Forvirra av gravity-målinger.

I går laga eg en Pale Ale. Planen var å lage en passe balansert PA som ikke drar veldig dramatisk avgårde i noen retning, men som har et godt humlepreg. Derfor var planen å ende på ca. 4.7% alkohold, dvs. OG 1048.  Brukte Beercalc til å lage oppskrifta.

Eg har litt liten kjele, så eg skulle koke 12l, og så blande ut med vatn til 14l. Så eg satte Volume til 14l og Boil volume til 12l. Med et utbytte på 72% skulle da BG (Boil gravity) vere 1056.

Eg antok at BG var før kok. Så eg målte gravity etter mesking, den var 1062. Aha, godt utbytte tenkte eg, denne blir sikkert over 5%. Best eg humler litt ekstra siden den blir sterkere enn antatt.

Så eg kokte, plukka ut humleposane, og var då nede i 9l. Fyllte opp med vatn til 14l og målte gravity igjen. Den var på 1046. Så då var eg tilbake til utbytte på ca. 70%.

Spørsmålet er: Har eg målt feil? Skal BG målast før eller etter kok? Er Boil volume før eller etter koking? Hadde eg egentlig ok utbytte sida avlesinga var 1064 på BG, men det forsvant for mykje veske under koking / humling?

Skulle gjerne hatt en enkel forklaring på sammenhengene meller BG og OG, og Volume og Boil Volume  :attevar:
 
Samme problemet med OG måling som alle med partial boil?
Er mulig du ikke fikk blandet helt 100 før siste måling
 
jan ivar skrev:
Samme problemet med OG måling som alle med partial boil?
Er mulig du ikke fikk blandet helt 100 før siste måling

Godt mulig det. Eg berre lurer på kva problemet faktisk er, og korleis eg kan beregne det bedre neste gang.
 
Har også prøvd et par brygg med å koke vørter pluss endel vann og vanne ut etterpå. Har aldri klart å bli helt klok på SG målingene, men det har da blitt øl av det. Ser frem til jeg får utstyret på plass så jeg slipper sånn hit&miss målinger. Burde være klar for 25l AG brygging om en måneds tid.
 
igniztion skrev:
Har også prøvd et par brygg med å koke vørter pluss endel vann og vanne ut etterpå. Har aldri klart å bli helt klok på SG målingene, men det har da blitt øl av det. Ser frem til jeg får utstyret på plass så jeg slipper sånn hit&miss målinger. Burde være klar for 25l AG brygging om en måneds tid.

Ville nok vært best ja, men leiligheta vår er ikkje dimensjonert for fullt utstyr.

Men for å spørre på en litt annen måte. Siden BG-målingen var 1064 etter mesking. Betyr det at utbyttet faktisk var ca 80%, men at det forsvant en del på veien som gjorde at OG ble mindre enn BG skulle tilsi?
 
Er det Haandbryg -> Beercalc du snakker om her?

Isåfall er Volume det du ender opp med etter koking, og Boil Volume volumet du har etter meskinga, før koking (typisk større, med mindre du vanner ut).

Fint å bruke Boil Volume og BG til å kalibrere Effeciency. Da må Boil Volume være det volumet som er i kjelen, og BG være SG i kjelen (samme tidspunkt for å få samsvar). Deretter kan du endre Volume for å finne endelig OG. Mindre Volume pga avkoking gir høyere OG. Større Volume pga utvanning gir da mindre OG.

Effeciency skal bli den samme så lenge SG og volum samsvarer. Enkel forklaring, eller er jeg på jordet?
 
Petter F skrev:
Er det Haandbryg -> Beercalc du snakker om her?

Isåfall er Volume det du ender opp med etter koking, og Boil Volume volumet du har etter meskinga, før koking (typisk større, med mindre du vanner ut).

Fint å bruke Boil Volume og BG til å kalibrere Effeciency. Da må Boil Volume være det volumet som er i kjelen, og BG være SG i kjelen (samme tidspunkt for å få samsvar). Deretter kan du endre Volume for å finne endelig OG. Mindre Volume pga avkoking gir høyere OG. Større Volume pga utvanning gir da mindre OG.

Effeciency skal bli den samme så lenge SG og volum samsvarer. Enkel forklaring, eller er jeg på jordet?

Ja det er Haandbryg->Beercalc

Ser ut til at eg har forstått BG riktig. Målte den etter mesking og før koking. Justerte effeciency etter det. (80%), når man så setter volume til 14 så skulle OG blitt 1054, men det ble 1046, så eg lurer på hvor det ble av differansen mellom 1054 og 1046??

Men Beercalc har kanskje noe logikk som beregner mengden som forsvinner ved koking, og den avviker kanskje fra kokingen min?
 
Må nok ta en prøve før du tilsetter vann for å vere sikker på å få rett resultat
Eventuelt veie humleposene for å se hvor mye som ble borte
 
jan ivar skrev:
Må nok ta en prøve før du tilsetter vann for å vere sikker på å få rett resultat
Eventuelt veie humleposene for å se hvor mye som ble borte

Du har nok rett i det. Det fins kanskje en formel man kan bruke for å beregne hvor mye vann man skal tilsette utifra hvilke OG man vil oppnå?
 
(OG-1)*Volume = (BG-1)*Boil Volume              (1 eller 1000, avh av f.eks. 1.056 eller 1056)

Ser ut som at du kanskje har mistet noe underveis da, at det sitter igjen mye sukker i humla elns. Da må du nesten måle BG og Boil Volume rett før du har oppi mer vann.
 
Tilbake
Topp