Førstehjelp

Morn.

Satte et slags brown ale lignende ekstraktbrygg til gjæring for 14 dager siden. Målte FG til 1.015 nå i dag og smakte like så godt på herligheten i målebegeret. Det var mildt sagt meget søtt, og i kombinasjon med en nesten overveldende smak av banan.... :eek:ppkast:

12L

0.5 Kg Lys DME
1 kg Medium DME
0.5 kg Mørk DME

OG: 1.059

10 g Challenger 7.5% på 60 min
10g EKG 5% på 30 min

IBU: 22.10

Gjær: safale s-04 (på 16-17 grader)

Brukte kanskje litt i overkant mye medium DME (50% av tilsatt ekstrakt)? Hvordan forklares den sterke banansmaken? Skal man satse på at brygget blir bedre etter noen uker på flaske? Ellers så hadde jeg en ide om å koke noe bitterhumle sammen med spraymalt til priming, forsøke å balansere sødmen på den måten. Noen som har noen tanker rundt hvor mange IBU en slik lake bør ligge på?
 
Bananen kommer nok fra gjæra. Selv kan jeg ikke fordra s04. Kan ikke huske å ha hatt et godt resultat med den gjæra.
 
s-04 er vist litt hat/elsk har jeg fått med meg, men jeg fikk da tross alt gode resultater med samme gjæren på samme temp i en APA her forleden...
 
Jeg brygget en ipa med s-04 en gang. Den fikk noe av samme smak som du nå beskriver. Brygget også en brown ale med den, den ble aldeles nydelig:)
 
Noen som har en pekepinn/erfaring med hvordan dette vil utvikle seg videre ved flaskelagring? er på nippet til å tømme det her i dass.
 
16-17 i rommet var det, blir jo ikke samme greia i vørteren jeg vet. Noe å tenke på til neste gang.

Men finnes det noen nødløsning for brygg med altfor voldsomme innslag av estere/krystallmalt?
 
Tilbake
Topp