Jeg satt min første gjærstarter for to dager siden med to rør WLP029, 1,7l vann og 170g spraymalt. Den har stått og gått på magnetrører hele tiden.
Hvordan kan jeg se at prosessen har startet? Det har ikke vært noe tegn til skum e.l.
Det blir veldig lite skum med magnetrører, har den stått to dager er den nok ferdig. Ser den litt kaffe latte ut i fargen? Det er et godt tegn i så fall.
Når du kjører på med magnetrører hele tiden, vil du kanskje ikke se så mye action. De fleste startere er ferdig utgjæret etter 18-24 timer. Stopp den, og se om gjæra feller ut og legger seg på bunn.
Kan du ikke bare stoppe røreren? Da burde du raskt se om det boble litt i den. Så kan du starte den med en gang etterpå. Bare pass på å stanse og starte den forsiktig så ikke rørepinnen forsvinner ut i kanten (jeg har en sterk neodymium-magnet som jeg kan bruke til å posisjonere pinnen med).
Bunnen på kolben er endel bredere enn et rør gjær. Ser helt normalt ut.
Starteren er ferdig når de små boblene har sluttet å rase oppover kolben.
Fersk og fin gjær!
Et tips jeg har fått er å la gjærstarteren stå et døgn, så sette den i kjøleskapet. Da legger gjæren seg på bunn og du kan helle av all "ølen" på toppen. Da slipper du å ha med den i vørteren. Må la den stå i romtemp noen timer før du brukerden selvsagt
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.