Første brygg, Here goes nothing!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Fikk Coopers kit i julegave, og siden jeg er en utålmodig jævel, bestemte jeg meg for å kjøre med det som var med i kittet, å se hvor "dårlig" eller bra det blir rett ut av boksen. Det er en 23 liters batch med Coopers Australian Lager med en gjær som følger med, som skal gjære på 18-25 grader eller no sånt. (sikkert en alegjær)
Gjærnæring er 1kg Brew Enhancer 1 som består av Dextrose og Maltodextrin.

Rengjorde alt med klor, skylte av, varmet opp 2L vann som vi helte oppi karet sammen med brew enhanceren, rørte slik at det gikk i oppløsning med vannet. Varmet opp ekstraktet og helte det oppi, deretter hadde vi oppi vann opp til 20-liters merket, ventet med å sjekke tempen (som var på ca.26 grader) og deretter hadde vi oppi kaldtvann til 23-liters merket, som instruksene sa, og da var tempen ca. 22-24 grader. Tømte gjæren på toppen, slik instruksene sa, og satte på krausen-ringen og lokket (Dette er den nye utgaven av coopers kittet, uten gjærlås. Krausen ringen skal tas av etter 3 dager, for at det skal være enklere å rengjøre.

Etter vi hadde oppi gjæren sjekka jeg Gravityen... Den var på 1.037, vet ikke om dette er lavt eller ikke, men jeg regner med det blir bra til slutt. Hva er grunnen til at det ikke ble høyere? Kan jeg ha målt feil? Det var littegran skum på toppen av vørteren vi tappa av, kan dette ha noe å si?

Uansett, så blir det moro å se hvordan dette øllet blir. Det var iallefall enkelt å sette det. Får se om jeg prøver meg med mer eksperimentering neste gang!

OG målingen kan skyldes flere ting, enten at du ikke har rørt skikkelig og at malten ligger på bunnen eller at du har hatt for mye vann oppi.
Det blir nok øl ut av det, mitt første brygg var også ekstrakt og det første jeg tenkte når jeg smakte det var: det smaker jo øl!!!.
Med tiden og med litt bedre ingredienser, bedre gjær og gjæringsforhold så forandrer den tanken seg til: Dæven, det er god øl!!! Så springer du til kona som en 6 åring med sukkersjokk,, Smak, smak, smak......

Da er det ingen vei tilbake, Velkommen i klubben..

Jeg har den tidligere versjonen av startsettet til Cooper, og i følge bryggeloggen havna jeg på OG 35 ved 23 liter: Husker dessverre ikke lenger hva slags øl det var som fulgte med :roedme:
Så OG på 37 med samme type kit bør vel være greit?
Startkittet ga forøvrig såpass mersmak at det ble ekstrakt med "ordentlig" humle og gjær ved forsøk nr.2, og sa bar det ut i all-grain verdenen!
Lykke til videre!

Bernts skrev:
Med tiden og med litt bedre ingredienser, bedre gjær og gjæringsforhold så forandrer den tanken seg til: Dæven, det er god øl!!! Så springer du til kona som en 6 åring med sukkersjokk,, Smak, smak, smak......

He-he...hørtes veldig kjent ut ;D

Hvis settet var på 1,7 kg flytende ekstrakt og du tilsatte 1 kg Brew Enhancer, er en OG på 1037 relativt nøyaktig hva du kan forvente.

Siden det høres ut som at 1.037 er en helt ok OG, regner jeg med at alt har gått fint så langt.

Gjæren jobber skikkelig! Siden gjæringskaret er så gjennomsiktig, kan jeg se hva som skjer inni, og det er nesten så jeg får en omsorgsfølelse for øllet! :D
Øllet begynner allerede å nærme seg den fargen det skal ha når det er ferdig. Det var mye mer rødt i går enn i dag, og det begynner å bli en god del mer gyldent.

Det blir skikkelig moro å se åssen dette blir!

Kommer med oppdateringer etter hvert :)

Nå begynner brygget å bli klart, samt gravity er nede i 1.010 (i går), og den var på 1.011 dagen før det igjen. Så nå får vi se, om den stabiliserer seg snart, så skal det flaskes! :D

La den kose seg i minst to uker. Ikke stress. Gjæren har godt av å rydde litt også, ikke bare spise sukker... Ikke godt for noen det vettu;D

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Jeg så tydeligvis ikke posten din tidsnok, og gjorde som instruksene sa, å flaske når man har like målinger to dager etter hverandre (1.009)

Fikk 30 0,75 flasker utav det, så det blir spennende å se om et par-tre uker åssen det blir!

