Første brygg gjennomført, ikke helt problemfritt...

oydna

 
Hei,

Da har jeg gjort mitt første brygg, og ting gikk ikke helt etter planen. Men jeg har lært endel og tror nok neste brygg vil gå lettere :). Jeg håper noen kan komme med tilbakemeldinger på om tingene som har skjedd kan ha ødelagt mitt første brygg.

Jeg brygget en batch på 40L, 49L kokevolum.

Vannet jeg tappet over i meskekaret (Coleman Extreme) var for kaldt, så når jeg hadde rørt inn malten lå tempen på 65.0 grader (jeg har hørt man bør begynne på 66-67). Så jeg varmet 3L av mash out vannet (totalt 12L) og tilsatte dette. Men dette hjalp ikke, temp sank til 64.0 (mistenker jeg gjorde noe dumt her). Så tappet jeg ut 7L vørter og kokte det opp, og helte det tilbake i meskekaret. Da steg tempen for mye  :bank2: (har nå skjønt at jeg bør bruke BeerSmith til å regne ut hvor mye vann jeg skulle kokt opp). Så nå kom tempen opp i 72.5 C, jeg stod med lokket oppe en god stund å rørte rundt for å få ned tempen, når den var 67C lukket jeg lokket. Jeg er bekymret for av 72.5C kan ha drept enzymer jeg trenger? Men det gikk nok 25min med temp på 63-65 før det kom opp i 67C. Etter jeg hadde kjølt ned til 67 stod det i en time etter dette.

Kokevolum stemte veldig bra med beregninger, det kom 49L i kjelen. Men etter vørter var avkjølt og jeg begynte å tappe på gjæringsfat fant jeg ut at jeg har hatt brenneren på for høy effekt under kokingen. For mye vann var fordampet så jeg fikk 30L i gjæringspann i stedet for 40L  :( Jeg målte OG til 1.080 i stedet for 1.056. Jeg tilsatte gjær, satte på gjærlås og satte det til gjæring. Etter 2 timer kom jeg på at jeg kanskje kunne tilsette 10L kokt vann for kompensere for at 10L for mye fordampet. Så jeg kokte opp 10L, lot det koke i 15min med kjøler i, og kjølte det ned til gjæringstempratur. Så tok jeg opp gjærlåsen og pakningen rundt og la det i starsand. Så tok jeg hevert fra starsand og fyllte på rett mengde vann i begge gjæringsfat. Det jeg er redd for er om jeg kan skadet ølet med dette? Er det rett at OG etter å ha tilsatt 10L vann blir 1.080 * 30/40 = OG 1.060? OG 1.060 etter å ha tilsatt 10L stemmer jo tålig godt med oppskriften som sa OG 1.056.

Nå har vørter stått i ca 12 timer og det har begynt å putre litt i gjærlås. Ikke mye, det kommer kanskje bobler ca hvert minutt. Høres dette normalt ut?

Er litt redd for at jeg har ødelagt mitt første brygg, så håper noen kan komme med tilbakemelding :)
 
Hei Oydna!

Ingen fare, det du beskriver stemmer godt overens med de flestes bryggeerfaringer, vil jeg tro! ;D

En mesketemperatur på 65 grader er faktisk ikke så ille engang, når jeg brygger øl som jeg vil at det skal være litt tørrere så bruker jeg denne temperaturen. Avvik i termometeret har som regel mer å si. Og det skal gå greit å tilsette veldig varmt vann for å få gjennomsnittstempen opp, men det er altså viktig å røre godt for å fordele tempen best mulig.

Når det gjelder tilsetning av kokt og nedkjølt vann så tror jeg du har gjort dette på en god måte, jeg ville gjort det samme i et slikt tilfelle (og har også gjort det før). Men du hadde kanskje ikke trengt å bruke hevert, det er fint om det plasker litt rett før/etter gjærtilsetning, så da kan man bare helle oppi.

Altså oppsummert: du har gjort det rette og det blir helt sikkert et godt brygg!  :brygging:
 
Hei.

Tror nå det har gått bare bra.  :yes:

Det at du trøblet en del med å få rett temperatur gjør det vanskelig å beregne hvilken FG du ender på. Den kan nok bli noe høy, men har hørt at mesteparten av konverteringen foregår tidlig i meskeprosessen (da du lå på 65-64).

Vi bruker å beregne hvor varmt vannet skal være i mesketanken (heat in mash tub eller noe sånt), og så heller vi vannet som er ALT for varmt i tanken og lar det kjøle seg ned der. Så tilsetter vi kornet når vannet er kansje 0,5 grader varmere enn beregnet, rører VELDIG godt rundt, passer nøye på at vi rører fra bunnen. Etter røring er vi på rette temp, eller en tanke høy. Dette kan kompenseres med mere røring eller ved å tilsette litt kaldt vann. Det er altid enklere å få temperaturen ned enn opp.

Når det gjelder å tilsette kokt vann så er dette også helt kurrant, og vi ender ofte opp med å gjøre dette.

Tror som sagt dette blir bra, men det kan bli noe høy FG.

