Første brygg på dunk :)

sturehavn

Norbrygg-medlem
Da var mine første 25 liter brown ale på dunk og det plopper i gjærlåsen.  :namnam: Det tok ca 8 timer fra start til slutt, men det var fryktelig morro.  :ilike:
Bryggingen gikk over all forventning, hvis jeg har regnet riktig i forhold til formel så fikk jeg et utbytte på 90 % og etter oppskriften skulle
brygget ha en OG på 1.045-1.050 og hygrometeret viste presis 1.050.  Så da er det bare å vente i spenning!

Noen som har tips om hvor lenge det skal lagres på dunk før flasking? Det står nå på ca 20C. +/-et par grader.

Hadde tenkt å la det stå en ukes tid, stikke om og la det sekundærgjære ved samme temp en ukes tid og så putte det over på flasker.  Er dette en grei måte?

mvh

Sture
 
Grattis med første brygg  :skitbra:
det er en god regel å la det stå på primær i 12-14 dager. Dette pga da vet du at gjæren har jobba seg ferdig. Deretter kan du enten stikke om eller flaske/fate. Husk å måle FG før du flasker.
Hvilken gjær har du brukt? Ville kanskje gjæret på noen grader lavere hvis du har muligheten.. 18 grader pleier å være bra
 
Takk for tips!

Laget en gjærstarter av en pakke Wyeast 1084 irish ale. ( activator / smack pack fra mars)
Har satt dunken på 18 grader nå. Så da lar jeg den bare stå på dette i 14 dager og så er det bare å flaske? Og så lar jeg det stå på flaskene i samme temperatur i noen uker før kjøl?

S
 
1084 irish ale kan produsere en del diacetyl, så det kan være lurt å heve temp til ca 20 grader ved slutten av gjæringstiden for å rerudere denne. Feks etter 9-10 dager. 
Mål FG med alkometer før du flasker. Men den bør være klar til flasking etter 2 uker, er det fortsatt tegn til aktivitet lar du den stå litt lenger. Ettergjæring på flaske kan godt gjøres i romtemp(sett de mørkt). Ca 14 dager burde være tilstrekkelig.
Deretter er det bare å nyte godsakene  :biersmile: , evnt sette til lagring(ca 15 grader)
 
Takk for gode tips :)

Blir spennende å se/smake resultatet når det er ferdig.  Blir det bra må det vel bli en lager også nå mot sommeren. ;)

S
 
En liten oppdatering av brygget  :)

Var veldig spent på om det ble noe som helst ut av dette ølet siden jeg synes det ikke var noe futt i gjæringen (ut ifra hvordan jeg trodde det skulle være av aktivitet i gjærlåsen).  Men i kveld, etter 2 uker på dunk, målte jeg FG til 1.009 og det var jeg meget fornøyd med. Det smakte meget godt selv om kullsyren manglet. :)  Nå er øllet flasket på 40 stk 0,5 L flasker, og da er det bare å vente et par uker på å nyte ølet med kullsyre :)
Setter i gang med brygg nr2 om ca 9 timer, en Pils, og håper jeg er like heldig med den! :)

:help: Jeg fikk med noe grums på et par av flaskene, vet ikke om det var gjær eller hva det var, men jeg holdt meg godt unna både topp og bunn på dunken.  Bruker en sånn pumpehevert, og lurer på om jeg kanskje kunne brukt myggnetting eller et liknende stoff rundt innsuget? Noen tips?

mvh

Sture
 
Tilbake
Topp