Førstegangsbrygger med gjærings spørsmål

Hei, jeg har satt en Yuletide ale fra Bryggselv.no, alt skal være gjort etter bruksanvisningen, når alt var gjort og gjærlåsen satt på boblet det voldsomt et par-tre dager men siden har det vært stille, jeg har kikka nedi hullet men ser ingen hinne bare det brune ølet, jeg tappet litt i reagensrøret og målte alkoholprosent men den er 0, det har nå stått i 17-20 grader i 14 dager, idag har jeg satt det på et rom som er 10 grader og der skal det stå i 6 uker, hva tror dere, er det bare å tømme det ut å sette et nytt eller kommer alkoholen snikende etterhvert?

Du kan ikke måle alkoholen direkte i øl. Du må beregne den ut fra OG og FG. I alle fall som hjemmebrygger på et stramt budsjett  :biersmile:

Har du oecle-vekt?

Alkohol kommer ikke snikende. Den produseres samtidig som det plopper i gjærlåsen  ;)

Edit: Når det er sagt så er sikkert ølet klart til tapping nå etter 14 dager. Har du fulgt instruksene nøye er det stor fare for at dette blir godt  :yes:

Takk for svar, jeg har ingen Oecle vekt desverre, ikke kan jeg beregne det ut ifra OG eller FG heller, jeg hadde et heter det hydrometer eller noe som det står alcoholprosent på en skala, men det er ikke sikkert det er det rette å bruke da?
Du skriver at det skal tappes, skal det da over på et annet fat eller på flasker? Her er hva det står på beskrivelsen på nettsiden til bryggselv:
Oppskriften til dette settet er laget av Gahr Smith-Gahrsen i samarbeid med Bryggselv.no.

Mesking: 65 °C i 60 min., 77 °C i 5 min. Ev. 66 °C i 90 min.

Koking: 90 min.

Gjæring: 17-20 °C i 14 dager, lagring på 4-15 °C i anslagsvis 8 uker. Kan drikkes før og tåler mye lengre lagring.

Skal lagringen på 4-15 grader være på flaske?

Alkometeret er for de som lager hjemmebrendt eller blander ut kjøpesprit.
Oecle vekt må du bare dra avgårde og kjøpe mm. dette var det siste ølet du brygget hvilket det neppe er.
Du kan nok flaske eller fate ølet nå og da starter lagringstiden.

Hydrometeret ditt måler ikke alkohol, men tettheten i vannet. Man tar en måling før gjæring har startet (OG = original gravity) og en etter gjæring er avsluttet (FG = final gravity). Ved hjelp av disse tallene kan man regne ut ølets styrke.
Les mer her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3667.0/all.html

Ja, etter 14 dager kan du tappe det på flaske. Tilsett ønsket mengde sukker (typisk 6 g/l, men dette er smak og behag) og få det på flasker. Sett flaskene i romtemp i ca 14 dager. Da blir det CO2 i ølet. Sett det deretter til lagring så kaldt som mulig (over 0 grader, vel å merke).

Takk for gode svar;) Nå har jeg flasket ølet, hatt på sukker og korket de, nå står de i romtempratur som Jørn sa jeg skulle gjøre, så da får vi vente å se, jeg har meldt meg på et kurs nå i november hos bryggselv.no så da håper jeg at jeg får litt mer kunnskap om brygging, virker kjempespennende;)

God helg!

Det er kjempespennende og et kurs er ikke dumt. Anbefaler også  lese noen bøker. Det er flere gode bøker med detaljerte beskrivelser av bryggeprosessen, ingredienser og ikke minst oppskrifter. Du finner de hos bryggselv, så da kan du ta det med hjem etter kurset :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Satt selv dette brygget og det har lagret i ca 8 uker 13. desember. Klarte ikke å vente med å smake på ølet, og hadde min første smak i går. Meget fornøyd. Noe ungt enda, men har stort potensial. Tenker å spare noen flasker til neste jul og:) Legger ved bilde.

