Første brygg, første etikett

RolfK

 
Nå som mitt aller første brygg står i gjæringsdunken, takket være dette forumet og et hav av andre internettressurser, og gjærlåsen (fylt med billig charterflykonjakk) bobler lykkelig, så har jeg laget et utkast til ølets etikett (hvis det da blir øl av det). Bryggeriets navn ble etter litt frem og tilbake "Nedre Moellenberg Bakgaardsbryggeri" ;D   - jeg er jo ikke et gårdsbryggeri, men har bakgård! Bakgrunnsbildet er bakgården hos meg - huseieren jeg leier hos rydder ikke akkurat hver dag (men snakker om å få gjort det snart ganske ofte) - selv synes jeg handlevogna på halv åtte og de gamle oljetønnene tar seg godt ut ;D

Og nei, ølet inneholder ikke oliven ;) Men har jeg vært uheldig/uforsiktig er det vel en viss fare for at brygget kan komme til å smake som sur oliven, hehe ;D

Uansett, humor er viktig! Jeg fikk ikke målt OG siden hydrometeret fra Europris viste seg å være knust når jeg skulle bruke det :( (Har byttet til et som ikke er knust nå, så jeg får ihvertfall målt FG.) Er det da mulig å måle alkoholprosenten? Kan vel alltids ta en subjektiv måling og drikke en sixpack og sammenligne med hvor full jeg blir av den, sammenlignet med en sixpack butikkpils, hehe ;)

Vel, her er ihvertfall kreasjonen, mulig humoren blir litt intern, men selv holder jeg på å le meg skakk! :iconlol:
 

Vedlegg

  • Batch 1 Extra Virgin Olive Ale.jpg
    Batch 1 Extra Virgin Olive Ale.jpg
    722,7 KB · Sett: 1.040
kul etikett!
godt humør er viktig og en god ingrediens i ølbrygging ja.. ;D
vanskelig å finne og hvis du måler fg, og problematisk å finne alkoholinhold, men er det satt av kit, eller du vet ingredienser,
kan du beregne nogenlunde og, og alkoholinnhold etter dette, selv om det ikke stemmer helt.
håper øllet blir bra.
 
Nedre Møllenberg sier du? 89 her. Jeg som trodde jeg hadde fått "Nedre Møllenberg" navnet for meg selv
 
Haha!

Jo, Nedre Møllenberg her ja, men andre enden av gata, så da kan vi kanskje deles etter himmelretning? Østre vs Vestre Møllenberg?

Har for øvrig planer om å flytte ganske snart, hvis jeg finner noe bra, så da kan du få ha Nedre Møllenberg for deg selv ;)
(Noen her som tilfeldigvis har jomfrubrygger med katt-vennlig leilighet til leie i Trondheim forresten?)
 
Jeg kjøper etikettpapir (klistremerker) uten noen oppdeling i A4-størrelse, skriver ut og klipper opp med en papirkutter. Det er en del jobb, men blir veldig bra resultat, synes jeg. :)
 
MartinE:
Hvordan er det å få av limet av disse etikettene etter bruk?

RolfK og Coop:
Østre vs vestre er nok for grovt inndelt det også. Jeg bor i 67 (ca freetex).
 
Litt tykkt vanlig papir + laserskriver + mjølk(som lim) = enkelt og greit, samt lett og fjerne! Dette er omtalt flere plasser på forumet...
 
perottol skrev:
MartinE:
Hvordan er det å få av limet av disse etikettene etter bruk?

Det er ikke noe problem i det hele tatt. Et halvt minutt i kaldt vann holder, samtidig sitter de mer enn bra nok så lenge de er tørre.
 
Jeg har brukt melk som feste og det har fungert strålende. Printet ut på vanlig kopipapir som jeg dyppet i melk. Strøk deretter med tørkepapir for å fjærne ekstravæske. Ikke noe lukt og greit å fjerne
 
Jepp, jeg printer med laserprinter og bruker melk som lim. Dypper en pensel i melk og pensler på etiketten og klistrer på flasken. Kan se litt ruglete ut med en gang, men når melken tørker ser det perfekt ut. Litt jobb, men for meg er det ganske tilfredsstillende å ha masse lekre ølflasker med lekre etiketter! Særlig når ølen smaker godt i tillegg :D

Har forresten nye etiketter nå, så min opprinnelige post i denne tråden er utdatert - kan poste de nye snart!
 
Tilbake
Topp