Poster sikkert bilder og smakstest til den tid! :)

Nå begynner jeg vel å lure på hva jeg skal finne på neste gang, siden detta var moro ! :D

Hallstein skrev:
Jeg så tydeligvis ikke posten din tidsnok, og gjorde som instruksene sa, å flaske når man har like målinger to dager etter hverandre (1.009)

Fikk 30 0,75 flasker utav det, så det blir spennende å se om et par-tre uker åssen det blir!

Nå begynner jeg vel å lure på hva jeg skal finne på neste gang, siden detta var moro ! :D

Hei!

På leting etter en hobby utover å drikke øl, tenkte jeg å prøve og brygge litt og:)
Vurderer å kjøpe dette kitet. Men som du skrev ett eller annet sted, er det dårligere enn butikkøl er det liten vits! Ble dette brygget noe godt?

moby skrev:
Hallstein skrev:

Hei!

På leting etter en hobby utover å drikke øl, tenkte jeg å prøve og brygge litt og:)
Vurderer å kjøpe dette kitet. Men som du skrev ett eller annet sted, er det dårligere enn butikkøl er det liten vits! Ble dette brygget noe godt?

Hei!

Velkommen til Norbrygg :) Du har valgt å prøve deg på en spennende hobby, som kan gjøres både enkelt og avansert.
De enkle ferdighumlede ekstraktsettene f.eks coopers gir stort sett ok øl, og jeg drikker like godt disse som billig butikkpils.

Brygg noen ekstraktsett og se om hobbyen er noe for deg, og utvid med f.eks uhumlet ekstrakt, humle og spesialmalt etter eget ønske eller oppskrift. Hvis (når) du blir bitt av basillen så er det "all grain" som er neste steg, og her er mulighetene til å lage veldig bra øl store.

Hei og takk for raskt svar!
Jeg har lest litt rundt, og registrerer jo at det er mange som ikke er heeeelt fornøyd med ekstrakt settene. Ser at du benevner det som erstatter til billingpils. Og billigpils er jo vel og bra til sitt bruk. Men jeg vil jo egentilg ha poløl, bare billigere;) Så da er vel ekstraktsett utelukket?

Jeg lurer litt på å bestille en slik en;
http://bryggebutikken.webshoppro.no/Hjem/50-gavesett-for-hjemmebrygging.html
Da kan jeg kanskje få ett godt øl, og samtidig prøve meg litt på noe som for meg ser ut som allgrain brygging fra børjan av? Der er heller ikke den største startkostnader, og den krukken  ser ikke ut som noe som vil sende meg og dyna på sofaen med det første... :)
Men finner de ikke omtalt så mange plasser. Noen som har erfaring med de, er de noenlunde seriøse?

Merker at jeg begynner å bli litt gira på det her:)

På butikken, og det du klassifiserer som "butikkøl" er jo utelukkende pils, og en og annen irish stout/red ale (guinness og kilkenny).
Pils er ikke noe nybegynnere brygger hjemme, da det krever svært god kontroll på gjærmengde og gjæringstemperatur.

Alt øl du kan lage hjemme selv, blir dermed nærmere "poløl", da polet selger mer ales o.l.

Når det kommer til ekstrakt vs. allgrain vil jeg anbefale deg å kjøpe deg ett godt ølsett før du eventuelt investerer i allgrain-utstyr, da det er en ganske heftig investering.
Gidder jeg ikke å brygge allgrain har jeg ingen skrupler mot å kjøpe meg ett ølsett. Alle ølsett på 3,6 kilo kan godt anbefales, da de ofte har en god kvalitet. St. Peters Ruby Red, IPA, Muntons settene er ok, osv.

Det som er greit, er at ekstraktbrygging krever mye av det samme utstyret som kreves når du skal brygge allgrain. Gjæringskar, ochelsvekt, rørepinne, korkemaskin, korker, vaskemiddel, steriliseringsmiddel osv. Om du vil brygge all-grain senere, kommer det utstyret i TILEGG.

moby skrev:
Hei og takk for raskt svar!
Jeg har lest litt rundt, og registrerer jo at det er mange som ikke er heeeelt fornøyd med ekstrakt settene. Ser at du benevner det som erstatter til billingpils. Og billigpils er jo vel og bra til sitt bruk. Men jeg vil jo egentilg ha poløl, bare billigere;) Så da er vel ekstraktsett utelukket?

