Forvirret nybegynner

Hei.
Jeg har nettopp investert i en bryggerkjele på 25 liter, tenkte at det holder til å begynne med.
Neste steg er å finne ut hva annet som trengs til bryggingen, akkurat der sitter jeg fast.

Det fins milloner av artikler om hvor enkelt det er å brygge øl, fks denne http://www.klikk.no/mat/drikke/article842081.ece og denne http://freak.no/forum/showthread.php?t=176664 .
Felles for disse er at det forklarers hvor enkel prosessen er og ikke minst, hvor lite utstyr som trengs. Utstyr som nevnes er bryggekjele, gjæringskar med gjærlås, hevert, vaskemiddel og utstyr til flasking. Har man alt dette er det bare å begynne med bryggingen sies det, for så lite som under 1000-lappen.
Et kjapt youtube/google-søk vitner om helt andre tilstander, her er det en jungel i utstyr man "må" ha.

Jeg ønsker bare å sette 20 liter godt øl, har jeg da behov for spiralkjøler til 1000 kr (da har jeg jo med en gang gått over den berømte 1000-lappen) eller disse nybegynner-settene fra bryggselv til flere tusen kroner?
Synes det er så merkelig at det proklameres for hvor enkelt og ikke minst billig det er å sette godt øl, men det som møter en nybegynner er det stikk motsatte.

Kommer jeg langt med kun bryggerkjele, gjæringskar, hevert, vaskemiddel og utstyr til flasking?

Håper noen gidder å svare en forvirret nybegynner.
 
Du trenger en meskepose som passer til kjelen. Da har du minimumsutstyr til BIAB.

Spiralkjøler er absolutt å anbefale. Billigutgaven lager du enkelt selv av 10mm kobberrør fra Biltema.
 
Enig med Oberst.

I tillegg ville jeg kjøpt et billig termometer, StarSan til desinfeksjon og hydrometer. Da kan du lage fantastisk øl både enkelt og billig og holde nogenlunde kontroll på prosessen din.
 
Torminator2k skrev:
Kommer jeg langt med kun bryggerkjele, gjæringskar, hevert, vaskemiddel og utstyr til flasking?

Skjønner at du blir forvirret, men det stemmer det du har lest, det er mulig å gjøre det svært enkelt.
Første gang jeg var med og brygget hadde vi kun det utstyret du nevner over pluss et termometer, et hydrometer og en liten meskepose ( http://www.bryggselv.no/products/meskepose-liten-22x29cm ).
Vi brygget med maltekstrakt og litt malt, såkalt steeping grain og brukte tørrgjær. Vi avkjølte vørteren ved å sette kjelen i en utslagsvask med rennende kaldt vann.

Så det er mulig å gjøre det enkelt og billig, og ølet ble svært godt. Jeg har kjøpt meg en 25l kjele som jeg skal bruke på hytta i sommer og brygge under mottoet "det enkleste er det beste".
 
Takk for fine svar, kom gjerne med flere.
Jo er enig at man ikke skal være for gjerrig, men håpet jeg ikke skulle ut med så alt for mye  :)
 
mitt aller første brygg:
kjøpte gjæringskar på europris, hydrometer, gjærlås og ekstrakt sett på samme plass..
kokte opp som bruksannvisningen viste, fyllte vasken med kaldt vann (putt oppi isbiter!!) å vent på at det kjøles ned..
det ble med det ene ekstrakt brygget.. allgrain er heller å foretrekke :)
 
Torminator2k skrev:
Jo er enig at man ikke skal være for gjerrig, men håpet jeg ikke skulle ut med så alt for mye  :)

Det er fornuftig å begynne så billig og enkelt som mulig, så finner du ut om dette er noe for deg, samtidig som du lærer det grunnleggende.
Alt utstyret du kjøper kan fortsatt brukes hvis du finner ut at du vil utvide senere.

Og mitt tips er at blir du først hekta på ølbrygging, som de fleste blir, så baller det på seg med utstyr etterhvert...
 
Strand86 skrev:
det ble med det ene ekstrakt brygget.. allgrain er heller å foretrekke :)

Europris-sett med ekstrakt er vel ikke å anbefale nei. Men hvis en kjøper ekstrakt og litt malt på en bryggebutikk og har en god oppskrift, blir ølet svært bra.

Det er mange øl brygget på ekstrakt som har vunnet priser. I boka 'Brewing Classic Styles' av Zainasheff og Palmer er det 80 oppskrifter som alle har vunnet priser i konkurranse.

Eneste minus er at ekstrakt er litt dyrere enn malt, men veldig greit å begynne brygge-karrieren med. Så blir det vel all-grain etterhvert for de fleste.
 
