Første allgrain. Humlesurr.

Jeg brygget min første all-grain i går. Oppskriften heter 'Pretty close to Urquell', og ligger her på forumet i 'Lys Lager'- seksjonen.
Fikk en del nyttige erfaringer underveis, og en liten bekymring. Jeg brukte humlepellets for første gang, og dumpet pelletsene oppi uten humlepose (etter tips fra en kompis som brygger) Ventet ca 5 minutter fra vørteren var ferdig nedkjølt til jeg tappet over på gjæringskaret. Har kran i gryta.
Etter en times tid på gjæringskaret lå det 7.5 cm humlegrums på bunn av gjæringskaret (av vindunktypen med skrukork på toppen) Det ligger like mye der i dag. Har lest at dette skal falle sammen etterhvert, men har ikke sett tegn til det ennå.

Ser at mange sier det ikke gjør noe, men jeg synes dette var veldig store mengder. Bør jeg tappe den over på en ny dunk, eller la det være? Det forsvinner jo også mye øl i denne humlesuppa.

Hvordan bør jeg gjøre dette i fremtiden? Humleposer? Bazookascreen? Vente lenger før jeg tapper, slik at det synker ned? Eller rett og slett gå tilbake til humleblomst?

Et annet lite problem jeg hadde var at den nyinnkjøpte vørteroksygenatoren fikk dunken til å skumme kraftig over. Måtte bare stoppe den, og riste i stedet. (noe som ikke er optimalt når dunken er full av skum)
Jeg har hørt at man han få tak i en skumdemper, men vet ikke helt hvor jeg får tak i det. Noen som vet? Håper dette ikke ødelegger skumevnen til ølet når det er ferdiglagret.

็Hei.

Vår erfaring er at dette laget med trub/humlerester vil falle sammen over tid. Du har vel opp mot 4 uker til tapping så jeg tror det vil synke sammen på den tiden. Jeg ville i alle fall ikke ha begynt å styre med omtapping nå. La gjæringa gå sin gang, gjæra finner faktisk en del næring/spor-stoffer i dette trub-laget. Det forsvinner ikke så mye øl i dette laget da det blir ganske kompakt etter det har fått sedimentert noen uker.

Det er mange måter å unngå at dette kommer med i gjæringsbøtta. Et tips er å lage en god vortex i kokeren etter kjøling. Da skal i teorien alt samle seg i en haug i midten og det kan da tappes fra siden. Dersom vørteren får stå i kokeren ei stund etter kjøling så vil det meste falle til bunns, og man kan da tappe av over bunnivå. Dersom du har pumpe så kan en hop-stopper effektivt filtrere vørteren. Bazookascreen/nettingfilter har vi prøvd, men det hadde liten effekt på dette. Det var rett og slett for finkornet til å taes opp av et slikt filter.

Skumdemper/foam control bruker vi ved koking av startere og ved koking av vørter når kokeren er full. Det er kjempe effektivt for å unngå overkok. Vi har prøvd å ha det i startere som skummer mye under formering (typisk Hveteøl/Wit), men det hadde ikke noe særlig effekt på dette skummet. Vet ikke hvorvidt det har effekt på et slikt "tappeskum", men man bør ikke overdrive bruken da det KAN ha innvirkning på skumstabilitet i ølet. Vi kjøpte dette fra Morebeer.

MVH
Børge

Jeg håper du har rett i at det faller sammen over tid og ikke lager usmak på ølet. Jeg var litt bekymret for at det skulle ha en liknende effekt som det å la teposen ligge å trekke for lenge i koppen og trekke ut alt for mye bitterstoffer.

Jeg prøvde å lage en vortex, men det so ikke ut til å fungere så bra. Mulig det er krankoblinga mi som stikker fem centimeter ut inni gryta som lager for mye turbulens.
Etter man har snurret opp en vortex, skal man da bare la det stå en stund, eller skal man tappe samtidig som man snurrer ølet?

Googlet opp hop-stopper. Den ser bedre ut enn bazooka screen. Får man tak i den her til lands? Eller er det noen som vet hvor man får tak i finmasket stålnetting så jeg kan snekre en selv?

Hva gjør dere andre når dere benytter luftesten? pumper så lite luft at det ikke skummer over, eller har dere oppi noe lurium som gjør at det ikke skummer over?

Jeg benytter meg av pellets siden jeg synes det fungerer best med speidel.
ved tapping over i gjæringskarr trer jeg en maltpose/silpose over gjæringsbøtten og heller allt over i bøtten gjennom denne.
Den fanger opp det verste av guffe, men får somregel 5l+- med thrubs i gjæringskarret, dette legger seg fint på bunnnen i løpet av to uker til gjæring.
Har til nå ikke opplevd noen problemer med dette for utenom hvist du ønsker å gjenbruke gjæren som har bunnfeldet.

For å belufte vørteren har det vært testet og konkludert med att risting var den mest effektive metoden så fremst man ikke benyttet seg av ren O2.
Man oppnår etter ett par minutter risting full metning av O2 i forhold til hva som er mulig med luft.
Har også prøvd akvariepumpen, men allerede etter en test la jeg den på hyllen.

Tilbake
Topp