første øl på fat

Jeg skal tappe mine første 4 fat i morra og lurte på om noen kan svare på dette med CO2 trykk.
Hva skal jeg trykksette med når jeg skal koble fra Co2 flaska etter trykksetting ?
Skal jeg bruke trykk etter skjema (ca.0,8 bar) eller bør jeg trykksette bare litt (0,2 bar) for så å karbonere senere med tilkoblet Co2?
 
Kjør på med trykk 0,8. Trekk to, tre ganger i sikkerhetsventilen for å skylle ut luft og la det stå på 0,8. Dusj gjerne over åpning med Starsan for å være sikker på at det tetter helt. Om du vil ha ølet karbonert raskere kjører du opp trykket i en periode/ruller fatet/lagrer kjøligere.
Lykke til!
 
Jeg har ett spørsmål som jeg kan ta i denne tråden:

Dersom man karbonerer med x bar trykk på x grader, hvor lang tid tar det for å få ølet karbonert?
 
bas skrev:
Kjør på med trykk 0,8. Trekk to, tre ganger i sikkerhetsventilen for å skylle ut luft og la det stå på 0,8. Dusj gjerne over åpning med Starsan for å være sikker på at det tetter helt. Om du vil ha ølet karbonert raskere kjører du opp trykket i en periode/ruller fatet/lagrer kjøligere.
Lykke til!
Takk for hurtig svar , fatene ser fine ut forresten. En annen ting jeg tenkte på..var det slik at du brukte trykkluft i stede for Co2 når du desinfiserer med starsan og kjører gjennom ut ventilene ?  ( det vil vel spare mye Co2 )
 
Aleksander_B skrev:
Jeg har ett spørsmål som jeg kan ta i denne tråden:

Dersom man karbonerer med x bar trykk på x grader, hvor lang tid tar det for å få ølet karbonert?

Hvis x bar trykk er det du faktisk vil ha i ølet, og ikke høyt trykk for å karbonere kjapt så tar det ca 1.5-2 uker.
 
Er det bare meg som setter det nytappede ølet under "sånn passelig trykk" i ca. 3-4 dager og begynner storkonsumet når det er "sånn passelig karbonert"?
 
Erlendso skrev:
Er det bare meg som setter det nytappede ølet under "sånn passelig trykk" i ca. 3-4 dager og begynner storkonsumet når det er "sånn passelig karbonert"?

Ja ;D
 
Er det bare meg som setter på 3 bars overtrykk, snur fatet og rister som et ¤%# helt til jeg tror at det kanskje er sånn passe karbonert? Og nyter ølet allerede på vei opp fra garasjen?
 
Uansett om jeg karbonerer med sukker eller tvangskarbonerer med Co2 setter jeg bestandig 3,5 bars trykk på fatet først for å sikre meg at pakningene er på plass. Dette fant jeg ut etter at min første 6 Kg Co2 flaske var lekket ut...
Fatene tåler fint trykket, min bror bruker et slikt Cornelius fat med motorrens og fyller fatet med en vanlig kompressor som gir 8-10 bars trykk.
 
Jeg satt mitt første fat med 1 bar i uke, men det er jo vanskelig å la være å røre, så hvorfor ikke bare kjøre på med tvangskarbonering? :)

Sett regulatoren på 2 bar, legg fatet ned, og vugg på fatet mens co2-ventilen er øverst og vugg inntill det roer seg med påfyllingen (rundt 10-15 minutter).

Så setter du fatet kaldt, og i løpet av noen timer har du drikkeklart øl (selv om det ikke er klarnet naturligvis). Co2-nivået er helt perfekt slik etter min smak, omtrent som vanlig butikkpils.

Sjekk ut denne: http://www.youtube.com/watch?v=S1dwBC-gKc8

:godtoel:
 
Tilbake
Topp