Første brygg

Hei!
Helt ny på forumet og ny i ølbrygging. Jeg har brygget et ferdig all-grain sett type IPA. Jeg har aldri før gjort dette, men sett andre har gjort det.

Det har nå stått 4 dager og gjæret da jeg tenkte å måle SG. Den viste ca 1.010. Temperert og kalibrert.

Ølet skal i følge oppskriften ha en FG på 1.017. Jeg fikk ikke målt OG før jeg satt det til gjæring (jeg vet dette er noe jeg burde gjort). Jeg har lest en del og forstått at dersom dette fortsetter å gjære 8-10 dager, vil jeg sitte igjen med en enda lavere FG enn 1.017 dersom det fortsetter å gjære. Stemmer dette? I tilfelle hva skyldes dette? Burde ikke ølet mitt hatt en høyere SG enn forventet FG?
 
Noen ganger skjer det uforutsette ting :) Typisk når du får en lav FG er det en kombinasjon av flere ting:
1) Du har mesket på en lavere temperatur enn oppskriften. Da får du mer gjærbart sukker.
2) Du har fått en del lavere OG enn oppskriften. Da vil du også normalt få en lavere FG. Dette kan skyldes at du har hatt mer vann enn oppskriften tilsier, eller at du har hatt dårlig meskeeffektivitet (du får ut mindre sukker av malten enn det oppskriften tar høyde for).
3) En kombinasjon av de over.

+ sikkert noen fler årsaker som andre sikkert kommer på :)

Det blir helt sikkert en grei øl likevel :):beercheers:
 
Hei!
Helt ny på forumet og ny i ølbrygging. Jeg har brygget et ferdig all-grain sett type IPA. Jeg har aldri før gjort dette, men sett andre har gjort det.

Det har nå stått 4 dager og gjæret da jeg tenkte å måle SG. Den viste ca 1.010. Temperert og kalibrert.

Ølet skal i følge oppskriften ha en FG på 1.017. Jeg fikk ikke målt OG før jeg satt det til gjæring (jeg vet dette er noe jeg burde gjort). Jeg har lest en del og forstått at dersom dette fortsetter å gjære 8-10 dager, vil jeg sitte igjen med en enda lavere FG enn 1.017 dersom det fortsetter å gjære. Stemmer dette? I tilfelle hva skyldes dette? Burde ikke ølet mitt hatt en høyere SG enn forventet FG?
Du har allerede en lavere SG enn forventet FG, og den går ikke opp, så 1,017 er et tilbakelagt kapittel for det ølet der. Forventet FG er nettopp det, forventet. Det avhenger av flere variabler, blant annet maltsammensetning, gjær og mesketemperatur. Malt og gjær fikk du vel i settet, men om du har meska på lavere temperatur enn det oppskrifta sier vil du få lavere FG. Infeksjon vil også gi deg lavere FG, men det pleier å ta lengre tid, så det er nok ikke det som har skjedd her. Lavere FG betyr tørrere øl og mer alkohol, så det er ikke nødvendigvis noen krise. Hvis ølet blir godt er alt vel.
 
1010 er en helt normal FG i mange øl. Årsaken til at du kom lavere enn forventet er godt angitt over. Antagelig stod det at du skal la den gjære i 14 dager, så bare la den stå å gjøre seg ferdig. Du har fått alkoholen på plass. Nå må den bare få aroma og smak på plass også.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Neste brygg bør du kjøpe deg et rimelig thermometer som du kan måle temperaturen i malten med. Anbefaler det nye inkbird instant read thermometeret som du får kjøpt enten hos Brewshop eller Ølbrygging. Husk at hvis meskevannet ditt har 65C i det du tilsetter malten, så vil den temperaturen synke betydelig når malten røres inn. Kanskje ned mot 58 grader. Ta høyde for varmetapet, og bruk en strike water calculator. Brewers friend er gratis og greit. En typisk begynnerfeil er å bruke en bryggemaskin og kun lese av temperaturen i displayet, den måler bare vørteren i bunn, tett ved siden av varmeelementet. Det blir aldri riktig i forhold til hva temperaturen er i mesken din i maltrøret. Ved kaldere mesking, er det i hovedsak to ting som blir konsekvensen. Mer gjærbar vørter, og lenger tid for full konvertering av stivelse.
 
... En typisk begynnerfeil er å bruke en bryggemaskin og kun lese av temperaturen i displayet, den måler bare vørteren i bunn, tett ved siden av varmeelementet. Det blir aldri riktig i forhold til hva temperaturen er i mesken din i maltrøret...

Uenig medndeg der. Meskemaskin er nok det som gir mest stabil tempratur i meskeprosessen. De har pumpe som sirkulerer vørten hele tiden. I enhver mesk vil varmt vann stige og kaldt vann synke. Uten sirkulasjonapumpe må du røre hyppig for å få samme effekt som en sirkulasjonspumpe. Det gir et stort varmetap. Jeg brygger både 20 liters og 200 liters batcher og meskemaskin gir absolutt best stabilitet.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Uenig medndeg der. Meskemaskin er nok det som gir mest stabil tempratur i meskeprosessen. De har pumpe som sirkulerer vørten hele tiden. I enhver mesk vil varmt vann stige og kaldt vann synke. Uten sirkulasjonapumpe må du røre hyppig for å få samme effekt som en sirkulasjonspumpe. Det gir et stort varmetap. Jeg brygger både 20 liters og 200 liters batcher og meskemaskin gir absolutt best stabilitet.

