Første porter - for mye vørter i kjelen

Larsaron

Norbrygg-medlem
Heisann. Brygger min første porter akk nå, og trøblet litt med skyllinga. Det resulterte i at jeg fikk noen liter for mye vørter i kjelen. Jeg tok en råsjanse på å koke denne ned til riktig mengde før jeg tilsatte første runde humle. Er jeg helt på jordet? (Rent bortsett fra at jeg er bosatt på Romerike?
 
Og der ble den satt til lagring. Kokte den nok litt mye ned. Fikk drøye 21 liter i spannet, mens oppskriften sa 25. Dette lærer man av..... Høy (!) OG på 1080 målt ved 21*C. Oppskriften sa 1063. Hva kan man forvente av dette? Blir det drikkenes?
 
Blir sikkert snadder! Hvorfor ikke trekke litt kaffe og ha på litt på noen av flaskene? Vi gjærer i 3 dunker og i vår siste porter "tørrhumlet" vi med nedkjølt kaffe i en av dunkene. Ble snadder!
 
Går ann å tilsette vann før flasking får å få ned alkoholprosenten og gjøre den litt lettere hvis dette er ønskelig. Har selv gjort dette flere ganger når jeg har fått for høy OG. Men tror ikke jeg hadde ikke gjort det i ditt tilfelle. Imperial porter er snadder nå når vinteren står for tur:)
 
Enig med ørnegård! Egentlig kan du nok trygt tynne den ut litt - 1.080 vil sannsynligvis si at du ender i overkant av 8%, så det blir ganske sterkt. Kaldtrekker du fex 2L skikkelig sterk kaffe og har oppi (gjerne bare dagen før flasking blir det i stedet 23L med 1.073 som da nok vil ende på rundt 7,5%, eller hvis du har i 4L - da blir det 25L med 1.067, som burde ende rundt 7%
 
  1. Ok. Dersom jeg ønsker å kaldtrekke, si fire liter kaffe, hvordan går jeg frem? Blandingsforhold. Koke vannet først for så nedkjøling? Rett fra spring? Type kaffe?
 
Synes kanskje fire liter ferdigtrukket kaffe høres mye ut. Kan sette vel mye smak?

Vi brukte 120 gr kaffe trukket i en halv liter vann. Dette gikk en dunk med 25 liter. Dette var kanskje litt lite.

I mitt opprinnelige innlegg tenkte jeg først og fremst at det ville bli snadder uansett og bare ga et tips om kaffe bare sånn på kjøpet. Men selvsagt kan du tynne den ut med trukket kaffe! Er bare usikker på om 4 liter med kaffe er litt mye kaffe? Du kan jo trekke noe kaffe og noe kokt og nedkjølt vann?

Vi har bare et brygg bak oss med kaffe, men kanskje andre med mer erfaring kan mene noe om mengde?
 
Ok. Får se hva det blir til. Skal måle FG i morgen, og ta en vurdering på om og i såfall hva det skal justeres med.
 
Hvis oppskriften sier 25 liter og du har 21 liter vil det også si at du har høyere bitterhet enn det som er angitt i oppskrift. Som de andre sier: Vann i vei!
 
Man kan jo fint bruke 4l vann til å trekke kaffen, men bare ha i fex 200g kaffe, men kaldtrekking er å foretrekke, og med mindre vannet ditt er fra privat brønn eller av andre grunner er usedvanlig sketchy, så er det lite vits i å koke opp først
 
Ok. Så dersom jeg bruker si 3-4 liter vann, så vil dette "normalisere" brygget og ikke nødvendigvis bidra til "utvannet" skvip? Kaffe blir å regne som en smakstilsetting? Hvor mye sukker per liter bør en bruke til karbonering av en porter?
 
Tilbake
Topp