MVH
Børge

EDIT: Ser at Eduard sier det samme  :yes:
 
Godt å høre at dere mener at det har gått greit :) Likte tipset om å tilsette for varmt vann å la det kjøle seg ned til rett temp før jeg tilsetter malt, er nok mye lettere å kontrolere tempratur da.

En annen ting jeg lurer på er om det er viktig at humlen har plass til å utvide seg i humle posen? Jeg brukte leaf hops, og hadde bare noen små poser, så posene var helt fulle når jeg tilsatte de i vørter, og humlen fikk dermed ikke utvidet seg noe. Er det et problem? Får jeg ut all bitterhet/aroma i trange humleposer? Når jeg tok de ut av posen etter koking så hadde de mye større volum.

En siste ting jeg lurer på, er hva kalles væsken som står til gjæring? Før gjæring er det vørter, etter gjæring er det øl, men hva kalles den i mellomtrinnet?

Takk for svar :) Må si brygge community er veldig bra, folk er hjelpsomme. Håper å få nok kunnskap til å bidra på forumet jeg også.
 
Du bør bruke støre poser neste gang, slik at humla får utvidet seg. Det er nok rett når du tenker at det gir et redusert utbytte på smak/aroma/bitterhet. Hvor mye er ikke godt å si, men tror det er aroma/smak som lider mest da de har kortest kontakttid. Humle beregnes vel ut fra at den flyter fritt i kokeren. Ingen krise uansett, vil jeg tro. Godt øl blir det uansett  :skitbra:

Vi kaller det vørter og så øl når det er klart til tapping, men det har helt sikkert et annet navn  :yes:

MVH
Børge
 
som allerede nevnt, du bør la humlen flyte så fritt som mulig for å få best mulig utbytta av den.

Kunskapen kommer nokk etterhvert, det skal vi nok sørge for  :besserwisser: :biersmile:
 
Dette hørtes nesten akkurat ut som min første bryggeerfaring  ;D Jeg fant vel ut at vi får prøve - og lære av feilene. Jeg skal iallefall planlegge litt bedre neste gang :yes:
Ølet mitt har stått en uke, målte SG og smakte på det - og det smakte veldig bittert. Jeg lot humleposene ligge i dunken under kjøling (45 min.) Den ene ble også presset/skviset under kjøleren, har det veldig mye å si at humlen er i under kjøleprossessen?
 
Går helt fint å ha humlen i under kjøling.
Selv bruker jeg faktisk å ha siste tilsetning med humle i ølet når kjølingen starter, dette for å få mer smak og aroma.
 
En annen ting jeg er usikker på er om maltmølla min er rett innstilt. Jeg kjøpte en BarleyCrusher MaltMill, og hadde denne innstilt som den kom fra produsent. Jeg synes vørteren rant veldig sent ut av meskekar, og lurer på om malten ble knust for mye, slik at filtrering av vørter gikk sent. Legger ved et par bilder av malt etter at meskekaret er tømt, ser dette normalt ut? Eller ser det ut som om det er for fint knust? Legger merke til at den er tildels knust til mel.
 

Vedlegg

  • DSC_0287.jpg
    190,6 KB · Sett: 303
  • DSC_0292.jpg
    204 KB · Sett: 300
Det der er IKKE noe mel å snakke om  :noway: Vi har hatt det heelt hvitt i mesketanken etter siste skylling stort sett hver gang.. Så om utbytte er bra, så er det ikke noe å bekymre seg over.

Du kan bruke en kniv eller lignende å skjære noen kryss øverst ( kun et par cm)  i mesken under skyllingen.  det vil være med på å forhindre kanaler i mesken.

Torga
 
Det blir nesten lettere å se på malten før den er brukt i meskingen. Jeg pleier å knuse malten slik at de fleste kornene akkurat er delt i 2 eller fler, og ikke finere.
 
Gahr skrev:
Hvor stor er åpningen mellom valsene i mølla? Ca. 1 mm pleier å være bra.

Den er innstilt slik den kom fra produsenten som er 0.039 inch = 0.99 mm. Så det høres jo ikke galt ut når 1 mm er bra.

Eduard skrev:
Det blir nesten lettere å se på malten før den er brukt i meskingen. Jeg pleier å knuse malten slik at de fleste kornene akkurat er delt i 2 eller fler, og ikke finere.

Når jeg kommer hjem fra jobb skal jeg ta noen bilder av malt som ikke vært brukt til brygging.

En annen ting jeg har tenkt på er at vørteren randt bedre nå vi hadde hatt i skyllevann tilslutt. Siden vi brukte tre liter av mash out vannet for å få opp temepratur i begynnelsen av meskingen kan jo årsaken være at med 3L mindre mash out vann steg ikke temperaturen nok til at vørteren vørter kunne renne greit ut?
 
Hvilken øl lager du? Kornsammensetting?

