Første brygg med BB30 - erfaringer

Hei,

Endelig er jeg i gang som hjemmebrygger! Fikk min BB30 her i helgen og prøvde meg på bryggselv.no sin American Pale Ale. Jeg endte opp med en litt liten batch (ca 18L står til gjæring), men med høy OG (1,062 mot oppskriftens forventede 1,050-1,055), så jeg har nok en del å lære i fht mengder vann til mesk, skyllevann osv. Det viktigste er dog at vørteren smaker godt og at det nå plopper vakkert fra gjæringsdunken  :)

Erfaringer:
-termostaten var veldig nøyaktig i bunnen av karet, men pga litt dårlig sirkulasjon (har ikke fått pumpen ennå) var det tidvis store forskjeller mellom topp og bunn
-kjekt å ha en kraftig og lang røreskje da silkaret plutselig gikk tett midt i meskingen. Løste seg fint med litt kraftig røring
-kjølespiralen fungerte strålende! Takk til HenningJ for handleliste hos Biltema
-jeg har mye å gå på når det gjelder mengde vann
-brygging er fantastisk moro ;D

Gleder meg til påskeferie og muligheter til å sette flere brygg :)

slutade upp med 18l också det första brygget...I retrospektiv kan man alltså förespråka bruk av större mängder till skylling.. :ilike:

Lycka till vidare!

Det var min tanke også. Mengden vann under mesking virket ok, så det er nok skyllingen jeg har mest å hente på.

Vi erfarte det samme.. Har stort sett brygget de ferdige all-grain settene til bryggselv.no.

Første brygg resulterte i 17 liter i gjæringskaret.. Skuffet over volumet, men smaken var himmelsk..

Nå har vi satt ca 10 brygg og havner stort sett på rundt 23 liter i bøtta.

Bestenotering var en American IPA med OG på 1.066 og 24,5 liter i bøtta.

Trikset vårt er i alle fall å bare peise på med skyllevann... Slutter å skylle når vi på øyemål tror det er ca 29-30 liter i kokekaret..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vørteren virket veldig lovende og det lukter himmelsk fra gjæringskaret, så det blir nok bra ja :)

Skal kjøre på med skyllevann neste gang, blir nok et par runder i påsken...

Trygvaldo skrev:
Vørteren virket veldig lovende og det lukter himmelsk fra gjæringskaret, så det blir nok bra ja :)

Skal kjøre på med skyllevann neste gang, blir nok et par runder i påsken...

skoj! Står ju även nu efter några brygg bak sig och försöker förbättra metoden, knuse malten bättre, bruke längre tid på skylling m.m. Det finns alltid något man kan korrigera.

Jeg har erfart (etter bare 4 brygg dog) at 21-23ltr meskevann er bra. 21 ved 5-6kg malt og 23 ved 6-7kg. Videre skyller jeg med 10ltr ca. anyhow.

Kommet ut med både 23 og 26ltr i spannet. OG har vel vært sånn ca. der den skal. Er ikke så erfaren at jeg har satt meg helt inn i dette enda.

Trygvaldo skrev:

Hvis du handler ferdigknust fra bryggselv.no, så er det en fordel å skrive i kommentarfeltet at det er til en BB30. Da benytter de en malingsgrad som passer til BB30, og ikke standard malingsgrad som jeg ihvertfall har hatt litt problemer med på BB30. Da slipper man som regel stuck mash.

Trygvaldo skrev:

Det som står i bruksanvisningen til BB30 når det gjelder vannmengde er en oppskrift på lavt volum :) Jeg fyller opp 2/3 med vann til meskingen, og så varmer jeg opp drittmye vann. Det er bare å peise på til man er på ca 29 liter i karet, eller så mye som man tør :p

Har brygget 2 brygg (påskebrygg og porter) med BB30.
Og endte opp med ca 23,5 l på begge i gjæringskaret.
Litt lite OG 1050 på begge brygga.
Brukte 12 liter med skyllevann på begge brygga.
Endte opp med FG 1006 på Påskebrygget og FG 1010 på Porter brygget.
Luktet bra og smakte bra, så håper nå etter karboneringern (på flaskene) att det smaker godt. : )

Willyen skrev:
Luktet bra og smakte bra, så håper nå etter karboneringern (på flaskene) att det smaker godt. : )

det höres lovende ut! hvilken effektivitet fikk du ut?

Mikael Patrik Ingemar skrev:
det höres lovende ut! hvilken effektivitet fikk du ut?

Er ikke helt med deg(forsatt ny i gamet)
Om du tenker på alkholprosenten så blir det. 
Påskebrygget ca 5.5%
Porteren ca 5.0%

Willyen skrev:

Brygget mitt brygg nr 2 med BB30 i går, en belgisk Wit. Brukte 12 liter skyllevann og endte med litt mer enn jeg hadde regnet med, ca 27 liter. Men OG er på 1,050 (estimert 1,052 i oppskriften), så det er neppe noen krise... Blir tapping senere i påsken :)

Første brygg, en "vinterbleik" av type amerikansk pale ale er nå testet behørig og smaker himmelsk  ;D

Takk for alle kommentarer og svar!

Vedlegg

• 2013-04-20 15.53.06.jpg
    2013-04-20 15.53.06.jpg
    1,8 MB · Sett: 476
Tilbake
Topp