Da får vi enes om å være uenige :) Jeg mesker heller inn med en strike temp som er 4-6 grader over target, og treffer mesketemperaturen således. Med lokk og isolasjon rundt kjelen kan jeg da når sakkarifiseringen er ferdig bruke pumpa til det den er ment til - vorlauf og klarning av vørter før skylling. Det er en annen kjepphest jeg har, nemlig bruk av pumpa til overivrig sirkulering før stivelsen er konvertert og vørteren har lav nok viskositet til å renne gjennom maltsenga uten at den blir for kompakt.
 
Sist redigert:
Uenig medndeg der. Meskemaskin er nok det som gir mest stabil tempratur i meskeprosessen. De har pumpe som sirkulerer vørten hele tiden. I enhver mesk vil varmt vann stige og kaldt vann synke. Uten sirkulasjonapumpe må du røre hyppig for å få samme effekt som en sirkulasjonspumpe. Det gir et stort varmetap. Jeg brygger både 20 liters og 200 liters batcher og meskemaskin gir absolutt best stabilitet.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Hmm.. Dette er jeg både litt enig og enig i. Sensoren sitter i bunn, ved varmeelementene, den vil lese av temperaturen der. I en sirkulerende bryggemaskin så vil vel ikke så mye varmt stige til topps, siden det blir dratt ut av bunn.. Da jeg kjørte herms så kunne jeg måle så og si samme temperatur i bunn, som i toppen. Det tror jeg ikke går med en bryggemaskin. Uansett har det ikke noe å si. For med en bryggemaskin så setter man den til temp, som blir lest av på det varmeste området, så man må bare justere ut fra resultatet man får.

Uansett, hvis man føler oppskrift og "MÅ" meske på xx grader, så tja, hvordan ble temperaturen avlest hos den som skrev oppskriften? Og i hvilket system? Man må bare finne ut av hva som funker best hos en selv.
 
Jeg startet med 4-5 grader over mesketemp og justerte meg inn etter 10-15 min. Jeg brukte også 2 termometer i tillegg til den på maskinen med marginale forskjeller. Men det var stor forskjell på topp og bunn på mesken, kanskje 4-5 grader. Lå derfor omtrent 2-3 grader under på topp og 2-3 grader over på bunn og rørte jevnlig rundt.
 
Jeg startet med 4-5 grader over mesketemp og justerte meg inn etter 10-15 min. Jeg brukte også 2 termometer i tillegg til den på maskinen med marginale forskjeller. Men det var stor forskjell på topp og bunn på mesken, kanskje 4-5 grader. Lå derfor omtrent 2-3 grader under på topp og 2-3 grader over på bunn og rørte jevnlig rundt.
Skyllingen var pinlig presis oppskriften i temperatur, men merket etterpå at jeg manglet 2 liter på kokemengde, så etterfylte 2 liter med rent vann rett i koket. Var det dumt?
 
Men det var stor forskjell på topp og bunn på mesken, kanskje 4-5 grader. Lå derfor omtrent 2-3 grader under på topp og 2-3 grader over på bunn og rørte jevnlig rundt.
Neste gang så rører du til tempen er jevn, så kler du på kjelen din med noe isolasjon. Bare en gammel hettejakke til å dra rundt og legge hetta over hjelper på å holde varmetapet nede. Liggeunderlag og gorillateip var min isolasjon i titalls brygg før jeg fikk neoprenkappe. Og ha på lokket; det er som med folk om vinteren. Gjennom hodet taper man mye varme om ikke lua er på. Har du på varme under maltrøret kan det og være uheldig i den form at du kan svi bunnen i kjelen. Særlig hvis du har mer enn litt hvete/rug i maltblandingen. Med min gamle BB30A og BB60A skrua jeg ned varmen til maks 20-30% under mesk for å unngå dette.

Skyllingen var pinlig presis oppskriften i temperatur, men merket etterpå at jeg manglet 2 liter på kokemengde, så etterfylte 2 liter med rent vann rett i koket. Var det dumt?
Det er umulig å si i og med at du ikke målte OG'en din før kok.
 
Kjapt spørsmål til. Da jeg skulle tappe til å måle i dag, tappet jeg fra kran på gjæringskaret. Har lest på forumet her at det skal gå greit. Etter dette er det selvsagt helt dødt i gjæringslåsen da mye av trykket gikk ut når jeg tappet. Skal jeg foreta meg noe for å få litt puff i gjæringslåsen igjen? Sette det varmere? Eller bare slappe av?
 
Kjapt spørsmål til. Da jeg skulle tappe til å måle i dag, tappet jeg fra kran på gjæringskaret. Har lest på forumet her at det skal gå greit. Etter dette er det selvsagt helt dødt i gjæringslåsen da mye av trykket gikk ut når jeg tappet. Skal jeg foreta meg noe for å få litt puff i gjæringslåsen igjen? Sette det varmere? Eller bare slappe av?
Det siste. Slapp av :)
 
Kjapt spørsmål til. Da jeg skulle tappe til å måle i dag, tappet jeg fra kran på gjæringskaret. Har lest på forumet her at det skal gå greit. Etter dette er det selvsagt helt dødt i gjæringslåsen da mye av trykket gikk ut når jeg tappet. Skal jeg foreta meg noe for å få litt puff i gjæringslåsen igjen? Sette det varmere? Eller bare slappe av?
Om du ikke gjorde det, så kan du alltids spraye litt starsan inn i kranen, sånn utenom det er det jo klassikeren som gjelder RDWHAHB :)
 
Tilbake
Topp