Første brygg; California Common og et tips forespørsel

jikvig

Norbrygg-medlem
Da venter jeg bare på kjele, så er alt klart for første brygg. Det blir spennende å se om det blir øl eller baby som kommer først ;-)
Skal ha følgende oppskrift;

Test Subject #001 Style: California Common / Steam Beer Brewer: Subject Nanobrewery

Statistics
Volume: 10 liters
OG: 1051
FG:
Alcohol: 5.1 % by vol.
Colour: 20 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 35 IBU
BU/GU: 0.68

Fermentables
Liquid Medium Extract 1500 grammes
Cara Red 40 EBC 250 grammes

Mash schedule: Cara til 72, hold temp 20 min. Av, tilsett ekstrakt, 10 kok før humle

Hops
Northern Brewer 7.8% alpha 10 grammes 60 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 10 grammes 15 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 10 grammes 5 minutes
Northern Brewer 7.8% alpha 20 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: 2112 California Lager

Noen som har noen innvendinger/endringstips? Kjøpte noe cascadepellets som jeg orginalt tenkte å bruke for å gi litt mer aroma mot sitrus etc, men kjører istede kun NB slik Anchor Brewery angivelig gjør det.

Så kommer tipsforespørselen;
Jeg glemte å handle med meg en meskepose (skal meske 250gr cara red) da jeg var i Lillestrøm forleden.
Har noen noe tips til et alternativ jeg kan få tak i her i Oslo? Altså noe som kan brukes som silpose, men som ikke er det?
Skal bruke en undertøyspose til humlen, men denne blir for liten til maltet.

Tar imot alle tips og råd med takk og velsignelse!  :amen:
 
Litt avhengig av hvor du handler dem bør det ikke være noe problem å få BH poser store nok til 250g. Eventuelt bruke flere.

EDIT: Og da hadde Lars svart mens jeg spanderte noen øyeblikk på fotballkampen mens jeg svarte :)
 
Så klart. Det var jo så innlysende som det kunne bli....

Ellers ser oppskriften grei ut?
 
Lett å bli blind for enkle løsninger. :)

Har aldri brygget C.C., men hadde vel ville valgt en lysere basisekstrakt, blant annet fordi Medium inneholder noe krystallmalt allerede.
 
Ved ekstraktbrygging med spesialmalt kan man og droppe "pose-løsningen".

Jeg har pleid å brukt en 10-liters gryte på kjøkkenet og hatt spesialmalten i denne. Jeg tilsetter vann til det er fullt, og rører mens dette varmes opp til 72 grader. Det er viktig å røre nesten kontinuerlig slik at kornet ikke svir seg i bunnen av gryta.

Når riktig temperatur er nådd, tømmer jeg dette gjennom en sil til koke-karet sammen med vann og ekstrakt.

Ellers gjør du riktig ved å bruke kun Northern Brewer-humle i CC. Citrus-humle hører ikke hjem i et slikt brygg. Ifølge sjefen sjøl, Jamil Zainasheff overdøver citrus-tonene den spesielle karakteren denne gjæren gir.
 
Blir nok å "delmeske" om man kan kalle det det (?) 3-4 liter vann med spesialmaltet og så tilsette dette. Virker som den løsningen er enklest, sånn økonomisk i begynnelsen.

Når det kommer til humle så var jeg veldig usikker en stund. NB brukes jo hovedsakelig til som bitterhumle (i følge John Palmer), men når de beste kan bruke den til alt, kan vel jeg å ;-)
Gleder meg veldig til resultatet!
 
Tilbake
Topp