Førstebrygg - Hefe-Weissbier.

Hei. Jeg velger å kalle dette for mitt første ordentlige forsøk på Ølbrygging.

Jeg er veldig glad i Weissbier og spesielt de fruktige. Lysten til å prøve å lag en selv har meldt seg for lenge siden. Nå har jeg bestemt meg for å sette igang.

Tanken var å prøve meg på en ekstrakt-basert i første omgang. Målet er noe i retning Paulaner / Weihenstephaner, men jeg innser at jeg nok må utvide kunnskaps-feltet og handlelisten noe før jeg når det målet.
Her er en tenkt oppskrift for en 10L prøverunde:

Malt.
1500g hvete malt ekstrakt
125 g hvetemalt (Castle Matling)
125g Crystal malt (Muntons)


Humle. (pellets)
Hallertau Mittelfruh

Gjær.
3068 Weihenstephan Weizen Yeast

Gjæringen kommer enten til å foregå i kjelleren, hvis det ikke blir for kaldt utover.
Jeg har lite erfaring rundt de ulike stegene ved oppkok osv, men håpet å tilegne meg den kunnskapen før jeg får satt igang.

Slainte!
/K.S
 
Om du ikke har tenkt å meske, bør du kutte ut hvetemalten. Den trenger mesking for å omdanne stivelsen til sukker. Krystallmalt er heller ikke nødvendig, men det vil gi litt farge og noe sødme til brygget. Om du ønsker å etterlikne de nevnte ølene, ville jeg ha kuttet ut den også, eventuelt i det minste halvert mengden. Er ekstrakten du bruker flytende eller tørket (spraymalt?). Om det er flytende ville jeg ha økt mengden til 1,8-2 kg (avhengig av hvor mye SG/l den gir). Om det er spraymalt er det mer passende (du vil få en OG rundt 1055-57 på 10 l, noe som er litt høyt, men greit). Jeg hadde siktet meg inn mot en OG på ca. 1050.

Jeg synes hveteøl blir best om du gjennomfører en relativt kjølig gjæring. Rundt 17 C er bra. Ev. kan du begynne gjæringen enda lavere, og la temperaturen stige litt underveis.

Lykke til.
 
Ekstrakten jeg tenkte å bruke er den flytende fra Fra Muntons. Kan jeg med fordel velge spraymalt istedenfor flytende ekstrakt?
Jeg syntes å ha sett andre steder at noe malt eller umaltet hvete ble brukt i tillegg til ekstrakt, men dersom det ikke er nødvendig dropper jeg det.
Takk for svar!
 
hei hopp

Ang gjæringstemp: Prøvde på mitt første brygg (og eneste), å lage noe lignende Paulaner, gjæret på 17 grader men fikk ikke den karakteristiske banansmaken i like stor grad som man kjenner i Paulaner. Det er selvfølgelig en smakssak, men for mitt neste weiss brygg skal jeg prøve noe høyere gjæringstemp. 
 
Rett på meg hvis jeg tar feil, men det kan vel både ha med gjærtype og mesketempratur og gjøre.

Jeg er spesielt glad i fruktigheten i bla. Paulaner, så dersom noe høyere gjæringstemperatur kan bidra til det så lytter jeg. :)
 
Hei igjen, for å ta mitt brygg mer nøyaktig legger jeg ut oppskriften,
3,2 kg pale malt
3,2 kg hvetemalt 
0,4 kg krystallmalt
humle hallertau hersbucker
gjær 3068 Weihenstephan

Og 1050
Fg 1010
Gjæringstemp 17 grader fra start, heving mot 20 etter 1 uke på 17, på fat etter to uker.

Som tidligere nevnt siktet jeg meg inn mot fruktighet alla Paulaner. Resultatet ble en mellomting mellom Erdinger hefe weiss og nevnte Paulaner i fruktighet.
Nå må d også sies at dette var mitt første brygg og ting underveis kanskje ble noe unøyaktig, slik at å bruke min erfaring som fasit er noe tvilsomt.. ;)
Men uansett, øllet ble meget godt! 
 
Det er 7 dager siden gjæringen startet, det har gjæret sakte hele tiden og holder fortsatt på. (det er ca 15 °C i rommet)

Lykke! Jeg åpnet lokket i dag å luktet i spannet og duften var herlig og veldig fruktig. Det ser ut som dette blir bra :)

Bør jeg la det gjære helt ut til gjærlåsen slutter å "ploppe" eller bør jeg være forsiktig med å la det stå for lenge uten å stikke det om?
 
Sier som jeg alltid gjør: La ølet stå minst 14 (21 for lager) dager før du tapper over på fat eller flasker. Ølet skal stå lovlig lenge før det tar skade av det (autolyse), så ikke stress med det. Tålmodighet er vårt viktigste verktøy etter at gjæringen er i gang :)
 
Takk for svar. Da lar jeg det hvertfall stå en uke eller to til :)

Deretter 1 uke på flasker i ca 20 °C etterfulgt av 3-4+ uker lagret kjølig.
 
Liten update.
Målte gravety i går. Min oechselvekt (beregnet for vin, men det var den jeg hadde for hånden) viste 23.
OG viste 54.

Lukt og farge ser bra ut.
 

Vedlegg

  • Bilde0750.jpg
    Bilde0750.jpg
    1,3 MB · Sett: 479
En kasse med stort sett halvlitere fylt med hveteøl står til lagring ved 5 °C. Jeg gav det to uker til ettergjæring på flasker ved ca 25 °C
Selv om det er tidlig greide jeg ikke å vente lengre. Jeg sitter her nå med en smaksprøve.

Suksess!
Selv om denne smaksprøven kun har hatt en uke lagring etter ettergjæring er smaken tilfredsstillende.
Dersom det utvikler seg videre utover lagringen ser dette ut til å bli bra  :skitbra:
 

Vedlegg

  • Untitled.jpg
    55,4 KB · Sett: 476
Ølvind skrev:
Hveteøl er vel best helt fersk og taper seg vel lagring, eller?

Tja, hveteøl kan godt lagres en stund i kjølig kjeller. Men da snakker vi helst om måneder, ikke om år.

Men et friskt og vellykket hveteøl har vel en tendens til å forsvinne før man får realisert særlig mange lagringsteorier ...
 
Sigmund skrev:
Ølvind skrev:
Hveteøl er vel best helt fersk og taper seg vel lagring, eller?

Tja, hveteøl kan godt lagres en stund i kjølig kjeller. Men da snakker vi helst om måneder, ikke om år.

Men et friskt og vellykket hveteøl har vel en tendens til å forsvinne før man får realisert særlig mange lagringsteorier ...

Kan bekrefte teorien din, hvertfall med ett forsøk. Lagde en Allgrain-verson av dette brygget som ble veldig godt. 8 mnd senere er det fortsatt et godt øl, men har mistet mye av weissbier karakteren.
 
Tilbake
Topp