Første brygg på eget utstyr

Dan Ove

Norbrygg-medlem
Hei folkens

Jeg nå har jeg gjennomført mitt første brygg og da tenkte jeg skulle dele mine nybegynnererfaringer med dere.
For i underkant av ett år siden bestemte jeg meg for å prøve å lage mitt eget øl. Jeg startet med å bestille bøker å registrere meg på Norbrygg. Dette forumet, alle artiklene og den fantastiske kunnskapen til medlemmene har vært helt avgjørendeher for resultatet.
Jeg bestemte meg tidlig for å hoppe over ekstraktbryggingen å gå rett på allgrain. Det er jo dette som er mest spennende. Jeg gikk også for å sette sammen og bygge mitt eget utstyr i stedet for å kjøpe et ferdig anlegg. Jeg tror jeg vil ha mer igjen for dette over tid. Jeg vil fortløpende modifisere anlegget og får forhåpentligvis ha montert pumpe om ikke så alt for mange brygg.

Kjelene jeg bruker er krabbegryter i aluminium på 36L kjøpt på nett hos OK Elektriske til 450,- pr stk. På embalasen til grytene står det at disse skal være 36 liter, men jeg tror at de kun er ca. 31 liter netto. (35cm diameter 32 cm høyde)

I grytene har jeg montert en ½’’ kuleventil fra Biltema samt PT100 temperaturelement i lomme. For å montere kuleventilene har jeg brukt skottgjennomføring levert av TESS. I HLT og kokekaret er det også montert et Burco varmeelementer på 2500W. Jeg målte disse under 100 % belastning til kun 2200W, men de klarer uansett jobben med å varme vann og å få vørteren i fosskok. Disse varmer 25l vann fra +3gC til 78gC på ca. 50 min samt opp i kok på litt over en time. Jeg synes det er helt greit.

Kjøleren valgte jeg å kjøpe på eBay. Denne rustfrie kjøleren på 15 meter 3/8’’ rør kostet $70 + frakt på $57. I tillegg kommer MVA og fortollingsgebyr. Uansett ble dette ganske rimelig. Totalt ca. 1100,- inklusive alle gebyrer, frakt og MVA. Dette er mye billigere enn å kjøpe kobberrør på Biltema og bale med dette selv. (Kobber er dyrt) Den kjølte ned vørteren på rundt 10 min.

Meskekaret er isolert med to lag liggeunderlag fra Biltema. Temperaturen under meskingen droppet kun 0.1gC på 65min. Det er jeg helt klart happy for. Jeg har også laget en bunnmanifoil av kobberrør og noen rørdeler. Det fungerte fint og gikk ikke tett under meskingen. Skyllemanefoil er ennå ikke ferdig så jeg brukte et lokk.

Til å styre det hele bruker jeg IoLogic moduler fra Moxa. Disse er moduler med innganger og utganger som styrer varmeelementer og leser av temperaturer. Disse kommuniserer med egenutviklet programvare for PC. Jeg tenkte jeg kunne beskrive dette en annen gang når det er mer ferdig.

Bryggingen gikk helt fint og utstyret fungerte helt uten problemer. Fikk en utnyttelsesgrad på APA’en til 75% OG ble 1.055 og SG 1.006.
Det har nå gjæret ferdig og det smaker bærre deilig! Jeg kan ikke kjenne noen usmaker som tyder på at noe har gått galt i prosessen. Jeg er superhappy med resultatet.

Jeg legger med noen bilder
 

Vedlegg

  • Bryggeri1.png
    1,4 MB · Sett: 1.104
  • WP_000259.jpg
    WP_000259.jpg
    109,9 KB · Sett: 999
  • WP_000319e.jpg
    83 KB · Sett: 1.050
Veldig fint oppsett!

Og veldig kjekt at du legger ut link til utstyret du har kjøpt. Det er god hjelp for oss som er på jakt etter nytt utstyr.  :skitbra:
 
Hei.

Jeg bestilt et slik burco element, men nå er jeg litt usikker på hvor ledningen skal gå. Kan du forteller meg hvordan du gjorde det?

Endre
 
Hei
Jeg har lagt med et par bilder som viser hvordan jeg koblet elementene. Det har vært noen diskusjoner om disse inneholder en termostat. Jeg har brukt et tangampermeter men ser ingen utkobling av last ved koking.

Jeg har koblet elementene som på tegningen. De er skjøtet med Wago klemmer i en koblingsboks fra Clas Ohlson. For og feste boksen har jeg laget en plate som er lagt mellom den tykke gummipakningen og mutteren som følger med varmeelementet. I platen er det satt inn skruer som fester koblingsboksen. Hullet i koblingsboksen er såpass trang at denne klemmer helt tett mot varmeelementet.

For å støtte opp gryta har jeg laget en avstandskloss i tre. (Enkelt og greit :) )

Håper dette hjelper

Mvh

Dan Ove
 

Vedlegg

  • Kobling.png
    Kobling.png
    1,9 MB · Sett: 504
Tilbake
Topp