Som Torga nevner så ser det ofte slik ut eller "værre" hos oss. Vi bruker dog pumpe for å pumpe ut vørteren. Jeg satte et hveteøl på kjøkkenet i vinter, uten bruk av pumpe. Da fikk jeg stuck mash, og måtte skjære i mesken for å få det ut. Vi har diskutert om det er for finmalt korn og/eller om utstrakt bruk av hvetemalt gir et slikt tynt mellag på toppen av mesketanken. Uansett så drar pumpa vørteren greit gjennom, så det er ikke noe problem for oss  :yes:
Vi bruker også pumpa til å resirkulere 10-15 min før hver avrenning/skylling. Vørteren blir krystallklar. Ved god resirkulering av vørteren vil jeg tro at maltsenga siler ut melet og det legger seg på toppen.

Vi bruker heller ikke mash out. Er rett og slett ikke plass, så vi tar mash out på 1. skylling. Dette mellaget er nesten ikke der etter 1. avrenning, litt mere etter 1. skylling og mye etter 2. skylling.

MVH
Børge
 
Beant skrev:
Hvilken øl lager du? Kornsammensetting?

Som Torga nevner så ser det ofte slik ut eller "verre" hos oss. Vi bruker dog pumpe for å pumpe ut vørteren. Jeg satte et hveteøl på kjøkkenet i vinter, uten bruk av pumpe. Da fikk jeg stuck mash, og måtte skjære i mesken for å få det ut. Vi har diskutert om det er for finmalt korn og/eller om utstrakt bruk av hvetemalt gir et slikt tynt mellag på toppen av mesketanken. Uansett så drar pumpa vørteren greit gjennom, så det er ikke noe problem for oss  :yes:
Vi bruker også pumpa til å resirkulere 10-15 min før hver avrenning/skylling. Vørteren blir krystallklar. Ved god resirkulering av vørteren vil jeg tro at maltsenga siler ut melet og det legger seg på toppen.

Vi bruker heller ikke mash out. Er rett og slett ikke plass, så vi tar mash out på 1. skylling. Dette mellaget er nesten ikke der etter 1. avrenning, litt mere etter 1. skylling og mye etter 2. skylling.

Mvh
Børge

Jeg brygger en APA, rundt 9,5 Kg Pale Malt, 330 gram Crystal Malt, 160 gram hvetemalt.

Veldig interresant å høre at du bruker pumpe til å suge vørter ut av meskekar. Jeg har en March 809 pumpe som jeg tenkte å bruke til å flytte vann fra kjele til meskekar. Jeg trodde at den ikke kunne bruke den til å suge ut av meskekar, jeg antok at jeg ikke fikk filtrert vørter godt nok da. Jeg bruker en Coleman boks som meksekar, og har ikke sparge arm. Trenger jeg en sparge arm for å resirkulere med pumpe? Hvis ikke, hvordan skal jeg la det renne tilbake i meskekaret under resirkulering?
 
Hei.

Har samme pumpa.

Bruker bare å legge et isoporlokk oppå vørteren. Struper ned pumpa til ca. tappehastighet og legger slangen oppå lokket. Fester den med ei grov synål. Det er, som du sikkert vet, ikke noe problem å strupe ut av pumpa.

Vi bruker også pumpa til å pumpe vørteren gjennom en motstrømskjøler.

Mvh
Børge
 
Beant skrev:
Hei.

Har samme pumpa.

Bruker bare å legge et isoporlokk oppå vørteren. Struper ned pumpa til ca. tappehastighet og legger slangen oppå lokket. Fester den med ei grov synål. Det er, som du sikkert vet, ikke noe problem å strupe ut av pumpa.

Vi bruker også pumpa til å pumpe vørteren gjennom en motstrømskjøler.

Mvh
Børge

Dette virker spennende :yes:. Ser for meg ut som om jeg kan få vørter fortere ut hvis jeg bruker pumpa.

Jeg klarer ikke helt å se for meg prosessen du beskriver. Hvor mye av meskekaret dekker isoporlokket? Ca hvor stor flow er "tappehastighet"? Venter du til mesking er ferdig før du begynner å resirkulere i 10-15min, eller starter du med dette 10-15 min før mesketiden er ute?
 
Vi bruker å tappe ca 2L/min på et 100L brygg. Etter å ha gjort dette noen ganger så tar vi flowen på øyemål.

Vi mesker først i 60 min. Deretter så kobles pumpa til uttappingsslangen og kjøres litt med full åpning for å få ut grums/korn som er i rørene. Dette tapper vi i ei bøtte og heller forsiktig tilbake oppå isoporlokket.

Vi struper ned vha en vanlig kuleventil. Har en slangebit koblet etter strupeventilen, og setter denne fast oppå isoporlokket vhe ei nål. Vi passer på at flowen fordeler seg fint utover lokket. Så resirkulerer vi i 15 min med kjøleboksen lukket så mye som mulig. Deretter er det bare å flytte slangen til en passende beholder og pumpe ut vørteren.

Lokket som vi bruker er vel ca 25x40 cm. Det ligger å flyter oppå vørteren.

Legg merke til at vi ikke kjører noen mash out, men det blir vel samme opplegg dersom du gjør det.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp