Første brygg - noen spørsmål

Satte mitt første brygg i går og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er snakk om et ekstraktbrygg på totalt 20 liter. Kokevolumet var 14 liter og jeg kokte 6 liter vann på forhånd som jeg helte rett i gjæringskaret og kjølte ned til romtemperatur. Problemet oppstod ved avkjølingen av vørteren. Spiralkjøleren jeg brukte er beregnet til å henge på kanten av kjelen og siden jeg ikke hadde fylt hele kjelen med vørter fikk jeg ikke dekket hele spiralen og kjølingen gikk derfor svært tregt. Jeg valgte derfor å helle vannet fra gjæringskaret opp i kjelen. Jeg har ikke lest noen steder at man kan kjøle ned vørteren ved å tilsette avkjølt vann, så jeg regner med at dette var en bommert. Spør derfor:
- er ølet kaputt?
- de fleste oppskrifter for ekstraktbrygging angir at man koker kun deler av totalvolumet og tilsetter resten av vannet i gjæringsdunken. Er det noen spesiell grunn til at man ikke koker hele volumet? Er det kanskje fordi ikke alle har kjele som er stor nok?

Ølet ditt klarer seg helt fint. Koking av hele volumet er som du sier mest fordi kapasitetene på kjelene er for liten.

Takk for svaret. Får håpe det beste, det putrer bra i gjæringskaret så noe riktig må jeg ha gjort [flash=200,200][/flash]

Tilbake
Topp