes slik at eg får riktig kokevolum?


LT
 
Det kan hende at det kunne være greit og begynne med noe enklere enn en pils som først all grain oppskrift.  En pils blir veldig avslørende for evetuelle feil eller ustabiliteter i meskeprosessen og i lagringen. Og det tar ganske lang tid før de er drikke klare.  Den kan være betraktelig enklere og begynne med en pale ale som ofte kan drikkes etter en uke om man er veldig utolmiding og tvangs karbonerer den. Men i alle fall er god etter 14 dager.
 
Jeg har brukt "batch-sparging" til nå.
Jeg bruker å skylle i to omganger, dvs tapper først av det som er i meskekaret før jeg fyller opp med halvparten av skyllevannet. I mitt tilfelle 12-13 liter.
Rører godt rundt så temperaturen blir noenlunde lik i meskekaret, lar det stå i 15 minutter før jeg tapper det av.
Så gjør jeg samme prosedyren en gang til.
Har hørt at det er fordelaktig å skylle minst to ganger for å få med mest mulig sukkerstoffer.
Det er vel også normalt å ha noe lavere utbytte ved bruk av "batch-sparging" enn ved "fly-sparging". Har selv ca 70% utbytte.
 
cyberklad, Skal sette en Pale Ale også. Satser på å ha ein undergjæret og ein overgjæret stående til gjæring når eg reiser vekk i juleferien.

bent, ok da forstår eg det slik at det er litt tilfeldig kor mange ganger og kor lenge kvar skylling foregår.. Tipper eg prøver eit par-tre ganger og venter mellom 5 og 15 min :)
 
Eg batch-spargar på fyljande måte:

-Meskar inn med 3l/kg.
-Tappar av vørter etter mesking, og det blir igjen ca ein l/kg i malten i mesketønna. (eks: 10kg malt og 30l vatn gir 20l vørter)
-Fyller på med varmt vatn tilsvarande det avtappa volumet og rører godt og lenge. Sirkulerar med pumpe for å få vørteren klar og fin. Det kan gjerast manuelt.
-Tappar av etter 5-15min. Tida her er ikkje så vesentleg.
-Fyller opp med vatn igjen tilsvarande volum som det eg manglar for å få preboil volumet mitt. Pluss eit par liter sikkerheitsmargin. Resirk på samme måte.
-Tappar resten av vørteren til preboil volum er oppnådd.

På øl med OG rundt 1,060 ligg eff. på ca 75% stabilt med relativt grov knusing. På høgare OG droppar eg gjerne siste utvasking på bekostning av utbytte, eller aukar koketida og beheld normalt utbytte.
 
Lurer på en ting;  rører dere etter mesken har stått i ro en time, før første avrenning?
 
Tim skrev:
Lurer på en ting;  rører dere etter mesken har stått i ro en time, før første avrenning?

Nei, da forstyrrer man maltsengen som har lagt seg. Man bør sirkulerer noen liter for å få denne til ytterligere å legge seg. Maltsengen fungerer som et filter. Ganske smart.  :skitbra:
 
Ok takker.  Skal prøve metoden din nå Jørn, med manuell kontinuerlig skylling, spent på det :)
 
OyvindEG skrev:
Du kan fint røre i mesken underveis, det har nok mer for seg enn akkurat før skylling.
Mister jeg ikke for mye temperatur da?
Har vært litt redd for det.
 
Tilbake
Topp