Første forsøk på Saison

Tenkte å ikke blande inn for mye dilldall, for å se hva denne gjæren gjør. Og evt spe på "mangler" neste gang.

Batch Size (fermenter): 33,00 l  
Bottling Volume: 30,00 l
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 6,9 EBC
Estimated IBU: 30,1 IBUs

Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
7,40 kg               Pilsner (2 Row) Ger (2,0 EBC)            Grain         1        79,1 %        
0,75 kg               Wheat Malt, Ger (5,1 EBC)                Grain         2        8,0 %        
0,60 kg               Munich Malt - 10L (17,7 EBC)             Grain         3        6,4 %        
0,60 kg               Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)         Sugar         4        6,4 %        
45,00 g               Hallertauer [4,80 %] - Boil 90,0 min     Hop           5        15,5 IBUs    
75,00 g               Hallertauer [4,80 %] - Boil 20,0 min     Hop           6        14,6 IBUs    
65,00 g               Hallertauer [4,80 %] - Boil 0,0 min      Hop           7        0,0 IBUs      
1,0 pkg               Belgian Saison I Ale (White Labs #WLP565 Yeast         8        -            

Tenkte å meske på 64C i 90 minutter og gjære veldig høyt.

Ser meget bra ut, men jeg ville ventet med å hive oppi bitterhumlen til 60 minutter. Ingen grunn til å koke den i 90.

Kjoygard skrev:
Ser meget bra ut, men jeg ville ventet med å hive oppi bitterhumlen til 60 minutter. Ingen grunn til å koke den i 90.

Er det noen forskjell? Tenkte å slippe unna med å bruke mindre. Men tanken om FWH slo meg og.

FWH kunne faktisk vært noe å prøvd i en Saison. Vi har forsøkt det på en IPA nylig og den ble rund og fin.

Har alltid hørt at man kun skal koke humle i 60 minutter, fordi man ikke får noe særlig mer ut av den om man koker den lenger. Men med erfaringen fra FWH, så kan det være at den sannheten står for fall? Prøv og se hvordan det går.

Ifølge BS så var det bare 1 IBU forskjell på 60 og 90 minutter. 1.5 IBU mer med FWH ifht 90 min.

Men nå brukes ikke FWH egentlig fordi det gir økt bitterhet, men snarere fordi det gir en rundere bitterhet. Ølet oppleves renere og mindre bittert, selv om det faktiske takket for IBU vil være høyere. Koking i 90 min. Kan gi en harskere bitterhet enn om man kokerbi 60 min. Men man kan til en viss grad justere for dette med mengden humle man bruker.

First Wort Hop. Altså humletilsetning som tilsettes til den første vørteren som tappes av når man begynner med skyllingen.

Gahr skrev:
Men nå brukes ikke FWH egentlig fordi det gir økt bitterhet, men snarere fordi det gir en rundere bitterhet. Ølet oppleves renere og mindre bittert, selv om det faktiske takket for IBU vil være høyere. Koking i 90 min. Kan gi en harskere bitterhet enn om man kokerbi 60 min. Men man kan til en viss grad justere for dette med mengden humle man bruker.

90 minutter koketid på humle gir en harskere bitterhet enn 60, men det gjør ikke FWH, som ligger i lengre?

Miguel skrev:
Gahr skrev:

90 minutter koketid på humle gir en harskere bitterhet enn 60, men det gjør ikke FWH, som ligger i lengre?

Nei, det er det som er det artige med det. Den lange kontakttiden tidig, hvor vørteren har en høyere pH enn under kokingen, bidrar til at den opplevde bitterheten endrer seg. Flere aromastoffer forsvinner ut av vørteren, og resultatet er en rundere, mer smooth bitterhet. Jeg pleier å bruke det i lagerøl, blant annet. FWH var nettopp oppe i en annen tråd på formuet mener jeg. Her er en link til noen tester som er gjort med FWH: http://www.franklinbrew.org/wp/?page_id=152

Gahr skrev:
Miguel skrev:
Gahr skrev:

