Frakte ferdiggjæret brygg før flasking

kristianhk

Norbrygg-medlem
Jeg har gjæret ferdig et brygg (har stått to uker på gjæringskar nå), og skal flaske det. Problemet er at jeg har flaskene her hjemme, og brygget er et annet sted, ca 20min kjøring unna. Kan jeg frakte gjæringskaret med bil, la det stå en uke ekstra og bunnfelle, og så flaske det? Hva risikerer jeg ved å gjøre dette? Oksydering?

Bør jeg tappe over på et nytt kar med sukkerlake før transport, og heller flaske det samme dag, eller bør jeg gi beng i hele transporten og frakte med meg flasker? I såfall noen som har tips til frakt av steriliserte flasker? Plastfolie på tuten?

Ble mange spørsmål her, setter pris på alle svar.
 
Kommer ann på hva du frakter i, det blir garantert skvlp. men nok best å frakte tomme flasker, spyl med Starsan og legg så på alufolie, glaplst, etc.
 
Ser ikke noe problemer med å frakte dette i bil. Jeg ville ha stukket om til ny bøtte også fraketet det hjem og flasket. Da slipper du at gjærkaka virvles opp. Finnes jo tankbiler med øl som fraktes...
 
Ved frakting av gjørkaret får du :
virvlet opp gjær, løst ut masse CO₂ som igjen får lokket til å ta seg en flytur.
omtappet øl vil og slippe masse CO₂ med de bakdeler det har, deretter vil du piske inn luft.
Så kommer alt vi ikke kan forutsi, at du f.eks. tryner med karet akkurat når du skal sette det ifra deg i bilen.
Frakt på tankbil kan ikke sammenlignes her da det ikke skjer noe på bilen.
Frakt av tomflasker gjør du stadig så det vet du alt om, så jeg anbefaler flasking på stedet viss det er mulig, gjør du ikke det så raporter gjerne under "bryggertabber" :)

Litt stygg nå men vil deg jo bare godt.
 
Jeg har hele tiden samme problemet, og er igrunnen enig med Oddvar.  Frakt av tomflasker er rimelig risikofritt.  En annen mulighet (for fremtiden) er å ta med vørteren hjem. Evt skvalping og oksygentilgang vil da bare være positivt.  Tryning derimot er like ille - uansett.
 
Oddvar Demmo skrev:
Frakt på tankbil kan ikke sammenlignes her da det ikke skjer noe på bilen.

Skjønte ikke helt den setninga, men men. En tankbil vil vel ikke alltid være smekk full? derfor vil det skvalpe her også... Kan jo være at de flusher med co2 før fylling slik at det er co2 som blir pisket inn...

Men når jeg får tenkt meg litt mere om, så er jeg vel egentlig enig i at å frakte ferdiggjæret øl ikke er optimalt...med tanke på oksygenering  :yes:
 
Det som og kan skje er at gjæren virvles opp igjen, blir stresset og celleveggene vil åpne seg, som vil føre til at usamk kommer inn i ølen
 
Takk for tilbakemeldinger. Da heller jeg nok mot å frakte flasker og flaske der ølen har gjæra.
Da kommer et annet spørsmål - hvor lenge kan ølen stå på gjæringskar før flasking? Har i dag gjæra den i nøyaktig 2 uker, og egentlig passer det best å flaske om en god uke - altså slik at ølen står over 3 uker på gjærkaka - er dette litt vel lenge, eller går det fint? Har åpnet lokket en gang for å tilsette tørrhumle (dag 5), ellers har det fått stå i fred.
 
Rune81 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Frakt på tankbil kan ikke sammenlignes her da det ikke skjer noe på bilen.

Skjønte ikke helt den setninga, men men. En tankbil vil vel ikke alltid være smekk full? derfor vil det skvalpe her også... Kan jo være at de flusher med CO₂ før fylling slik at det er CO₂ som blir pisket inn...

Men når jeg får tenkt meg litt mere om, så er jeg vel egentlig enig i at å frakte ferdiggjæret øl ikke er optimalt...med tanke på oksygenering  :yes:

Jeg gikk ut fra at du tenkte på traileren med "24000 halvlitere på veg"
den frakter ferdi øl uten gjærslam eller lufttilgang etc.
det blir som å frakte ferdi flasket øl, mao. uproblematisk.
 
Da ble det ingen bryggetabber med velting av gjæringskar utenfor bilen e.l., desinfiserte flasker på forhånd, tok på plastfolie og fraktet de til gjæringsstedet - takk for innspill, krysser fingrene og venter i spenning på at CO²en skal dannes ;)
 
Tilbake
Topp