Jeg lurer litt på å bestille en slik en;
http://bryggebutikken.webshoppro.no/Hjem/50-gavesett-for-hjemmebrygging.html
Da kan jeg kanskje få ett godt øl, og samtidig prøve meg litt på noe som for meg ser ut som allgrain brygging fra børjan av? Der er heller ikke den største startkostnader, og den krukken  ser ikke ut som noe som vil sende meg og dyna på sofaen med det første... :)
Men finner de ikke omtalt så mange plasser. Noen som har erfaring med de, er de noenlunde seriøse?

Merker at jeg begynner å bli litt gira på det her:)

Har ikke erfaring med den butikken, men det er vel noe tilsvarende disse mer kjente kit'ene: http://bryggeland.no/olsett/korn/startpakke-1gallon-everyday-ipa.html som gir gode øl.

Ser ut som de har litt mer innhold i pakka siden du får med korker, korkemaskin og to typer øl.

De har også en ok steg for steg instruksjon på siden sin, men reagerte på et par småting der:
Skumming av vørteren under kok er ikke egentlig nødvendig. (Noen mener også at det er negativt med hensyn på skumholdbarhet, men det er ikke bevist så vidt jeg vet)
Så står det at du skal holde hånden for tuten på glassballongen mens du rister den. Jeg ville brukt en desinfisert kork eller folie i mellom for å unngå infeksjon i ølet.
30 grader i vørteren når du tilsetter gjæren er alt for varmt. 15 -18 grader er anbefalt for å unngå usmaker og fuselalkohol.
Og ølet bør få gjære i fred i 14 dager før flasking uansett.
Vær veldig nøye med rengjøring og desinfisering av alt utstyr som er i kontakt med ølet etter at kokingen er avsluttet og ved flasking: Hevert, røresleiv, glassballong, gryte eller kar for overføring til flasker, flasker og korker. Anbefaler sterkt å kjøpe mer desinfeksjonsmiddel eller en liten flaske StarSan i tillegg.

Jeg starta rett på all-grain og har ikke angret ett sekund. Så de kitene er sikkert en safe og billig inngang til en spennede hobby, 7 kr/l for øl som koster minst 120kr/l på polet er jo et greit regnestykke. Men, du finner nok fort ut at det blir veldig mye jobb for bare fem liter øl og investerer i større og bedre utstyr :)

Bestilte denne jeg, og satte en Humla IPA igår=)
Jeg syns den desinfiseringen som fulgte med var litt "styrete" så jeg brukte en sprayflaske med klorin på. Regner med at det tar knekken på det meste=)
Satte kjelen inni ovenen for å få jevn temperatur i mesketiden, etter tips her fra forumet, og tilsatte gjæren ved en 16-17 grader slik som du sa. Så håper at jeg gjorde ting sånn noenlunde riktig.
Ett lite spørsmål. Jeg har en liten isolert utebod som jeg lar brygget stå og godgjøre seg i. Her kan jeg regulere temperaturen ganske lett. Hvilken temp bør jeg ha i rommet? Det var på rundt 18c. Jeg skrudde opp varmen litt slik at det var rundt 20 før jeg dro på jobb i morges. Er dette sånn passe? Bør jeg variere temperaturen iløpet av gjæringstiden?

Jeg ville holdt tempen på 18 grader i rommet. Ved stormgjæring til gjæra produsere varme, og det blir gjerne 2-3 grader i karet enn omgivelsene. Med 20 grader i rommet, kan ølet ditt komme opp i 23, kanskje 24, grader, og da kan gjæra produsere uønskede smaker.
Men så er spørsmålet om man skal skru ned tempen igjen. Det er vel sjelden man anbefaler det, også... Dersom den store gjæringa ikke har startet når du kommer hjem fra jobb idag, kan du kanskje skru tempen ned igjen uten at det skal ha noe å si.

moby skrev:
Jeg syns den desinfiseringen som fulgte med var litt "styrete" så jeg brukte en sprayflaske med klorin på. Regner med at det tar knekken på det meste=)

Anbefaler deg å kjøpe en flaske Star-San. Om du vil bruke sprayflaske, er det bedre at du iallefall bruker noe som helt sikkert fungerer. Klorin trenger ikke nødvendigvis å drepe alt. Klorin skal også skylles av, noe som er unødvendig med star-san.

Hallstein skrev:
moby skrev:

Anbefaler deg å kjøpe en flaske Star-San. Om du vil bruke sprayflaske, er det bedre at du iallefall bruker noe som helt sikkert fungerer. Klorin trenger ikke nødvendigvis å drepe alt. Klorin skal også skylles av, noe som er unødvendig med star-san.

Takk for tips!
Da har jeg bestilt en flaske med star san og en flaskeskyller til jeg skal flaske neste uke=)

Tilbake
Topp