Første gangs all-grain

Da er første runde med allgrain vørtertilvirkning unnagjort, på en noe modifisert BB30

Endte med en effektivitet på 75%, noe som resulterte i en litt for høy OG. Kunne jeg bare tilsatt kokt vann for å senke denne?
Videre var vannspeilet ett godt stykke over mesken, og mesken kjentes veldig løs ut. Er dette normalt? sirkulerte med pumpe under hele mesketiden.
Under kok la jeg merke til at det la seg mye humle langs kanten av BB30'en, over vannspeilet, vil dette påvirke smaken mye? forsøkte å skrape det ned i vørteren igjen.

Når jeg skulle tappe av fikk jeg med abnormt mye humle, vørteren var nesten grønn, silte så godt jeg kunne med en finmasket (sterilisert) kjøkkensil. Har lest dette legger seg på bunn av gjæringskaret. Er humleposer eneste mulighet for å unngå så store mengde? Rørte godt flere ganger (samme vei) for å lage en whirpool. Når jeg kom til bunn så jeg det var et TYKT lag humle der.


Vel vel, takk til dette forumet for at jeg tok steget til allgrain!:)
 
Fikk også mye humle med i tappen. Ølet var dog det beste jeg har smakt så jeg antar at om det kommer noe humle med så er det bare å drite i det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ved å whirpoole vørteren mens; og etter kjøling så samler du mesteparten av humlen i senter av pannebunn, greit å la det stå og settle seg litt(10-20min) etter ein stopper whirpoolingen. Ein kan og bruke hopstopper filter, humleposer eller lignandes. Uansett skader det ikkje med litt humle i gjæringsdunken, det legger seg fint på bunn. Skal det gjæres lenge bør ein kanskje stikke om til nytt gjærkar visst det er mykje humle med.
 
Tilbake
Topp