Første brygg ferdig, har noen spørsmål før jeg begir meg ut på neste :)

Heisann!

Brygget en batch med Brown Ale i går. Kjøpte et sett fra olbrygging.no til 25l, endte opp med 17-18l vørter til gjæring, har bare en 25l kjele, så kunne ikke hente mer ut av kornet. Burde jeg fjerne litt av kornet neste gang, siden jeg ikke har mulighet til å få hentet ut nok av det?

Brukte i går kontinuerlig sparging (tror jeg?) la ett grytelokk på toppen av kornet, helte så vann på ca 78 grader over dette en stund, prøvde å holde vannet litt over kornnivået. Endte opp med en del "grums" i vørteren etter kok. Er dette pga feil ved sparging? Burde jeg kanskje benytte meg av batch sparging neste gang?

Hadde i 19l vann første gang, så sparget jeg med ca 10-12l.
Meskekaret fungerte veldig bra, holdt 66 grader i 90 minutter uten at jeg gjorde noen justeringer.

Her startet "problemene" for min del, tok en evighet å få oppkok, og det kokte nesten ikke uten lokk. Så la lokket på "skrå" slik at det fikk kokt gjevnt over 1 time.
Får ikke kjelen min oppi vasken, og har ikke mulighet økonomisk akkurat nå til å kjøpe\lage en spiralkjøler. I natt endte det opp med at jeg måtte bære kjelen ut i en trillebår og hente bøtter med vann for å kjøle ned, kort sagt ett jævlig stress :p

Leste på en tråd her inne om en som dumpet hele koket i gjæringskaret, satt gjæringskaret i kjelen med dusjslangen oppi kjelen. Er dette en mulighet? Gjør det veldig mye om en del av grumset er med til gjæring?

Litt rotete, men tror jeg fikk spurt om alt :p
 
6kg tror jeg. Så i hodet mitt ble det feil slik jeg gjorde det, og siden jeg ikke kan måle OG etc, så aner jeg ikke om det ble det :p
 
Jeg vil si att du har brukt for litte vann.Det blir borte ca 1 litter per kg malt,så vis du skal kokke i 90 minutter burde du hatt ca 30 litter til kokk.Da sitter du i gjenn med ca 25
 
Du bør bruke en femtilapp på et hydrometer.

Da kan du gjøre som nå og toppe opp med vann i gjæringskaret. Du trenger hydrometeret for å finne ut hvor mye vann du skal bruke.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Dette er ikke ulikt våre første batcher. Det er bra å gyve løs, og så finner du ut hva du savner underveis. Du savner f.eks. sprialkjøler og hydrometer, billige ting om du bor i nærheten av biltema eller chlas eller internett:). Og så høres det ut som om du kan være mer nøyaktig ved beregning av mengder malt og skyllevann mv.

Uklar vørter; Hvordan mesker du? Silbunn, manifold, annet? Om du skyller kontinuerlig eller parti skal ikke bety noe for klarhet. Hvis du har mulighet til å tappe ut fra bunn, og helle over maltsengen, og gidder å gjøre det nok ganger, skal det gå fint å få klar vørter. Klarningsmiddel i vørter under kok hjelper også på klart øl.

Gjør det noe at ølet er uklart? Ikke nødvendigvis, lagre det kaldt på flaske (etter karbonering!) tilstrekkelig lenge så skal du se at du har klart og fint øl.
 
Takker for svar! Skal kjøpe meg ett hydrometer, må bare finne ut hvordan jeg bruker det før jeg får tatt det i bruk :D
Tror jeg løste kjøleproblemet mitt i går, fant en stor dunk som jeg satt i dusjen, la slangen i dusjen oglot den stå på. Masse is osv. Tror det ble kjølt ned på 25min.

Tror også jeg kludrer til med malt ift vann, som dere sier.

Mesker med 2 gjæringsdunker oppi hverandre, falskbunn i den ene, kuleventil i den andre. Vørteren ser grei ut i mine øyne når den kommer ut fra meskekaret, koker den og bruker protafloc for klarning. Etter kjøling whirler jeg og ender opp med ca 5l med væske i grumset i bunnen. Må jeg bare suck it up og miste 5l?

I går brygget jeg en batch lys export, pitcha gjæren når vørteren var ca 25 grader, rista og satt på gjæringsyemp 8-12 grader. Var det riktig?
 
Vi pleier å kjøle helt ned til gjæringstemperatur; 16-20 grader for ales og 8-10 grader for lager (unyansert oppgitt).

God oksygentilførsel (risting funker) og nok sunn gjær er, som du vil høre gang på gang her inne, blant det aller viktigste.

Fersk gjær; alltid starter
Tørrgjær; alltid rehydrering

Det er et tonn av info om dette her inne. Sjekk også ut medlemssidene. Lykke til med brygget, blir nok et bra førstebrygg uansett!
 
Werner D skrev:
God oksygentilførsel (risting funker) og nok sunn gjær er, som du vil høre gang på gang her inne, blant det aller viktigste.
Et godt svar fra Werner D her, men husk at om du rister aldri så mye vil du kun oppnå 8 PPM med oksygen i vørteren. Min erfaring er at for Ale's er 12-14 optimalt (målt like før tilsetting av gjær) mens for lager vil 16-18 PPM gi det beste resultat.

Mange tråder om forskjellige metoder, men for å komme over 8-10 PPM er det beste å bruke rent oksygen og brusestein med stor tetthet...
 
Tilbake
Topp