Første brygg.

Midgard_Brygghus

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen. Satt mitt første brygg ( ferdigsett ) , det sto bak på etiketten at dette skulle gjære i 4-8 dager , da skulle jeg måle den til stabilt under 1014. Etter 8 dager er den 1020. Det står og gjærer mellom 18-20gr. Er det bare og vente noen dager til eller er det noe jeg kan gjøre ? forøvrig et St Peters IPA.

Tips tas imot med stor takk.

Du kan sette den litt varmere og la den stå en liten uke til. Om den skal tørrhumles kan du gjøre det om et par dager. :)

Ikke heng deg for mye opp i hva etiketten/oppskriften sier er forventet OG. Når du måler samme OG med et par dagers mellomrom, er den gjæret ferdig. Uansett er det en nokså standard anbefaling å la det stå iallfall 14 dager før flasking.

Satt selv et slikt ekstraktsett, og det tok nærmere 18 dager før FG var nådd. Men jeg brukte noe gjærslurry fra wlp007.

Hvis du har noe humlepellets liggende, ville jeg vurdert å tørrhumle. Det pulveret som følger med er ikke top notch.

får prøve å skru opp tempen litt og få tak i noe tørrhumle , så tilsette dette om noen dager , går nok bra til slutt dette :) får måle FG om noen dager og se om det er forandring

Tilbake
Topp