Satte mitt første brygg i går og har noen spørsmål i den forbindelse. Det er snakk om et ekstraktbrygg på totalt 20 liter. Kokevolumet var 14 liter og jeg kokte 6 liter vann på forhånd som jeg helte rett i gjæringskaret og kjølte ned til romtemperatur. Problemet oppstod ved avkjølingen av vørteren. Spiralkjøleren jeg brukte er beregnet til å henge på kanten av kjelen og siden jeg ikke hadde fylt hele kjelen med vørter fikk jeg ikke dekket hele spiralen og kjølingen gikk derfor svært tregt. Jeg valgte derfor å helle vannet fra gjæringskaret opp i kjelen. Jeg har ikke lest noen steder at man kan kjøle ned vørteren ved å tilsette avkjølt vann, så jeg regner med at dette var en bommert. Spør derfor:
- er ølet kaputt?
- de fleste oppskrifter for ekstraktbrygging angir at man koker kun deler av totalvolumet og tilsetter resten av vannet i gjæringsdunken. Er det noen spesiell grunn til at man ikke koker hele volumet? Er det kanskje fordi ikke alle har kjele som er stor nok?
- er ølet kaputt?
- de fleste oppskrifter for ekstraktbrygging angir at man koker kun deler av totalvolumet og tilsetter resten av vannet i gjæringsdunken. Er det noen spesiell grunn til at man ikke koker hele volumet? Er det kanskje fordi ikke alle har kjele som er stor nok?