Fremgangsmåte med HERMS

EndreS

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har på gang et slags fattigmans HERMS system. Jeg bruker den rustfrie kjøleren min som HERMS kolbe i HLT tanken min. Har en solar pumpe som skal pumpe vørteren rundt.

Mitt spørsmål er:
Når dere starter bryggingen. Hvilken temp. varmere dere vannet i HLT til? Jeg har tidligere varmet det opp varmere enn det jeg skal meske i, men dersom jeg gjør det nå så vil jo vannet i HLT være for varmt når jeg begynner å sirkulere.

Kan dere som har HERMS eller lignende forklare hvordan dere går frem? Gjerne litt tips ang steg mesking også.

Du må justere vannet i HLT slik at vørteren har riktig temperatur ut fra resirkuleringssløyfen. Det betyr nok litt varmer enn mesketemperatur. Hvor mye kommer alt ann på sirkulasjonsrate og hvor effektiv varmeoverføring du har fra HLT vannet og til vørter. Her må du nok bare prøve deg frem med ditt utstyr. Ellers så kan du jo kjøle av vannet i HLT veldig raskt med å tilføre noe kaldt vann.

Du bruker vel gjerne hermsen til å varme meskevmeskevannet. Så alt er jo varmt og klart.

Jeg har endt opp med 2.5 grader over mesketemp. Men det må du bare finne ut av hvordan er i oppsettet ditt.

Takk for svar. Da fortsetter jeg bare som jeg har gjort. Varmer opp vannet til litt over meske temp først og så får jeg evt kjøle ned vannet i HLT med kaldvann om tempen går for høyt i mesken.

Eit lite tips: Sjekk gjerne at pumpa di greier pumpa gjennom kjølaren før du skal i produksjon...

Er det forskjell på varmt og kaldt veske for pumpen sin del?
Jeg har brukt den til å pumpe kaldt vann gjennom kjøleren når jeg skal kjøle ned vørteren og det gikk fint.

Det spørs. Faren for kavitasjon vil auka med temperaturen - men det er mogleg du må opp mot 100 grader før dette vert eit problem - her er eg på tynn is..

OK, takk for infoen.
Da må jeg kanskje prøve med varmt vann før jeg bruker den til brygging.

Tilbake
Topp