Fra fat til flaske..

Dersom en skulle ønske å tappe noen flasker samtidig som å tappe til fat, er det noen som har testet følgende for å begrense oksygeneksponering uten å bruke feks beergun eller mottrykk:
  • Først tappe hele karet til et fat, gjerne gjennom en form for lukket overføring.
  • Sette på trykk
  • Umiddelbart tappe ønsket antall flasker fra fatet, hvor flaskene er forhåndsfylt med enten drops eller sukkerlake
Tanken er å korte ned eksponeringstiden når en vil tappe til både flasker og fat, ikke minst ved å unngå å blande inn sukkerlake i et annet kar. Er dette testet? Eller det åpenbare grunner til at dette ikke er noe poeng?
 
Dersom en skulle ønske å tappe noen flasker samtidig som å tappe til fat, er det noen som har testet følgende for å begrense oksygeneksponering uten å bruke feks beergun eller mottrykk:
  • Først tappe hele karet til et fat, gjerne gjennom en form for lukket overføring.
  • Sette på trykk
  • Umiddelbart tappe ønsket antall flasker fra fatet, hvor flaskene er forhåndsfylt med enten drops eller sukkerlake
Tanken er å korte ned eksponeringstiden når en vil tappe til både flasker og fat, ikke minst ved å unngå å blande inn sukkerlake i et annet kar. Er dette testet? Eller det åpenbare grunner til at dette ikke er noe poeng?
Hvorfor ikkje bare flakse rett fra gjæringkaret? Ha sukker eller sukkerbiter rett i flaskene.
Fyll fatet, så flasker du resten, evt en større andel på flasker.
 
Takk for svar. Det var det jeg gjorde i går kveld; tappet til fatet først og 5 x 0,5 etterpå, men så tenkte jeg at kanskje det kunne vært en ide å gjøre som beskrevet..
 
Takk for svar. Det var det jeg gjorde i går kveld; tappet til fatet først og 5 x 0,5 etterpå, men så tenkte jeg at kanskje det kunne vært en ide å gjøre som beskrevet..
Flott. Husk å rengjøre tappekranen med StarSan først. Hvis ikkje, så har du lært. Mye enklere å flakse rett fra karet. Mindre oksygen osv.
Lykke til :)
 
Det kan ha noe for seg med å fylle fatet først om du;
  • Mottrykksfyller ferdig karbonert øl, det går ikke fra vanlige plastkar.
  • Ikke har nok øl til å fylle hele fatet i tillegg til flaskene. Ved å fylle fatet helt opp først reduserer du headspace, noe som gir mindre oksygen i fatet.
 
Dersom en skulle ønske å tappe noen flasker samtidig som å tappe til fat, er det noen som har testet følgende for å begrense oksygeneksponering uten å bruke feks beergun eller mottrykk:
  • Først tappe hele karet til et fat, gjerne gjennom en form for lukket overføring.
  • Sette på trykk
  • Umiddelbart tappe ønsket antall flasker fra fatet, hvor flaskene er forhåndsfylt
jeg har gjort noe i den retningen. Først tappet via lukket overføring til fat og så videre på flaske for en del av brygget. Flaskene var tilsatt en sukkerbit og ble fylt med mottryksfyller. Erfaringen er veldig anekdotisk da jeg bare var gjort det en gang og kun testet en flaske!!. Men så lang er det tommel opp. kan ha noe for seg hvis du likevel kun har til et fat og gjerne vil ha en del av det på flaske.
 
Mange gode råd i postene her.
Dersom du har plass i fatet, ville jeg fylt fatet først, flushet, og deretter fylt flasker pga O2 i headspace.
Dersom du har for mye øl til ett fat, ville jeg først fylt fatet helt fullt, og tappet resten fra gjæringskar til flasker (ikke omvendt). Ønsker du mer på flaske, fyller du bare flere flasker fra fatet
 
Tilbake
Topp