Nei, det er det som er det artige med det. Den lange kontakttiden tidig, hvor vørteren har en høyere pH enn under kokingen, bidrar til at den opplevde bitterheten endrer seg. Flere aromastoffer forsvinner ut av vørteren, og resultatet er en rundere, mer smooth bitterhet. Jeg pleier å bruke det i lagerøl, blant annet. FWH var nettopp oppe i en annen tråd på formuet mener jeg. Her er en link til noen tester som er gjort med FWH: http://www.franklinbrew.org/wp/?page_id=152

Ah. Takk for svar. PH blir det neste jeg må begynne å lese på. Har jo ph meter men ingen egnet løsning å oppbevare probene i. Kanskje derfor den viser feil i to forskjellige buffere.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Denne står nå og gjærer på 30C. Kan bli spennende. Bommet totalt på OG da vi snudde ryggen til og fikk ikke med oss at 10 liter backup-skyllevann ble med.

Kanskje "låne" tråden din litt, hvis det går greit?

Tenker også å forsøke på min første Saison etter de 2 neste bryggene mine. Dette blir da første gang jeg "setter opp" oppskriften min selv, i steden for å kjøpe ferdige sett med knust malt\humle\gjær.
Er rimelig grønn på hva de forskjellige humlene gjør smaker osv når de er tilsatt på forskjellige tider.

Tenkte derfor Saison var ett godt grunnlag å eksprimentere med en og en type humle, så jeg får smakt litt på forskjeller osv. Går dette ann?

8,00 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 1 94,1 %
0,50 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 2 5,9 %
50,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,95 %] - Boil 60,0 min Hop 3 21,6 IBUs
35,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 15,0 min Hop 4 6,3 IBUs
15,00 g East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil 0,0 min Hop 5 0,0 IBUs
2,0 pkg Belle Saison (Danstar #) Yeast 6

Mesk 90 min på 64 grader.
Kok 90 min.

Estimated OG : 1,063
Estimated Color : 7,8 EBC
Estimated IBU : 27,9

30l batch :)

Noen innspill?

Min var jo også en type humle og ble riktig så fin, syntes først jeg fikk noe fusel men merker ikke det lengre, men det var jo gjæringa mi som hadde værtårsaken.

Saison er jo en veldig gjær-drevet øl har jeg funnet ut, man kan jo blande i litt krydderier men det trengs vel ikke skal man ha en sommerøl.

Hva med litt hvete for sommerens skyld? :)

Kan for øvrig anbefale Danstars Belle Saison tørrgjær, tok min saison ned fra 1.078 til 1.003 på to uker. Klokket inn på sinnsvake 9,9%, men er likevel svært så lettdrukket. Smaken var også fin og krydderaktig, med litt hint av eple. Skummelt, dette her...

Kjoygard skrev:
Kan for øvrig anbefale Danstars Belle Saison tørrgjær, tok min saison ned fra 1.078 til 1.003 på to uker. Klokket inn på sinnsvake 9,9%, men er likevel svært så lettdrukket. Smaken var også fin og krydderaktig, med litt hint av eple. Skummelt, dette her...

Det var en skamsterk saison!

Miguel skrev:
Min var jo også en type humle og ble riktig så fin, syntes først jeg fikk noe fusel men merker ikke det lengre, men det var jo gjæringa mi som hadde værtårsaken.

Saison er jo en veldig gjær-drevet øl har jeg funnet ut, man kan jo blande i litt krydderier men det trengs vel ikke skal man ha en sommerøl.

Hva med litt hvete for sommerens skyld? :)

Godt å høre :)

I første omgang tenker jeg og holde det så enkelt som mulig, med bare pilsnermalt og en humle. Da kan jeg også "trene" meg selv til forskjellige nyanser, forhåpentligvis :D
Så er det jo bare å starte eksprimenteringen neste gang, først bytte ut humle, så legge til hvete osv :)

Kjoygard skrev:

Har lest en del bra om den :) Har frykten for våt-gjær enda, så glad det finnes en tørrgjær tilgjengelig her :D
9,9% var friskt!

Tilbake
Topp