Første oppskrift med extrakt

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Har brygget en Pale Ale fra ølsett som står å ettergjærer på flasker nå. Tenkte jeg skulle starte på et nytt brygg fra ekstrakt mens jeg venter.
Forsøkt meg på å sette opp en oppskrift med BeerTools. Det jeg er ute etter er en lys lettdrikkelig øl som skal være klar til de forhåpentligvis mange dagene i parken i mai.

Da min største gryte er på ca 12 liter har jeg tenkt og koke ca 10 liter vørter og tilsette vann i gjæringskarret. Skal settes på loftet hvor temperaturen varierer mellom 18 - 21 grader.

Første gang jeg prøver meg på å sette opp en oppskrift så kom gjerne med inspill  :biersmile:

--------------------------
Park Ale
6-B Blonde Ale
Author: Fredrik J
Date: 03.04.2011

Size: 25,0 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 171,0 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,051 (1,038 - 1,054)
Terminal Gravity: 1,013 (1,008 - 1,013)
Color: 6,01 (3,0 - 6,0)
Alcohol: 5,05% (3,8% - 5,5%)
Bitterness: 20,3 (15,0 - 28,0)

Ingredients:
3000,0 g Liquid Light Extract
1000 g Dry Light
250 g Carahell®
125,0 mL WYeast 1272 American Ale II
25,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 60 min
25,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 15 min

----------------------------------

Spørs hva du er ute etter. Er det en amerikansk pale ale (APA) så hadde jeg ville brukt mye mer aroma- og smakshumle. Den eine gangen jeg brygga APA brukte jeg ca 1,5 gram humle pr liter smaks- og aromahumle. Kunne nok med fordel ha dobla smakshumla mens jeg kunne tripla aromahumla. Er du på jakt etter typeriktighet så ville jeg nok ha økt bitterheten til minst 25. Hvor mye avhenger av smak og behag. Min fikk IBU 38 noe som funka bra til tørrhumling med Amarillo mens tørrhumle med Cascade ville nok rundt 30 vært bedre. Men det tryggeste (og mest tidkrevende) er å prøve gjennom å brygge flere ganger. Jeg brygger batcher på 12 - 15 liter noe som gjør at jeg får testa fleire ulike brygg uten å måtte drikke meg til den største ølmagen. Etter hvert som jeg veit hva jeg vil ha, vil jeg nok øke størrelsen. Men det er veldig inspirerende å prøve seg fram. Lykke til  :yes:!

Kloke ord det der, har 2 stk 30 liters gjærtanker så kanskje jeg heller lager 2stk 15 liters brygg med samme oppskrift, men forskjellig mengde humle. Blir litt revet med når jeg tenker tanken på å kunne ha masse ferdig øl stående i skapet, men litt dritt også om den blir kjip :p

Hvordan gjør du det når du tørrhumler? slenger du bare en pose oppi gjæringskarret etter vørtern er kjølt ned eller etter noen dager?
I så fall hvordan får du passet på at humleposen er steril nok?

Tørrhumler med pellets, trenger da ikke bruke pose. Pelletsen går til bunns etterhvert :) Måler opp ønska mengde og bare dropper i gjæringskaret etter at primærgjæring er over, etter 5-7 dager. Husk å sterilisere utstyret du bruker. Om du bruker blomst må du bruke pose. Da må du koke den før plassering i kar. Ved bruk av blomst og pose må du bruke noe å vekte humla ned i karet slik at den kommer best mulig i kontakt med ølet. Også dette må steriliseres, f.eks. gjennom koking.
Å bruke 30 liters plastdunk som gjæringskar til 12-15 liter funker fint.

Tilbake
Topp