Første konsentrat brygg klart for flasking?

Hei

Jeg og en kompis tenkte vi skulle begynne å brygge øl.
Vi begynte med et st.peters IPA sett fra europris.

Når vi skulle holdt på med dette leste jeg feil i instruksjonene og fyldte på et par liter ekstra vann.

Nå har bryget stått i gjæringskaret i 10 dager, det slutta å lage lyd i gjærlåsen igår. Planen er å flaske i morgen.

Vi smakte på brygget i går, smakte og luktet øl, har tro på at det kan bli ok dette etter en stund på flaske.

Er det slik at mer vann gjør ikke aent enn å endre smak sål enge sukkernivået er ok?

Målte 1010 på hydrometeret i går, virker det ok?
Hadde ikke hydrometer ved bryggestart så fikk ikke målt da.

Hvis vi om et par uker kunne tenkt oss mer smak, kan vi da ha oppi humle direkte i flaskene for eksempel.

Mål med hydromeret igjen tre dager på rad. Om det ikke endrer seg, er det klart for å flaskes.
Vann *host* "vanner ut" ølet (mindre sukker, mindre kropp, mindre ABV).

Vil ikke anbefale å ha humle rett på flaskene - det kan bli merkelige greier.

Blir evt. på et par godt merkede flasker, ellers blir det nok tappet direkte fra gjæringskaret. Blir brukt sukkerbiter til karboneing for enkelhets skyld og Coopers 0,5l plast flasker.

Er vel bare å prøve seg fram.

Vær forsiktig med karbonering, skummelt å bruke for mye sukker.
Vil heller ikke anbefale sukkerbiter, da disse høyst sannsynlig ikke er rene nok. Lag sukkerlake, eller bruk karboneringsdrops!

Karbonering med sukkerbiter går helt fint, har selv gjort det på mange batcher uten noe problem.
Eneste jeg la merke til var at karboneringen tok lengre tid. Tror en sukkerbit er ca 4 gram, så en per 0,5l flaske gir ganske kraftig karbonering, brukte selv 1/2 per flaske og syntes det ble litt i minste laget. St.peters var min første øl også, ble ganske grei smak, men har i ettertid lært at jeg skulle ha byttet ut gjæren. Lykke til med karrieren som ølbrygger

Kontrollerte sukkerbitene på vekt så det skal bli ganske ok. kjørte litt mer på 0,5 flaskene kontra 1 liter flaskene. Så får vi se hva som blir best. smakt ok uten kullsyre så regner med det blir bra med kullsyre. Skal rapportere tilbake ved testing.

Greidde ikke å vente måtte smaåke i kveld.

hmm trenger mer kullsyre det er klart mn etter bare 3-4 dager kan jeg vel ikke forvente så mye. Eller hva
Smaken var god den, ganske kraftig i forhold til hansa ipa'en jeg sammenliknet med og mye mindre søt. skikkelig nedkjølt med noe mer kullsyre vil det nok bli bra dette.
Hvor lenge skal/bør dette stå på flaske varmt (20++ grader) før det settes kjøligere?

Er ikke så bereist i Øl verdenen ennå så driver å plukker med meg div fra butikker. Er det noe jeg bør smake av Øl som går an å få kjøpt i daglivarebutikken. Driver å prøver diverse fra Lervig for tiden.

Slo sammen og satte til gjæring et geordi lager ekstrakt sett i dag, vi får se hvordan det blir.

Jeg startet med et startsett fra Europris der det fulgte med en Geordi lager. Jeg fulgte det som sto i lokket. 2 dager i stuetemp og 2 uker i kjellern. Det ble bra med karbon og bra smak. Lageren kommer jeg nok til å lage igjen. Ellers har jeg en "mexican" sirup stående til gjæring nå. Flere liker corona på sommern så jeg tenkte det var en god ide. Ellers har jeg 2 kasser med en dark mild stående til lagring nå. Minner om Kilkenny, men for lite skum ennå. Tenker kanskje det blir en god juleøl. Har blitt litt hekta selv, og holder foreløpig på med sirup. Skal gå på ølbryggekurs i mai og håper å lære meg mer om malt og koking. Må kjøpe 30 liters kjele føler jeg snart. Ellers ønsker jeg lykke til med lageren og håper ipa'en også blir bra.

Vel brygge kompisen min smakte på IPA'en nå i helgen, eneste han kunne finne som ikke var helt topp. Er at det var en liten gjærsmak. Nå hadde øllet stått på flaske i bare 8-9 dager så det kan godt hende det trenger mer modning. Er det noe vi kan gjøre for å ta knekken på gjærsmaken eller går det seg til med tiden?

Ellers tror jeg øllet sålangt er som det skal være, men vi hadde trodd det var et lysere enn det var. Betyr lite, egentlig for drikkes skal det uansett.

Gøy å se utviklingen av kullsyre, testet øllet bare etter noen dager på flaske, da var det flatt, men nå virket det bra.

St Peter IPA fra Europris var også mitt første brygg! Brygget denne flere ganger! I ettertid tenker jeg at det ville vært lurt å bruke annen gjær, og kanskje tørrhumle litt også for å få frem den herlige humlearomaen. Man lærer nye ting hver gang man brygger. Lykke til med bryggingen din :)

Høres bra ut det om gjærsmaken. Var inne på tanken om tørrhumling og annen gjær, men ville se hvordan det ble uten none triks.

Vil bare melde om at vi hadde en test av St. peters ipa i går og er i utgangspungtet meget fornøyd. Neste gang blir det mer humle.

Er ikke så ille øllet vårt, ble drukket 4-5 l av det på to mann.

Sist redigert:
Tilbake
Topp