første allgrain og vi er meget fornøyd ;)

Legger ut noen bilder av vårt egenmekka system.

38 l gryte
gjæringsbøtte med evig mange 3mm hull i bunnen.
kjøkkenkroker fra storkjøkken til og holde bøtta over gryta
pumpe fra price til 50 kr
kobberrør til,og suge opp fra bunnen av gryta
og drill hjemmefra.

Vedlegg

• 1.JPG
    1,7 MB · Sett: 958
  • 2.JPG
    2.JPG
    1,7 MB · Sett: 960
  • 3.JPG
    3.JPG
    2 MB · Sett: 962
ingehk skrev:
Legger ut noen bilder av vårt egenmekka system.

38 l gryte
gjæringsbøtte med evig mange 3mm hull i bunnen.
kjøkkenkroker fra storkjøkken til og holde bøtta over gryta
pumpe fra price til 50 kr
kobberrør til,og suge opp fra bunnen av gryta
og drill hjemmefra.

Har dere testet om det ikke blir noe usmak av å bruke en hageslange under meskingen? Skulle tro den smaker godt med gummi?

Har ikke testa det nei, men slangen ligger ikke nedi gryta, og den er spylt gjennom på forhånd, så kan ikke helt se for meg at det skal bli er problem. Noen som har fått gummismsk i øket noen gang?

Så ut som en veldig god idé dette... Kunne fungert bra i mitt oppsett der jeg skal bruke PID til å holde temperaturen... Stiller meg dog skeptisk til food safety/bismak av hageslangen...

Det finner vi ut av om 6 uker. Planen er og kjøre en runde til i morgen, men satser da på og få lagt inn en bedre pumpe og muligens få noen bedre slanger

En ting til, det kan være lurt å legge slangen slik at strålen ikke graver i vørteren da dette vil gi dårligere siling. Legg heller slangen helt nedi og la det renne ut på litt alu-folie med huller i som du har liggende på toppen av mesken. Tips jeg fant på http://www.howtobrew.com/

Takk for tips! Ble en effektiv dag i dag. Fikk tak i ei elektrisk pumpe fra en gammel vaskemaskin. Og var innom en lokal slangebutikk og fikk fattt i næringsmiddelslanger. Og noen nye kobberrør. Tenkte jeg skulle mekke til rør av kobber over gryta som dusjer over vørteren. Slenger ut noen bilder når det er mekka ferdig:)

Gratulerer med første all-grain!

ingehk skrev:
Og var innom en lokal slangebutikk og fikk fattt i næringsmiddelslanger.

Næringsmiddelgokjent for varme næringsmidler? Det finst nemleg slanger som er næringmidelgodkjent for kalde nærindsmiddler, men som absolutt ikkje er det for varme næringsmiddel.

Liker det billige pumpeopplegget. Tåler det varmen? Hvordan fungerer det? Kunne kanskje vurdert noe liknende med silikonslanger.

Næringsmiddelgokjent for varme næringsmidler? Det finst nemleg slanger som er næringmidelgodkjent for kalde nærindsmiddler, men som absolutt ikkje er det for varme næringsmiddel.
[/quote]

lå under betegnelsen øl produksjon, så satser på det, men kan jo altids sjekke i morgen

Nidveg skrev:
Liker det billige pumpeopplegget. Tåler det varmen? Hvordan fungerer det? Kunne kanskje vurdert noe liknende med silikonslanger.

kan jo vaske klær på 90 grader. å holder i massevis til mesking, eneste minuset som jeg nettop fant ut, er at pumpen ikke suger. så det bør da helst være ei kran i gryta, noe jeg ikke har.... og med alugryte er det ikke så enkelt og få montert..

På alukjeler er det veldig enkelt å montere kran. Deler finnes billig på biltema også, såfremt man ikke vill ha rustfritt.

Nå er utstyret blitt oppdatert litt.
kuleventil er montert i bunnen. måtte bare dunke gryta litt flat rundt hullet for å¨få det tett.
nøringsmiddelslanger merket øl. tåler 80 grader, men er litt spent på om de stivner når de kjøler igjen.
pumpa er hentet på søpla fra en kastet vaskemaskin.

oppe meskekaret har vi lagt et lokk med hull i så vi slipper at strålen graver seg ned i malten.

vurderer og bytte slangene ut med kobberrør og lage til en slags dusj i toppen så mesken blir pred over malten rimelig jevnt.

Vedlegg

• 4.JPG
    4.JPG
    1,8 MB · Sett: 656
Du bør prøve å unngå for mye spruting med mesken. Det er ikke det helt store problemet, men det er generelt ok å frsøke å unngå unødig oksygenopptak underveis. Lag til en slange som ligger i ro oppå mesken og som sender vørteren i en rolig sirkel over toppen på maltsengen.

Gahr skrev:
Du bør prøve å unngå for mye spruting med mesken. Det er ikke det helt store problemet, men det er generelt ok å frsøke å unngå unødig oksygenopptak underveis. Lag til en slange som ligger i ro oppå mesken og som sender vørteren i en rolig sirkel over toppen på maltsengen.

altså en slange som ligger vanrett på nivå med meskevannet, eller eventuelt under nivået?

den plata vi har nå bør vel egentlig gjøre litt av samme nytten. er ei plate om dekker hele diameterne på dunken og med fere 1cm hull i, strålen treffer på et punkt uten hull

Strålen plukker opp unødvendig mye oksygen.
Legg i kveil på plata...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

ingehk skrev:
lå under betegnelsen øl produksjon, så satser på det, men kan jo altids sjekke i morgen

Vil anbefale at du sjekker det ut. For der er ingen garanti at den er brukbar til varme, sjølv under betegnelse ølproduksjon. Slangene i eit tappeanlegg (for eks.) er ofte av PVC, og er godkjent for kalde næringsmidler, men ikkje varme. Det beste er å sjekke kva slangen er laga av. For dei slangane på dei nye bilda såg mistenkelig ut som armert PVC, uten at eg skal satse skjorta på det ;) .

ingehk skrev:
altså en slange som ligger vanrett på nivå med meskevannet, eller eventuelt under nivået?

Vannrett oppå maltsenga ja, om den er under eller over spiller ikkje så stor rolle så lenge utløpet ikkje peiker ned i meska. Eg benytter meg av det samme i mitt meskekar, bilder av det finn du lengre ned i denna tråden:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5772.0.html

Gahr skrev:

er det dette de kaller wirlpool? eller er det noe annet? har aldri helt skjønt det der :)

Når man snakker om whirlpool er det i forbindelse med den ferdig kokte vørteren, for å få humlerester og trub til å samle seg i midten av kokekaret før uttapping fra kokekaret.

Sirkelbevegelsen på toppen av mesken vil hjelpe til med å motvirke dannelsen av kanaler gjennom maltsengen.

Tilbake
Topp