Første brygg i morgen, noen spørsmål.

Da er første brygg på flaske. Fikk 24 liter. Nå er det bare å vente på kullsyra.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Sett: 385
Denne ble veldig god.  Dog litt lite kullsyre.  Usikker på hva som gikk galt med den. 

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Hjelp!  :attevar:
Satte mine to første brygg sist lørdag. Ein lys Ale og ein Porter, begge er pakker fra Petit. Valgte wyeast gjær i sånne pakker man skulle slå på noen timer før bruk. Alt vel. Men kjølinga ble vel effektiv. Speidelen sto på 25 grader, men da jeg målte vørter så var den nede i 14 grader. Tipper det var fordi Speidelen måler temp under bunnslammet som jeg var veldig forsiktig med. Tappet over vørter og tilsatte gjær. Problemet mitt er at gjæring ikke startet før mandag kveld..... 48 timer etter brygging  :eek: da var vørter 20-21 grader og det begynte å boble, relativt forsiktig....
Jeg er redd at det ikke er wyeast som gjærer men forurensing, selv om alt ble gjort ekstremt etter boka.
Nå fredag er det fremdeles veveldig forsiktig gjæring i karene.
Noen kommentarer, hjelp, eller forslag til tiltak før det er for sent? Please!!!  :help:
 
BlænesBryggeri skrev:
Hjelp!  :attevar:
Satte mine to første brygg sist lørdag. Ein lys Ale og ein Porter, begge er pakker fra Petit. Valgte Wyeast gjær i sånne pakker man skulle slå på noen timer før bruk. Alt vel. Men kjølinga ble vel effektiv. Speidelen sto på 25 grader, men da jeg målte vørter så var den nede i 14 grader. Tipper det var fordi Speidelen måler temp under bunnslammet som jeg var veldig forsiktig med. Tappet over vørter og tilsatte gjær. Problemet mitt er at gjæring ikke startet før mandag kveld..... 48 timer etter brygging  :eek: da var vørter 20-21 grader og det begynte å boble, relativt forsiktig....
Jeg er redd at det ikke er Wyeast som gjærer men forurensing, selv om alt ble gjort ekstremt etter boka.
Nå fredag er det fremdeles veveldig forsiktig gjæring i karene.
Noen kommentarer, hjelp, eller forslag til tiltak før det er for sent? Please!!!  :help:

Slapp avdette går helt bra,la det gjære i 14 dager og mål FG er FG normal så mål etter 16 dager ,er den ennå det samme som etter 14 dager kan du flaske brygget vis ikke vent noen dager til og gjenta målingFG burde bli mellom 08-14.
Alle er litt besjumret i starten.
Det blir nok øl av dette også
 
Kim O.J. skrev:
Denne ble veldig god.  Dog litt lite kullsyre.  Usikker på hva som gikk galt med den. 

Sent from my HTC One using Tapatalk

Satte du flaskene i romtemperatur (20-24 grader) Det gjorde susen for oss  ;D
 
Kim O.J. skrev:
Får kalle det nybegynner flaks :)  Og en fantastisk diy overislingsmanifold ;-) Litt nedjustering av skyllevannet så blir det perfekt.  Må jo venne seg seg til utstyret. Hvordan regner jeg ut i effektiviteten? Mener å ha lest det det en plass, men husker ikke helt hvor.
Litt CRC så var pumpa i gang ja.  Gikk som en drøm under hele merkingen og nedkjøling.

Lurte på det samme og kom frem til dette:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1118.15.html
 
Tilbake
Topp