Første brygg med BB30 - stuck mash?

OlaM

Norbrygg-medlem
Brygger i dag for første gang med BB30, og for første gang all grain. Holder no på å meske, men er litt usikker på om det er eg som gjer feil, eller om det er eg som har misforstått.

Når eg tapper ut for å sirkulere, virker det som om det eg tapper kjem frå området rundt maltrøret, og når eg tømmer vørteren oppi maltrøret igjen stiger det kun i maltrøret. Dette kan for meg virke som det eg har fått beskrive som stuck mash. Men når eg rører i mesken, gjerne nede i bunnen av maltrøret, jevner nivået seg ut. Så sirkulerer eg nokre liter til, og det er ujevnt igjen. Dette har eg gjort i 20 minutt, og uansett kor mykje eg roter i bunnen av maltrøret ser det ikkje ut til å bli meir gjennomstrømning neste gang.

Er det eg som har klart å tette til maltrøret, eller skal det gå så seint? Dersom det er eg som har gjort feil, korleis skal det gjerast?

Det eg har gjort:
Varma opp 20 liter vatn til 70 grader. Hadde så oppi malten, og rørte mellom kvar skål med malt. Når eg tenker meg om er det mulig eg ikkje har rørt langt nok ned i maltrøret. Er det dette som har slått meg ut?

Eg har brukt denne for å røre i mesken, og den har to ulemper. Den er for kort, og den bøyer seg, som gjer at eg ikkje får skrapt skikkelig i bunnen av maltrøret. Er det nokon som kan anbefale eit god alternativ?
 
Opplevde akkurat det samme, også med samme røreskje  :)
Gikk straks og bestilte med denne (http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/594) som jeg nå har brukt til ett brygg. Fungerer uendelig mye bedre.

Men altså, opplevde også å måtte røre i maltrøret. Dette gjaldt ølsettet som fulgte med (og i enda større grad en IPA som jeg bestilte i tillegg som hadde 8 kg malt!!). Skulle anta at maltet var knust med tanke på Beer Brew. Har fått maltmølle i julepresang av nissen  ;D og vil forsøke med relativt grovmalt malt neste gang. Håper dette hjelper.

Har ellers ingen gode råd  :(
 
Gahr skrev:
Pass på å tappe relativt sakte ut av krana.

Ca kva hastighet tenker du er bra? Uvitande som eg er, kjørte eg på med full opning :)

Skal også bestille den bryggeskeia som er lenka til. Lengre og stivare høyres bra ut :)
 
Vanskelig å svare konkret på, men start med en stråle omtrent som når du er på veslehuset, og øk litt etterhvert. Går det tett, skjønner du at du har tatt for hardt i. Men om problemet er at maltet er for finmalt, er det ikke sikkert det hjelper...
 
Det er notert. Har eitt sett med ferdigmalt malt ståande (ABA Gahr edition frå bryggselv), men etter det blir det nok hovudsaklig å få vestbrygg til å male for meg. Skal høre om dei har mulighet til å justere kverna, og i så fall få det grovare.

No er vørteren i gjæringsspannet, og ryddinga har begynt. Har brukt snart 5 timar, men det gjenstår ein del rydding. Har ikkje rydda undervegs. Skal oppsummere mine erfaringar i erfaringstråden seinare (må gå gjennom notatane eg har gjort undervegs), men eitt spørsmål har dukka opp.

Eg meska inn med 20 liter (5 kg malt), og skylte med ca 12 liter (var litt slapp med måling). Kokte i 75 minutt, og etter koking set eg igjen med 17 liter i gjæringsspannet og 3 liter i gryta. Eg stoppa å fylle over då krana gjekk tett pga humle. Eg syns dette er litt lite i gjæringsspannet, og vil auke denne mengden neste gang. Bør eg auke mengden meskevatn, mengden skyllevatn, eller begge deler?
 
Hadde samme problemet selv på første brygget med bb 30 i går. Måtte tappe veldig sakte. Ny røreslev ble bestilt i dag:) Måtte finne en plankebit i garasjen igår, da jeg plutselig sto der med stuck mash og ingenting som nådde ned i bunnen av maltrøret :)

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk
 
Oddbjørn R skrev:
Hadde samme problemet selv på første brygget med bb 30 i går. Måtte tappe veldig sakte. Ny røreslev ble bestilt i dag:) Måtte finne en plankebit i garasjen igår, da jeg plutselig sto der med stuck mash og ingenting som nådde ned i bunnen av maltrøret :)

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk

Etter stuck alt mulig, og dårlig tid, på førstebrygget (det som fulgte med), og febrilsk røring med en stålstang jeg hadde og samtidig for høy temperatur "opgraderte" jeg neste gang. Jeg kjøpte et nytt kosteskaft rett og slett og brukte det til røring. Det fungerte utmerket. Og etter en første røring på starten og å ha konstatert at meskevannet rant igjennom, holdt dette gjennom meskingen og den påfølgende skyllingen. På brygg nr2 fikk jeg ca 3 l synlig kaldtrub i gjæringskaret før gjæringen startet, mens på brygg enn var dette nærmere 15 l inkludert humle og hot/cold-break. (kranen gikk tett, så alt fikk være med i bøtta..) Jeg testet første flaske i dag, som ble tappet for 5 dager siden. Tror du ikke det var drikkanes, og vel så det? opptur!
 
Brygget i dag for første gang på BB30, og første gang med all grain. Og opplever mye av det samme problemene med stuck mash. Brygget med malten som fulgte med bryggeren, og jeg lurer på om malten er kvernet noe fint til BB30.  Hadde selvfølgelig som flere her, en litt for kort røreskje. Det blir det umiddelbart endringer på.

Hadde en del utfordringer med krana som gjorde at jeg ikke fikk regulert tappingen noe særlig. Det ble enten full stopp, eller litt mye fart.

Neste brygg skal nok kvernes noe grovere, og jeg skal definitivt ha en lengre røreskje.
 
Det som fulgte med gikk greit, men IPA settet jeg kjøpte i tillegg var altfor finmalt. Nærmest umulig å få sirkulasjon, selv med den lange sleiva som er nevnt lenger oppe i tråden.
Neste gang blir det å male sjøl, og da mye grovere enn det Per Inge gjør på sine ferdige sett.
Tror likevel det gikk greit med brygget. Endte opp med OG 1.078 før kok.
Tror også 8 kg malt er i meste laget. Da blir det veldig lite igjen på toppen av maltrøret.
 
En kamerat skulle brygge PA lørdag og fikk store problemer med tett sil. Så for min første BB30 batch søndag lagde jeg meg en røresleiv av 1 meter furulekte påskrudd 1 stk Shell isskrape. Skrapeflaten var glimrende til å få bort maltlaget på silen! Intet problem med stuck mash overhodet!
 
Tilbake
Topp