Første brygg på GF - Problemer med å oppnå 100 grader mm.

Niks... irriterende, spes. med ein ipa med masse humle. Ingen timer starter og dermed ingen varsel ved humle tilsetting.
 
Jeg tror det har med atmosfærisk trykk å gjøre. Hvis du ikke kommer opp i 100 grader, så still inn Grainfather Connect til en lavere temperatur for kokepunktet.

Fra FAQ for GF:
"My boil temperature is not 100ºC/212°F, how do I change it to suit my area?

A custom boil temperature can be enabled in the menu under settings (called Custom Boil Temperature). Once enabled simply enter your boil temperature."
 
Skjønner hva du meiner, men har prøvd med lokket på og det koker over, men fortsatt kunn 99 grader. Skal teste justeringen i oppsettet.
 
Vel, det er mange veier til godt øl, og hva man velger å automatisere og hva man lar forbli manuelt er vel personlige valg. :)
 
Enig med deg.. har brygga vel 3 år på bb30, kjøpte ein gf. og tenkte det skulle vera et steg opp, men er ikkje alltid like sikker.
 
Jeg synes vel styrken med Grainfather Connect er automatiseringen av meskefasen og den relativt enkle skyllingen. Kokingen kunne jeg gjort på hva som helst så lenge det koker.
 
Eg og synstest at meskingen og automatiseringen der fungerer veldig bra. Irriterer meg litt at den er veldig treig på oppvarming. Bb30 var mykje raskere på der. Sikkert kraftigere varme element.
 
Det burde gå an å justere ned «target temp» når man står der og innser at det koker på 98 eller 99 grader, slik at man tvinger koketiden til å starte. Nesten litt rart om det ikke går.

Jeg forsøkte som nevnt å sette ny custom boil temp mens programmet var i gang. Det pep i connect boksen sim kvittering på endringen, men target forble 100.

Tror jeg skal prøve en Mail til GF om dette. Selvsagt klarer man seg med annen timer, men man vet jo ikke sikkert om den vil nå 100 før det har gått noen min. Dessuten liker jeg ting som virker .
 
Gjør det i appen ved å velge Skip to stage, velg Boil, og så Start boil timer.

Fant ikke noe «start boil timer» i appen. Den var allerede på boil i appen, men er det en egen knapp for å starte timeren er jo problemet løst . Da gjenstår bare å finne den.
 
Forstår ikke helt denne forventningen hos mange om at en såkalt automatisk bryggemaskin skal fjerne all oppmerksomhet og oppfølging fra bryggeren..? [emoji848]
Brygger selv på BBA 60, men har innsett at jeg like gjerne kunne hatt en gryte på krabbekoker...
Jeg snur omtrent aldri ryggen til utstyret mitt, og ville som en selvfølgelighet passet på tidspunkter for humle og annet selv - uansett hvilke alarmer jeg får fra gryta...

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Klart det... men det er ein funksjon som ikkje fungerer, det er dermed litt irriterende. Har som sagt 115 brygg på bb30, så er bruker jo å ha egen timer på.
 
STC-200 boksen på min GF har fungert upåklagelig i noen og seksti batcher. Tror ikke jeg skal oppgradere til Connect.
 
Gf’ en funker greitt alikevel, men det er tross alt ei maskin til nesten 9 000 så timeren burde jo fungert.
 
er ikke bare proben som ikke er helt på plass da? kan sitte noe løst disse.
og har brygget på min gf i 1.5 år uten noen som helst problemer med å nå 100 grader. og man kan som sagt tidligere i denne tråden velge å starte de forskjellige trinnene (og da også koketid) manuelt, og også velge at den skal gå rett til kok/100° mens du skyller (bare hoppe over/kvittere som utført første steg/98°).
 
Hva om man koker når det er skikkelig høytrykk? Da skal det jo begynne å koke på over 100°. Max på GF er vel 100°.
 
er ikke bare proben som ikke er helt på plass da? kan sitte noe løst disse.
og har brygget på min gf i 1.5 år uten noen som helst problemer med å nå 100 grader. og man kan som sagt tidligere i denne tråden velge å starte de forskjellige trinnene (og da også koketid) manuelt, og også velge at den skal gå rett til kok/100° mens du skyller (bare hoppe over/kvittere som utført første steg/98°).

Proben er trykket godt inn. Tipper det var lavt trykk som gjorde det. Får bare forsøke å finne knappen for å tvangsstarte koketimeren i appen hvis det skjer igjen. Men det er likevel rart at ikke andre har hatt samme «problem» med såpass mange maskiner ute.
 
Jeg har sliti litt med en GF connect jeg har brygga litt på at den ikke koker like bra som den gamle grynfaren jeg vanligvis bruker. Markant dårligere avdamping og mindre futt i kok. Den nye står på omtrent 0 meter, den andre på omtrent 150 meter. Kan det være at den nye burde få et tupp i ræva og forsøke å komme opp i 101 grader?
 
Tilbake
Topp