Vedlegg

• bilde (12).JPG
    bilde (12).JPG
    359,6 KB · Sett: 266
Det ser strøkent ut det der AlexWS, hadde du det på 17-20 grader på gjæringsdunk i 14 dager og så på flasker i 8 uker? Det er det jeg har gjort nå;) Bra med skum, brukte du 3g sukker? Brukte du hvitt eller brunt sukker til karboneringen?

Runegutten skrev:
Det ser strøkent ut det der AlexWS, hadde du det på 17-20 grader på gjæringsdunk i 14 dager og så på flasker i 8 uker? Det er det jeg har gjort nå;) Bra med skum, brukte du 3g sukker? Brukte du hvitt eller brunt sukker til karboneringen?

Hadde det på 18 grader:) Sto i 16 dager tror jeg, hadde ikke tid på dag 14. Jeg brukte 6g pr liter. Spurte de på bryggselv, og de anbefalte dette. Vet ikke om det stemmer med oppskriften, men det sto det ikke noe om heller.

Edit: Brukte hvitt sukker.

Ja men da har vi gjort det likt, da Alex, så da får jeg bare vente å håpe det blir bra;) Jeg har kjøpt 2 batcher med American Pale Ale også, men nå skal jeg til Oslo på kurs i midten av november så jeg venter med å brygge dette til jeg har vært der;) Det blir morro å prøve.

For å spørre litt mer, har dere bryggekjele eller bruker dere komfyr og en vanlig kjele? Jeg har brygget på en induksjonskjele på et storkjøkken, denne er elektroninsk styrt og har også innebygget nedkjøling, det tok 8 minutter å kjøle det ned til 20 grader, men det er litt stort å drive med så jeg lurer på hva dere bruker, gi meg gjerne også en pekepin på hvilket merke og hvor dere har kjøpt den;)

Runegutten skrev:
Ja men da har vi gjort det likt, da Alex, så da får jeg bare vente å håpe det blir bra;) Jeg har kjøpt 2 batcher med American Pale Ale også, men nå skal jeg til Oslo på kurs i midten av november så jeg venter med å brygge dette til jeg har vært der;) Det blir morro å prøve.

For å spørre litt mer, har dere bryggekjele eller bruker dere komfyr og en vanlig kjele? Jeg har brygget på en induksjonskjele på et storkjøkken, denne er elektroninsk styrt og har også innebygget nedkjøling, det tok 8 minutter å kjøle det ned til 20 grader, men det er litt stort å drive med så jeg lurer på hva dere bruker, gi meg gjerne også en pekepin på hvilket merke og hvor dere har kjøpt den;)

Kjekt med kurs! Jeg er selv uerfaren og kunne tenkt meg å være med på det. Vi har en 36 liters kjele fra bryggselv uten termostat. Vi kjøpte startpakken. Det tok gode fire timer før det ble kok, så nå er vi på kikk etter en gassbrenner. Søker litt på finn.no etter krabbekokere. Vi puttet gryten i isbad. Det gikk relativt fort. Lykke til med brygget. Vi tenker på en lucky jack-klon til neste brygg:)

Jeg har kjøpt en krabbekoker med 40 liter kjele, er litt usikker på om det er det rette, ihvertfall til meskingen, vet ikke hvordan det er å klare å holde den på 66 grader i 1,5 timer, til kokingen er den jo super for den er 9,5 KW, jeg kjøpte den på Fiskevegn i Ålesund, men fortsatt litt usikker på om jeg klarer å meske i den, man må ihvertfall passe godt på så det ikke blir for varmt da, er nok mulig, de er jo forholdsvis dyre de bryggekjelene men er det det som skal til så må jeg se på det etterhvert hvis vi syns dette blir bra;)

Vi varmer opp vannet til to grader over mesketemp. Når maltet er godt blandet pakker vi den inn i liggeunderlag, sovepose og pute. Tror jeg mistet 1 grad i løpet av 90 min :skitbra:

Ahh, det var jo genialt da, da er det jo null stress å bruke krabbekoker igrunn, takk for nok et tips, dette er jo utrolig :skitbra:

Tilbake
Topp