Strand86 skrev:
mitt aller første brygg:
kjøpte gjæringskar på Europris, hydrometer, gjærlås og ekstrakt sett på samme plass..
kokte opp som bruksannvisningen viste, fyllte vasken med kaldt vann (putt oppi isbiter!!) å vent på at det kjøles ned..
det ble med det ene ekstrakt brygget.. allgrain er heller å foretrekke :)

Takk for svar.
Ja, jeg hadde tenkt å kjøpe utstyr som gjæringskar, hydrometer (er det det samme som alkometer eller trenger jeg begge?), og hevert på Europris. Tenker at det er det samme hvor dette blir kjøpt ?
Utover det vil jeg kjøpe selve ingrediensene til brygget andre steder, har overhodet ikke tenkt å bruke Europris sitt ølsett, ekstrakt utgår. Vil legge pengene i gode ingredienser. Forslag forresten?
Høres det ut som en plan?
 
Torminator2k skrev:
Ja, jeg hadde tenkt å kjøpe utstyr som gjæringskar, hydrometer (er det det samme som alkometer eller trenger jeg begge?), og hevert på Europris. Tenker at det er det samme hvor dette blir kjøpt ?

Vet ikke helt hva alkometer er, men hydrometer er alt du behøver. Vil ikke anbefale hevert fra Europris, den må vel suges i gang. Det holder ikke på grunn av at alt utstyr må være helt rent etter at vørteren er ferdig.
Vil absolutt anbefale en med pumpe:

http://www.bryggselv.no/products/hevert-m-pumpe-mini
 
Torminator2k skrev:
Kommer jeg langt med kun bryggerkjele, gjæringskar, hevert, vaskemiddel og utstyr til flasking?

Ja, du trenger ikke mer om du holder deg til å brygge med maltekstrakt (og det er slettes ikke en dum begynnelse!)

Frekt og freidig stjælt fra Fossdal

I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 
 
GuttormG skrev:
Torminator2k skrev:
Kommer jeg langt med kun bryggerkjele, gjæringskar, hevert, vaskemiddel og utstyr til flasking?

Ja, du trenger ikke mer om du holder deg til å brygge med maltekstrakt (og det er slettes ikke en dum begynnelse!)


Frekt og freidig stjælt fra Fossdal

I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 

Hvis jeg ikke ønsker maltekstrakt, trenger jeg annet utstyr da?

ja angående oppskrift, jeg har en kjele på 25 liter, er det en fast angitt mengde malt, humle og gjær som skal til pr liter også ganger man da opp med antall liter man skal brygge?
 
Til mitt første brygg hadde jeg en 15 liters gjæringsbøtte og et termometer. Jeg brygget en Blonde Ale med navn 'Call me' fra boken Brewing Classic styles, og den ble kjempegod.
Det var en ekstraktoppskrift og det er et fint sted å begynne.

I tillegg til StarSan trenger man ikke mye mer for å lage godt øl, resten kan man ta etterhvert :)

Jeg ville funnet en oppskrift på ditt første brygg og så kan du begynne å eksperimentere senere.
 
Masse fin info angående BIAB brewing på youtube. Se mange videoer og finn ut hva du egentlig trenger. Det er ikke mye. Selv bruker jeg et annet system, men vurderer stadig å teste BIAB til mindre batcher. Det gir meg muligheten til å stå på kjøkkenet å brygge. Noe som frister veldig.
 
Lurer litt på hvorfor ekstrakt er utelukket?
Noen ser på ekstrakt-brygging som annenrangs brygging, noe jeg aldri har forstått. Maltekstrakt er jo akkurat det samme som vørteren vi lager når vi brygger all-grain.
Ekstrakt fra et godt malteri er i høy grad et kvalitetsprodukt, malt blir mesket og kokt på vanlig måte, så blir en del av vannet fjernet og ingenting tilsatt.
Å brygge med ekstrakt er super-enkelt, perfekt for en nybegynner og resultatet blir like bra som med all-grain, og det er vel det som er viktig?

Jeg ville heller brukt min energi i starten på gode rutiner når det gjelder renhold og gode gjæringsforhold.

Men i alle tilfelle, lykke til. Øl blir det.  :)
 
John Palmer (How to brew) uttalte på tape her for litt siden at ekstrakt i dag er noe helt annet enn da han startet å brygge. Kvaliteten i dag er god sies det.
 
Er vel litt som å hive i pakke fjordland i microen. Du kan selvsagt pimpe det litt, men grunnreglene for oppskriften er allerede lagt. Men viktigste er jo gjæringen.
 
Tilbake
Topp